Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro - Ny revision på gång

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag brukar inte lyssna på rykten så skulle jag läsa detta på 99mac skulle jag inte tro på det. Jag har köpt två MBP, en 1,83 och en 2,16. 1,8an lider av värmeproblem samt whine-problemet men personen som använder den stör sig inte nämnvärt på det. Min 2,16 har inte kommit än, den ska komma tidigt nästa vecka och kommer vara W8621. Dessa datorer är köpta hos en återförsäljare i Stockholm.

Jag ringde idag servicechefen för denna återförsäljare och frågade hur det låg till med dessa problem, har nämligen inga planer på att sitta med en MBP för närmare 30 000 kr som tjuter som en stucken gris. Han sa att Apple adresserat dessa problem och att det skulle komma en ny revision under sommaren / sensommaren och att jag utan problem skulle kunna lämna in min dator (som troligen har dessa problem) och få det fixat omgående. När jag frågade om detta bara var rykten så sa han att det var information han fått från Apple direkt. Frågade även om detta skulle vara föremål för en större utbytesservice men det visste han inte.

För mig var detta ny information (om än väntad) och det gjorde mig mycket tryggare i mitt köp! Kommer lugnt kunna hämta ut min MBP och använda under sommaren för att sedan få det fixat innan skolan drar igång igen - helt perfekt.

Mitt första inlägg här på 99mac så ni får ta mig på mitt ord helt enkelt.

Då har även jag pratat med Apple och även han jag pratade med sa att det var ett känt problem och att teknikerna jobbar på att lösa problemet. Han sa att det inte var någon större idé att lämna in datorn förrän det var lösta. Men om det var nytt moderkort eller bara nån mjukvara visste han inte (mjukvara är väl inte allt för sannolikt dock).

Är det som de säger kan väl jag stå ut med pipet ett tag till men vad händer om det inte kommer en lösning? Det blir knappast lättare att häva köpet ju längre tiden går. Jag orkar dock inte häva köpet nu om en lösning är på G för jag behöver min dator....

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-26 16:44

Har hört liknande information i flera forum på internet om att Apple tillsammans med intel håller på att ta fram ett nytt moderkort/logikkort som ska släppas i Juni. Vilket serviceställe fick du informationen från?

Mao ska jag alltså vänta med att göra min switch med MBP till hösten. Vill ju inte bli besviken...

Kamelonten: Well, det kommer ju inte vara några problem att få nya revisionen till hösten Så vill du ha en grym dator under sommarn så är det ju bara att slå till nu!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-27 11:07

Det är antagligen inte någon ny revision av datorn utan bara en ny revision av moderkortet. De kan ju iof. passa på att slänga in nån annan uppdatering när de är på gång.

Nej precis, det var uteslutande logic-kortet. Problemen härrör ju ifrån det!

Nu börjar jag bli lite frustrerad. Nu vill de jag ska installera om systemet och prova.......... Suck.....

Sen var jag tydligen rätt unik eftersom pipet uppstår enbart under batteridrift. Det var nåt nytt. För andra var pipet konstant. Suck...... För de flesta uppstår pipet under batteridrift.

Första killen sa att felet var hårdvara och andra att det var mjukvara. Jobbar de inte på samma företag eller?

Vad matt man blir. Jag vill använda min dator inte hålla på och pratat med supporten var och varannan dag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-30 12:19

Sitter nu på 1,83 versionen och den piper ibland där man sitter utan strömsladd eller utan iSight på, men inget som jag störs nämvärt av. Nu är dock nya 2,16 versionen av 15,4" påväg med glossy skärm och vad jag hört så låter det som om 2,16 versionen inte lider av pipet till lika stor utsträckning...

Om nu apple kommer att åtgärda problemt tar man förgivet att det kommer att gå att lämna in burken på "renovering"... Finns trots allt de burkar idag utan problem?

  • Medlem
  • 2006-06-05 00:27

jag har en 2.16 glosy sedan i fredags och den piper som faan, både med och utan strömadapter.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 18:32
Ursprungligen av ove:

jag har en 2.16 glosy sedan i fredags och den piper som faan, både med och utan strömadapter.

Jag har likadant maskin som jag fick i onsdags och den piper inte alls (oavsett om strömmen är kopplad eller inte), inga problem med fläkten heller (bra eller dåligt) Processorn blir varm när jag kör många program (63 grader) men jag stör mig inte så mycket av det. Det verkar så att det är slumpmässigt vilken dator man får.

Man kan ju lugnt säga att rådet att inte köpa rev1 av en Apple-produkt är högst aktuellt även idag, tyvärr.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-05 07:25

Rent historiskt, när brukar andra revisionen av en ny Mac dyka upp? Är det rimligt att anta att det sker innan augusti?

Ursprungligen av Snooze:

Är det rimligt att anta att det sker innan augusti?

Nej.

Chansen att en ny MacBook Pro skulle komma innan augusti är nog försvinnande liten.
Och i augusti blir det nog PowerMac (eller vad den nu ska heta) som står i rampljuset.
Jag tror nog mer på september/oktober för MacBook Pro.

Gäller detta pipande även MacBook?
För jag vet inte om man kan kalla den för en rev.A, med take på att MacBookPro funnits ett tag nu.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-05 11:45

Macbook maskinerna både piper och blir för varma de också. De verkar dessutom ha några problem med termostaten som sätter igång fläktarna.

