Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videouppspelning på MacBook?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur funkar det att spela högupplösta filmer i fullskärmsläge på MacBooken?
Går det att spela upp högsta HD-kvalitet 1080p utan att det laggar t ex. eller klarar den av max 720p utan lagg?

Om nån med en MacBook har lust att testa så: http://www.apple.com/trailers/wb/supermanreturns/hd/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-01 10:14

Som jag kan förstå ska den klara både 1080p och 720p H.264
Kan dock inte bekräfta det själv.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-06-01 10:18

Båda funkar alldeles utmärkt på en MB 2.0/1Gb men det finns ju verkligen ingen anledning att köra 1080p eftersom 720p är den perfekta upplösningen för skärmen (720p = 1280x720, MB-skärmen = 1280x800). Att köra 1080p tar bara mer processor och du vinner inget i kvalité.

Ursprungligen av jarviz:

Båda funkar alldeles utmärkt på en MB 2.0/1Gb men det finns ju verkligen ingen anledning att köra 1080p eftersom 720p är den perfekta upplösningen för skärmen (720p = 1280x720, MB-skärmen = 1280x800). Att köra 1080p tar bara mer processor och du vinner inget i kvalité.

Ok, sounds goodie! Ville mest kolla prestandan, vet ju att 1080p lämpar sig bäst för en 23" skärm.

Dock så kan man ju fråga sig om man behöver 1080p på den skärmen.

Kopplar man in en extern så blir det dock andra bullar!

Edit: jarviz, din buse!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-06-01 10:23
Ursprungligen av irrelogical:

Edit: jarviz, din buse!

Muahahaha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 11:10

jag provade 1080p på macoteket och det gick bra och såg underbart ut.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 12:01

Jag har testat att spela upp 1080p på den svarta macbooken, och det flöt på finfint, info-rutan i quicktime visade inga framedrops heller, så det fungerar utmärkt!

.. och självklart är det ingen vits med 1080p så länge man inte använder sig av en skärm som klarar 1920x1080, men det är ju ändå bra att veta att den klarar av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 12:27

Som jag förstått det så fixaed Mac Minin "nästan alla" 1080p-filmer. Filmerna drar mer bereonde på mängd rörelse i sekvensen och bitrate.

MacBooken är snarlik minin men har biffigare CPU så denna kanske då precis kommer över gränsen.

Det finns ens stor fördel att kunna hantera även 1080p-filmen trots att MacBooken bara har en 1280x800 skärm och det är om man får 1080p-filmer levererade till sig. Man vill gärna inte sitta och koda om allting innan man ska titta på det. När HD tar över kommer man nog generellt INTE koda allt i två olika storlekar.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 12:39

borde inte en mac mini core duo klara av 1080p fullt ut om macbooken gör det?
Har iofs bara testat 2st 1080p-trailers, Ice Age 2, samt Superman från Apples trailer-sida. Kanske finns värre, mer krävande filmer

Värt att noteras är kanske att macbooken endast var utrustad med 512 MB i minne!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 19:38

Mjo, MacBooken är ju Dual 1.83 eller 2.0 - MacMinin är lite slöare (dual 1.67). De få procenten kan göra skilllanden.

Vad jag läste så kunde vissa filmer knycka lite på MacMinin.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-04 12:54

Gött att läsa! Det var i princip detta som var min enda farhåga med GMA 950. Spela är ju inte aktuellt för min del ändå, men man vill ju gärna inte köpa en ny dator som inte klarar HD-video. Puh, nu är det nog färdigt med beslutsångesten.... or is it?

Enligt Intels sida så har grafik(kortet?) stöd för två HDTV störmar. Testade två olika 1080 trailers och jag såg inget att klaga på -- förutom "varför?!" -- Men det är en annan nöt

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 21:45
Ursprungligen av Peacegrove:

Enligt Intels sida så har grafik(kortet?) stöd för två HDTV störmar. Testade två olika 1080 trailers och jag såg inget att klaga på -- förutom "varför?!" -- Men det är en annan nöt

Enkelt, säg att du pluggar in din macbook till en hdtv eller en hd-skärm (1920x1200) - varför vill du då köra 720p när du kan köra 1080p?

Ursprungligen av turbonallen:

Enkelt, säg att du pluggar in din macbook till en hdtv eller en hd-skärm (1920x1200) - varför vill du då köra 720p när du kan köra 1080p?

Men det räcker väll med en HD film i 1080 istället för två? (samtidigt)

tja, om man vill starta illegal bioverksamhet i hemmet kan ju en en macbook vara en bra början, då kan man ju köra två visningar samtidigt (olika skärmar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 13:14

Fast två strömmer HDTV är "bra" om man ex:

- Redigerar
- Ska se två program samtidigt (typ ett litet fönster med sporten med du ser CSI, vad vet jag)

Det är precis som en TV med två TV-motagare. Så fort du ska göra en övergång från kanal A till B så måste du kunna spela upp båda samtidigt.

