Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irritierad på hårda kanter?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-03 22:23

Bara jag som blir irriterad på de hårda kanterna på Macbooken?
När jag sitter och skriver är det lungo, men när jag sitter och slösurfar har jag händerna rätt så långt ner. Detta eftersom jag då mycket mer använder trackpaden, klickar runt och mellanslag+upp/ner för att scrolla runt.
Rätt så snabbt får jag små röda märken på händerna där kanten möts och det är inte direkt bekvämt att ha händerna på det viset.

Min första laptop men, bara jag som blir irriterad på detta? Kunde de inte runda av kanterna lite ala ipod? Eller håller de flesta på något annat vis?

/ Mina ömma händer uppskattar svar.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2006-06-04 00:24

Det är väl ingen tröst, men jag har också stört mig på den hårda kanten - i snart tre år nu, dvs. sen jag fick min vackra vita iBook. De gamla färgglada iböckerna var suveränt behagliga ur den synpunkten och man kan ju undra varför inte Apple kunde behålla en bra formgivning och nöja sig med att byta färg. Här har Apple gjort en svår ergonomisk blunder.

Mina händer sympativärker med dina.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-04 00:28

Sen när ni har använt laptops ett tag får ni valkar som förebygger röda märken och liknande. Så det är bara att hålla ut.

  • Medlem
  • 2006-06-05 16:19

Köper man en bärbar Mac får man acceptera att form går före funktion i vissa avseenden. Designen är en av de viktigaste anledningarna till att jag gillar Apple och det gäller nog många andra också. Skulle aldrig i livet velat ha gamla iBook-formen före den nuvarande. Men visst, lite störigt är det, upplever problemet på min PB 12" också.

Löjligt.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-05 18:52
Ursprungligen av MarMan Hollow:

Löjligt.

... Va?

Det enda jag stör mig på är att jag är rädd att något typ plast tunt sen ska losna när jag drar händerna över kanterna.

  • Medlem
  • 2006-06-05 19:52

Vill man slippa ont i händerna så kan man ju köpa en dell, men då gör det ju ont i ögon och själ istället, brrrr

Annars tycker jag inte att man får så ont, och hade jag fått det hade det ändå varit värt det =D.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2006-06-05 21:05

En del av er svarar som pc-ägare (=en påse nötter)! Vi som kör Mac är vana att ha det bästa ALLA kategorier och när man hittar nånting som stör, så STÖR det även om problemet är långt från att kunna lösas med Dell.

Men förlåt så mycket, alla frälsta, att jag vågar kritisera helige Mac.

Medan jag inväntar de välsignade valkarna ska jag klä mig i tagelskjorta och låta den niosvansade katten dansa polska på min rygg.

  • Medlem
  • 2006-06-05 21:29
Ursprungligen av echo:

En del av er svarar som pc-ägare (=en påse nötter)! Vi som kör Mac är vana att ha det bästa ALLA kategorier och när man hittar nånting som stör, så STÖR det även om problemet är långt från att kunna lösas med Dell.

Men förlåt så mycket, alla frälsta, att jag vågar kritisera helige Mac..

Nej det är bra !! Mac är mycket mer än design ...eller var iaf. Det ska vara ergonomiskt,tyst och användarvänligt med.

Klart som tusan det ska fram i ljuset!! helst till Apples support och tipslåda.
Hur i hela fridens namn ska dom annars veta hur vi vill ha våra produkter?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-05 21:15

Hur vågar du echo?! Om du är rädd om din skäl och inte vill spendera evigheten i Redmond, så förlåter allsmäktig Jobs dig endast om du genast avger 20 Ave iPod!

</sarkasm> (eller är det ironi?)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-05 21:37

Jag tror inte någon som är missnöjd bara låtsas som det regnar. Det finns nog bara de som råkar illa ut, eller de som har lägre krav. Annars har man ju även hört att Apple-skaran är kräsnare än de flesta... Och vi pratar gärna om hur nöjda vi är, vilket man inte ska förväxla med att det är "heligt" eller "oacceptabelt" att kritisera.

  • Medlem
  • 2006-06-05 21:40

Snacket om att design får gå före ergonomi och annat klassar jag som skitsnack.

Bra design tar hänsyn till allt ..på ett snyggt sett.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-05 21:45

Håller med maco. Själv tycker jag inte det är ergonomiskt med en massa klistermärken på datorn (HP mfl försöker visst sätta världsrekord). Varför? Jo, för det år så satans fult att man pillar bort dem. Sedan blir det lite kladdigt, smutsigt och äckligt där de suttit och man fastnar lite med handlovarna. Lite smutsligt och äckligt... precis som operativet man vanligen kör på nämna burkar.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 14:28
Ursprungligen av Snooze:

Håller med maco. Själv tycker jag inte det är ergonomiskt med en massa klistermärken på datorn (HP mfl försöker visst sätta världsrekord). Varför? Jo, för det år så satans fult att man pillar bort dem. Sedan blir det lite kladdigt, smutsigt och äckligt där de suttit och man fastnar lite med handlovarna. Lite smutsligt och äckligt... precis som operativet man vanligen kör på nämna burkar.

T-Röd är lösningen som löser ditt kladdproblem.

Men jag förstår inte heller vitsen med alla klisterlappar. Själv kör jag WinXP hemma och Mac på jobbet. Snart blir det Mac på båda ställen. Det är ju faktiskt riktigt trevligt med Mac och OS X.

De hårda kanterna...mja... det är ju SNYGGT när det rundade yttre bryts av mot de hårda inre kanterna på insidan. Riktigt snyggt.

Jag brukar skriva med piano-hållning på händerna på laptop. DVS, handlederna i luften ovanför. Ger bra biceps och starka underarmar.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-16 17:48

kanterna är hårda ja. Jag stör mig dock på dem endast när jag sitter och slösurfar med ena handen på piltangenterna eller på paden. När jag skriver så är mina händer inte där nere ändå. Kanten skulle inte behöva vara mkt rundad egentligen. Det hade räckt med en liten avfasning för att få bort det allra vassaste.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-16 23:05

Jag tyckte kanten var jättejobbig första dagen med MacBooken, men det blev bättre dagen därpå, och numera tänker jag inte på det alls.

1
Bevaka tråden