Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 20" Apple Cinema Display från Apple, 23" prisdumpas

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-31 07:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mannen:
Jo det är det nya priset på 17" skärmen (6395kr + moms).

För att återgå till 20" modellen så läste jag att folk i USA nu testat att köra den med OS 9 och att det funkade utmärkt (Apple säger att minst OS X 10.2 krävs). Har någon läst något mer om detta? (tex om någon som testat och även specat med vilken dator/grafikkort osv?)

Användare på Macintouch rapporterar att den funkar i 9an men inte i native upplösning, tydligen bara i 1024x768 i en QS733a.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Att Apple inte skulle tänka på kvalité är ju nästan som att håna dom.

Hmmm... Det du skriver det kan vara hån mot alla som hade otur och köpte en felaktig vara från Apple.

Ok, jag har väl inte haft så dåliga erfarenheter utan upplevt Apples produkter i stort som bra kvalité. Det är ju klart att om man råkar ut för sånt strul som du nämner så är man inte lika lyrisk över kvalitén.

Problem uppstår ju ibland och det är nog inte unikt för Apple. Det jag kan vara mera kritisk över är nog hanteringen av problem som uppstår, kundhanteringen (just det här med att få vänta länge är illa).

Jag hade förresten en histora för ett antal år sedan där jag råkade ut för kvalitétsproblem. Det var Apple ökända skärm AppleVision 1710 som i sig är en lysande skärm med bra bild i Sony-rör - när den fungerar. Men på nåt sätt hade de misslyckat rejält i tillverkningen för skärmen gick sönder väldigt ofta. Jag hann byta ut den två gånger under den förlängda garanti efter att den mer eller mindre brunnit upp, men tredje gången så gällde inte garanti längre. Fick dock tag i en likadan av en annan vänlig själ, men nu har den också dött.

Användare på Macintouch rapporterar att den funkar i 9an men inte i native upplösning, tydligen bara i 1024x768 i en QS733a.

Då är den ju inte mycket att ha, jag läste att den skulle funka i 1680x1050 även i 9an men det skrevs inte på vilken dator de testat.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-31 10:50

Enligt en annan rapport (ngn som snackat med Apple TS i USA) så kan både grafik-kort och/eller drivrutiner för 9an begränsa vilka upplösningar som går att köra. Inte helt omöjligt att nyare datorer klarar sig bättre - QS 733 har väl ett ganska gammalt grafikkort, typ MX2 eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 08:41

Från 12" Powerbook-recensionen på osnews.com:

For those who didn´t know, Apple is using two different models on their LCD products, one great quality (older powerbooks, Cinema Displays) and one crappy/cheap one (imac, ibooks, 12" powerbook and the new 20" Cinema Display (that´s why it is so cheap and it even competes price-wise with the PC LCD monitors in the range)).

Någon som kan bekräfta/dementera detta?

Min iBook 12,1" TFT är den bästa jag har sett på en laptop mer eller mindre.. antingen är ryktet pjutsi pratar om falskt, eller så är de äldre Cinema Displaysen vääldigt bra.

[ 13. februari 2003, 01:22: Meddelandet ändrat av: Sundevall ]

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-14 00:22

Bra eller dåligt?
Själv är jag lite besviken på iBookens skärm.
Det är lite si och så med färgerna beroende på hur man sitter.
Skärpan är bra, men gamla iMacens skärm visar färg bättre.
Har stora problem med "tittvinkeln".
Kanske jag hade lite för stora förväntningar, men jag har bara ägt den några dagar så jag kanske vänjer mig.
Alternativet är att skaffa en större skärm för stationärt bruk.
/Erling

[ 14. februari 2003, 00:24: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

Bevaka tråden