MacBook Pro 17" lanserades väl snabbare än beräknat....
Eller det var Juni man hörde mest om, men det blev ju betydligt tidigare.
Om man inte ska ha den turen med en uppdaterad/ny revision av MBP också,
jag måste ha en dator i mina händer innan September :S

En fullständigt ny revision brukar *tidigast* komma ett halvår senare, men på senare år har Apple släpat efter och oftast har det tagit längre tid.

Smårevisoner kan däremot ske löpande, det kan vara enstaka komponenter som byts ut, små justeringar i produktionen osv. Dessa revisioner är inte alltid så lätta att veta när de sker, Apple ser det nog som intern information (även om det brukar gå att läsa ut på något sätt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 18:06

Jag hoppas att min gamla hemdator, en PM 450, inte lägger av på ett tag. Är sugen på att köpa en bärbar men först när alla problem är borta och MacBooken får ett fetare grafikkort.

När de slåpper nya MAcBook Pro så kommer det förmodligen oxå vara med nya 64 bitar processorer från Intel. Intel släpper ju både Merom och Conroe i aug/sep/okt så innan dess tror jag inget kommer alls. Och den nya stationära kommer säkert innehålla Conroe skulle jag tippa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 19:21

Har en kollega som varken har tjutljud eller en speciellt varm dator. När jag påpekar detta och säger vilken tur han haft så säger han: "Tur? Tur att jag inte fått en dator som låter? Hur menar du, såklart en dator inte ska låta." Så sant, så sant...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-05 20:34

Pratade med Apple idag och de medger att vissa haft problem med ljud och värme, men att dessa problem ska vara åtgärdade. Om man ändå har oturen att få ett ex som inte är som det ska, så byter de givetvis ut den. Enda sura i det är väl att vara utan dator medans de byter ut den... Sedan tror jag att de som är sura hörs mest, det har enligt Apple inte varit mer problem med MacBook/Pro än med tidigare lanseringar. Barnsjukdomar kommer man nog aldrig ifrån... och Microsoft får väl skylla på ålderskrämpor.

Om man lämnar in sin dator för utbyte, vad händer med innehållet på hårddisken osv, är det bara moderkortet som byts eller byt hela alltet. Går det att skydda vissa filer eller ett helt användarkonto från klåfingriga servicetekniker etcetera?

Hur lång tid tar det?

Hade helt glömt bort tråden. Fick min MBP som planerat och är sjukt nöjd. Värmeutvecklingen är väl lite överdriven (50 Idle och 75-79 i full load) och pipet är där men inget jag stör mig på om jag inte tänker på det. Inte lika kraftigt som på den tidigare modellen. Jag yrkar på att de som är sugna på en MBP skall köpa en utan att tänka på dessa "problem". Har aldrig varit så nöjd med en dator som med denna! Väl värt de extra slantarna :-). Tyvärr har jag helt slutat sitta vid min stationära high-end PC... Blir väl till att sälja den till ett subventionerat pris *suck*.

Ursprungligen av fredrik_bt:

Om man lämnar in sin dator för utbyte, vad händer med innehållet på hårddisken osv, är det bara moderkortet som byts eller byt hela alltet. Går det att skydda vissa filer eller ett helt användarkonto från klåfingriga servicetekniker etcetera?

Hur lång tid tar det?

Porren får du nog flytta till en extern disk för säkerhets skull

Nej allvarligt talat så beror det helt på vad de gör. Byter de bara moderkort rörs inte ens innehållet på hårddisken. Byter de helt dator måste du ha backup på allt. Apple eller servicestället flyttar inte över data från gamla till nya datorn.

Bästa sättet att skydda filerna är väl egentligen att bränna dem och sen radera innan man lämnar in datorn. Att lösenordsskydda ett konto är ju inte helt säkert eftersom man kan återställa lösenordert med en installationsskiva. Annars har du Filevault eller att skapa en lösenordsskyddad skivavbild.

Men har du inget som är hemligt eller känsligt kan du gott låta det vara där det är. Har inte hört om nåt fall där informationen fallit i olämpliga händer.

Ursprungligen av Rickard A:

Porren får du nog flytta till en extern disk för säkerhets skull

Så oseriös är jag inte, det är diverse affärshemligheter det gäller, det finns risk att jag får böta ett antal hundratusen kronor om det läcker ut via mig, det vill jag helst inte...

Ursprungligen av fredrik_bt:

Så oseriös är jag inte, det är diverse affärshemligheter det gäller, det finns risk att jag får böta ett antal hundratusen kronor om det läcker ut via mig, det vill jag helst inte...

Nej det trodde jag väl egentligen inte heller.

Men dina bästa alternativ är antingen Filevault, lösenordeskyddad skivavbild eller att flytta datan till extern disk. Det sista är väl det lättaste om man har sån tillgänglig. Men då måste du också formattera disken efteråt så inte filerna går att återskapa.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-08 18:25
Ursprungligen av fredrik_bt:

Så oseriös är jag inte, det är diverse affärshemligheter det gäller, det finns risk att jag får böta ett antal hundratusen kronor om det läcker ut via mig, det vill jag helst inte...

Lite ska alla kunna offra för 99

kan inte någon här bara börja jobba på apple så att alla slipper spekulera?

Ursprungligen av anders gbg:

kan inte någon här bara börja jobba på apple så att alla slipper spekulera?

Hur menar du?

Bevaka tråden