Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Core 2 Duo

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I augusti kommer Intel med Core 2 Duo och vad jag förstår, så jobbar vanliga PC tillverkare för högtryck med att få in dem i deras PC Laptops så fort det bara går. Vad tror ni, kommer Apple att börja leverera MacBook med Core 2 Duo och kommer Apple ha råd att inte göra det?
Det fina med Core 2 Duo är förutom bättre prestanda, är bättre batteritid och mindre värmeutveckling; dessutom passar Core 2 Duo i den befintliga processor sockeln.

Augusti låter väldigt rimligt för en Macbook Pro-uppdatering, så visst, varför inte?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 12:56

innebär "samma sockel" att man kan efterhands-uppgradera sin macbook till den nya processorn?

Nu tänkte jag snarare på MacBook (alltså ej Pro versionen)

Jag vill minnas (kan ha fel) att processorn inte sitter lödd på sockeln, så då borde det inte vara några problem att byta processor.

Senast redigerat 2006-06-05 14:13

På de bärbara är den fastlödd, dock är den utbytbar på Mac mini. Finns några som gjort det, sök lite på google så hittar man säkert något om det.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-05 15:23

Jag tror att mbp kommer få core 2 duo i augusti.. eventuellt mb också..

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-06-05 15:34

Jag tror inte att MacBook kommer få en ny processor i år. Däremot uppgraderas säkert MacBook Pro till hösten.

Frågan är om Apple har "råd" att inte uppgradera MacBook:en. Den verkar ju sälja riktigt bra och tar användare från PC segmentet. Jag är också en PC nisse som tänker köpa MacBook, men är lite osäker på om jag ska vänta med mitt inköp. Som Leftrustle skrev, så är processorn fastlödd och då kan man inte själv uppgradera laptopen.

Men men, som sagt. MacBook är en jätte hit och jag känner flera som tänker införskaffa sig en, men alla är vi osäkra på eventuell uppgradering från Core Duo till Core 2 Duo. Skulle kännas lite snopet att köpa en idag och två månader senare så kommer Core 2 Duo:n

Ursprungligen av iTommy:

Frågan är om Apple har "råd" att inte uppgradera MacBook:en. Den verkar ju sälja riktigt bra och tar användare från PC segmentet. Jag är också en PC nisse som tänker köpa MacBook, men är lite osäker på om jag ska vänta med mitt inköp. Som Leftrustle skrev, så är processorn fastlödd och då kan man inte själv uppgradera laptopen.

Men men, som sagt. MacBook är en jätte hit och jag känner flera som tänker införskaffa sig en, men alla är vi osäkra på eventuell uppgradering från Core Duo till Core 2 Duo. Skulle kännas lite snopet att köpa en idag och två månader senare så kommer Core 2 Duo:n

det är inte alls osanolikt att macbook inte komemr få den nya processorn, merom, i år, utan att det bara är Pro modellen som får den i år. detta pga. att macbook precis som ibook ska vara en instegsdator, en lite mer budget dator än vad PRO modellen ska vara. det ända som talar för att macbooken skulle få den redan i år är ju att apple säger att 12" powerbooken inte komemr som macbook pro, utan ersatts med macbooken.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-28 22:49

Som iTommy säger, varför skulle Apple inte ha råd att uppdatera macbooken i år? Det finns ju ingen anledning att inte uppdatera macbooken när core 2 duo släpps.. Apple verkar ha problem med värmen även i macbookarna så...

det handlar inte om att ha ård. det handlar knappast om det. det handlar snarare om att macbook pro är "äldre" modell och går därmed före vid uppdatering + att macbook pro ska vara värre än macbook

Jag gissar - pro uppdateras snart men MacBook ligger kvar på Core (1) Duo. Kanske vi får tillbaka 12 tummare-pro och låter processorn (Core 2 vs. Core) skilja pro-serien och konsument-serien ett tag.

  • Medlem
  • 2006-06-29 11:57

Jag tycker att Apple har hittat en bra diversifiering mellan de olika produktsegmenten (äntligen), och Macbook kommer nog uppgraderas en stund efter Macbook Pro. Tidigare lade de ju in spärrar, för att iBooken skulle bli sämre, något som man nu verkar ha slutat med. Macbook Pro står på egna ben, och erbjuder "något extra", istället för att Macbook erbjuder "något mindre".

1
Bevaka tråden