Dock är "två HDTV strömmar" ganska luddigt uttryck.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-06 18:51

Nån som vet hur Macbooken klarar av HD strömmar med x.264 codec? Min 3.6 ghz Pentium 4 går igång på högvarv och missar lite bildrutor då och då ifall jag inte använder CoreAVC codecen. Och den finns inte till OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 18:59

MacBooken ska enligt uppgift fixa alla typer av h264 storlekar - från 640x80 upp till 1920x1080. Detta är i OSX dock, i WinXP tror jag inte den fixar det lika bra.

Det här har jag inga bevis för än men jag undrar hur kvaliteten är på ljudkortet?

Jag testade en testsurroundfil och faktum är att det lät betydligt sämre än när jag körde den
genom en stationär pc.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-06-06 20:19

Integrerade ljudkretsar har en tendens att inte leverera som man vill. Rekomenderar extern ljudkort för de som vill ha kräm i högtalarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 20:40

Vet inte om MacBooken har bättre eller sämre ljudkort än min G5:a, men de prestar precis lika bra som min Harmon Kardon DVD-spelare vad gäller ljudkvalité på DVD:er, CD eller mp3/aac-or i vart fall.

Kör du surround ut optiskt är väl ändå förstärkaren det som sköter D/A omvandlingen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-31 17:39

Alla verkar bara ha testat trailers kodade med h.264-codec. Är det säkert att 720p (och 1080?) fungerar på en Intel Duo Macbook (ev. Pro) om det är kodat med en vanlig divx-codec ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-31 20:56
Ursprungligen av berke:

Alla verkar bara ha testat trailers kodade med h.264-codec. Är det säkert att 720p (och 1080?) fungerar på en Intel Duo Macbook (ev. Pro) om det är kodat med en vanlig divx-codec ?

h.264 är mycket mer krävande än divx. Så det ska nog inte vara någon fara alls för divx.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-31 20:14

Ja. Det gör det på min iaf.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-01 15:37

Jag var nere och pratade med Apple-butiken idag. De sa att Macbooken inte duger till HDTV-uppspelning. Inte så att jag tvivlar på era uppgifter om era egna datorer men det verkar ju lite konstigt att de förminskar Macbookens kapacitet (om de nu inte vill tvinga en att köpa en Pro då vill säga...)

Dessutom sa de (kanske är allmän vetskap?) att det kommer presenteras en ny MBP den 12:e...

Ursprungligen av berke:

Jag var nere och pratade med Apple-butiken idag. De sa att Macbooken inte duger till HDTV-uppspelning. Inte så att jag tvivlar på era uppgifter om era egna datorer men det verkar ju lite konstigt att de förminskar Macbookens kapacitet (om de nu inte vill tvinga en att köpa en Pro då vill säga...)

Dessutom sa de (kanske är allmän vetskap?) att det kommer presenteras en ny MBP den 12:e...

Macbooken kan betydligt mer än man tror, men jag kan tänka mig att säljaren lider av sviterna från iBook-/Powerbooktiden då det faktiskt var märkbar skillnad mellan modellerna och då proffsmodellen var den självklara rekommendationen till kunder som nämnde HD.

Macbook Pro är visserligen en vassare dator än Macbook, men den senare är betydligt rappare än någon Powerbook var. Det är inte alltid så lätt som säljare att helt plötsligt tvingas överge gamla sanningar.

Om de påstod att det kommer en ny MBP den 12:e så har de gjort fel i mina ögon. Visst är det möjligt att de har rätt, men det är ändå bara rykten, och sådant ska inte butikspersonal ägna sig åt eftersom det nästan alltid slutar med att kunderna blir besvikna. Särskilt om de presenterar ryktet som fakta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 23:43
Ursprungligen av berke:

Jag var nere och pratade med Apple-butiken idag. De sa att Macbooken inte duger till HDTV-uppspelning. Inte så att jag tvivlar på era uppgifter om era egna datorer men det verkar ju lite konstigt att de förminskar Macbookens kapacitet (om de nu inte vill tvinga en att köpa en Pro då vill säga...)

Dessutom sa de (kanske är allmän vetskap?) att det kommer presenteras en ny MBP den 12:e...

Varför säger försäljare saker?

Hmm... Min MacBook 2.0 klarar med lätthet att spela upp 1080i och 720p. Så vad de sa på butiken stämmer inte riktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 21:57

Vilken Apple-butik var det så man vet vem man INTE pratar med när man vill ha korrekt fakta?

Bevaka tråden