Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook tappar internet trots bra (trådlös) signal till router

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har varit på det här ämnet en gång tidigare.. När jag är hemma i mitt hus så fuinkar bara min Internetuppkoppling när jag är i rummet där den trådlösa sändaren står. Så fort jag lämnar det rummet så tappar jag kontakten med Internet.. Trots att jag har kontakt med routern för fullt.

Vad kan det vara?

ru4real?

Det låter ju helt ologiskt... väldigt knepigt problem. Så länge du har kontakt med routern borde ju inte kontakten med nätet påverkas överhuvudtaget.

Ursprungligen av Adrian B:

Det låter ju helt ologiskt... väldigt knepigt problem. Så länge du har kontakt med routern borde ju inte kontakten med nätet påverkas överhuvudtaget.

Jag sätter min tillit till dig Adrian

Jag har tidigare fått rekommendationen att kolla att antennen sitter fast ordentligt, men eftersom jag uppenbarligen har kontakt med routern.. är det ju ngt annat fel.

ru4real?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-12 14:15

Prova med iStumbler http://www.istumbler.net/
Den visar mera exakt hur bra mottagning du har och framförallt hur mycket brus/störningar det är.

Ursprungligen av ru4real?:

Hej!

Jag har varit på det här ämnet en gång tidigare.. När jag är hemma i mitt hus så fuinkar bara min Internetuppkoppling när jag är i rummet där den trådlösa sändaren står. Så fort jag lämnar det rummet så tappar jag kontakten med Internet.. Trots att jag har kontakt med routern för fullt.

Vad kan det vara?

ru4real?

Jag har ett liknande problem, kontakten med routern funkar fint men ibland(ganska ofta) så tappar jag kontakten med internet... mitt problem är att även om jag stoppar i en eth kabel så återfår jag inte internet??? har provat med 2 olika routrar och får samma resultat!! internet funkar fint på andra maskiner....

någon som vet vad detta kan bero på?

Ursprungligen av Heathen:

Jag har ett liknande problem, kontakten med routern funkar fint men ibland(ganska ofta) så tappar jag kontakten med internet... mitt problem är att även om jag stoppar i en eth kabel så återfår jag inte internet??? har provat med 2 olika routrar och får samma resultat!! internet funkar fint på andra maskiner....

någon som vet vad detta kan bero på?

Menar du att andra maskiner som är anslutna till samma router inte tappar nätet fast du gör det?

Ursprungligen av Adrian B:

Menar du att andra maskiner som är anslutna till samma router inte tappar nätet fast du gör det?

Ja... min Peze hemma tappar aldrig nätet (Internet) medan min iBook har kontakt med routern och tappar Internet

Ursprungligen av Adrian B:

Menar du att andra maskiner som är anslutna till samma router inte tappar nätet fast du gör det?

yep, varken min windows maskin eller min linux maskin tappar kontakten... inte ens min spelkonsoll tappar kontakten.

det är bara min ibook som strular... kör jag eth kabel hela tiden så funkar det, men kör jag wifi så tappar den kontakten och då hjälper det inte heller att jag stoppar i eth kabel utan då måste jag starta om både ibooken och routern.

blir inte riktigt klok på detta.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-14 15:31

Kan du ha en konflikt med något annat nät i samma fastighet, som ligger på samma kanal? Har du ett unikt namn på nätverket (SSID) eller heter basststationen typ default. Om det sistnämnda kan det ju mycket väl finnas något annat nätverk i närheten som den hittar när du lämnar rummet och som den försöker gå via (men misslyckas). Dock borde du ju få kontakt med internet när du sätter i sladden när du kommer tillbaka.

det verkar som om Adium sätter P för fortsatt kontakt med nätet.. Kan Routern stoppa Adium på ngt sätt.. Ser Routern Adium som ett hot?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-18 22:10

Prova att stänga av IPv6, det kan förbättra trådlösa kontakten.

Gå till Nätverksinställning, välj Airport o sedan TCP/IP, där finns IPv6

1
Bevaka tråden