Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 GB vs 1.25 GB vs 1 GB Ram?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-03 20:45

får min Macbook på onsdag med 512 Mb ram, skall uppgradera ramet men jag vet inte till hur mycket. Detta blir min första Mac och jag vet inte hur mycket ram som krävs. Kommer att surfa, köra office, iPhoto och Photoshop. 2 GB eller 1.25 GB eller 1 GB Ram?

Hur är det med Dual Channel spelar det stor roll på dessa datorer?

Dual channel gör en viss skillnad, så det är bäst att ha parade minnen. Tänker du köra Photoshop och liknande kommer du nog, om du har råd, göra bäst i att shoppa 2GB, (c:a 2000:-) eftersom det är sjukt jobbigt när datorn sitter och swappar till en långsam 2.5"-hårddisk.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-04 20:29

men om jag bortser från Photoshop och bara de vanligaste programen, skall jag välja 1GB eller 1,25GB

Ursprungligen av Axel24:

men om jag bortser från Photoshop och bara de vanligaste programen, skall jag välja 1GB eller 1,25GB

då klarar du dig med 1 gb. kör du dessutom 2x512 så får du lite högre hastighet på minnena eller snarare hur fort de jobbar. men går fint me bara en 1 Gb sticka me om det vore så.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-04 21:43

Själv tänker jag börja med 1,25. Alltså köper inget av apple utan sätter i en 1GB själv.. sen om jag känner att det behövs sätter jag i en likadan så jag får 2GB

Skulle nog stoppa i 1,25 för att senare ha enklare att uppgradera till 2 GB.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Skulle nog stoppa i 1,25 för att senare ha enklare att uppgradera till 2 GB.

ja det har du rätt i

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 20:00

Nedan är saxat från Barefeats:

DO MATCHED PAIRS OF MEMORY HELP?
We've done some matched versus unmatched memory tests on the Intel Mac mini (which has virtually indentical architecture to the MacBook 13"). In the case of the Intel Mac mini, Quake 3 saw a 51% gain from matched memory pairs while Doom 3 saw an 18% gain. As for Productivity Apps, matched pairs gave iMovie HD a 3% boost and Photoshop CS a 4% boost.

Jag skulle garanterat satsa på 2x1 GB RAM.

Tilläggas kan göra att Rosetta drar MYCKET minne. Kör du Office och Adobes program idag vill du ha massa minne. Men 1GB RAM lär du dock klara dig med också. Beror lite på hur du använder datorn och till vad.

erik: whoa!!! det var ju öhhh... ja... 4% är inte illa... jag trodde skillnaden var mer teoretisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 01:42

"Quake 3 saw a 51% gain from matched memory pairs while Doom 3 saw an 18% gain."

51% var ganska mycket tycker jag... Mer intensiva GPU-tillämpningar, det skulle inte förvåna mig om ex. Aperture och Motion fick en fin boost också.

Har för mig MacBook/MacMini drar olika mycket RAM för GPU:n också beroende på hur man parar minnen, dvs det var inte linjärt.

Har fått hem min svarta och valde 1,25 för att senare kunna plutta i en GB för att få 2 GB. Xbench-tester kanske inte säger allt men kolla den tråden om du vill.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-06-08 01:58

Tänk bara på att den andra 1GB måste vara likadan (eller tillräckligt lika) den första som ni sätter i om ni får för er att gå från 1.25 till 2GB.

Anledningen till att det gör så stor skillnad är väl att gpu och cpu delar minnesbussen.

1
Bevaka tråden