Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallation?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-04 22:12

Som nybliven mac-användare är jag lite fundersam på man egentligen avinstallerar program?
Kan man bara ta bort dem från "applications"?
Kan man avinstallera delar av ilife? Jag har t ex ingen användning för idvd och garageband.

Det är bara att radera! (oftast)

I de flesta fall så lämnas en liten inställningsfil kvar, men det är fler fördelar än nackdelar med att lämna kvar den. ILife-delar är det inga problem med att radera heller.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-04 22:34

Tack för snabbt svar.
Safari och mailklienten som är med från start går oxå att ta bort på det sättet eller?

Jo, det ska inte vara några problem.

Även om nu Safari råkar vara den i mitt tycke bästa webbläsarn...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag visste att det var nåt jag hade glömt!

Om du nu ändå ska ta bort GarageBand så kan du även ta bort det 1.5 GB stora loop-biblioteket. Den ligger på Hårddisken-->Bibliotek-->Application Support-->GarageBand-->Instrument Library-->Sampler Files

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-05 08:15

Tack ska ni ha!
Har fått rensat bort över 5GB än så länge.

  • Medlem
  • 2009-11-23 10:36

ledsen att jag bumpar en väldigt gammal tråd, men är den här informationen fortfarande relevant? kan jag radera ilife med appzapper utan att få problem med systemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 22:05

Jadå, iLife är som vilka andra program som helst. Om du vill ha dem igen så finns de ju på skivan som följde med datorn vid köp.

Istf att radera mil.app, som är ett helevet få tillbaka, så kan man "avrusta" den.'
Man går in i mails inställningar och talar om att Mail inte är standard-app för att hantera mail.
ta bort ikonen i docken.
Installera valfri annan mailhanterare.

Min mail.app är 77MB stor, det är ju en piss i nordsjön i sådana här sammanhang.

Du kan göra samma sak med Safari, ställ in att den inte är standardläsare, ta bort ikonen.
En vacker dag svär du eder för att du inte har den.

Ursprungligen av Goflorp:

Istf att radera Mail.app...
...Du kan göra samma sak med Safari...

Vem har sagt något om att avinstallera Mail och Safari? Han pratade om iLife.

Men skämt åsido, så är det bra att du varnar för det. Det har ju hänt ett par gånger att vi fått frågan om hur man får tillbaka Safari efter att ha raderat den.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vem har sagt något om att avinstallera Mail och Safari? Han pratade om iLife.

Men skämt åsido, så är det bra att du varnar för det. Det har ju hänt ett par gånger att vi fått frågan om hur man får tillbaka Safari efter att ha raderat den.

"Safari och mailklienten som är med från start går oxå att ta bort på det sättet eller? "

Står det ovan...

ilife är det ingen idé ta bort tycker jag, så mkt som kopplas ihop med iPhoto och framför allt iTunes.
Själv har jag fullständigt raderat Garageband - inklusive looparna som ngn påpekade.
iWork däremot om man fått det med, det kan jag förstå.

Ursprungligen av Goflorp:

"Safari och mailklienten som är med från start går oxå att ta bort på det sättet eller? "

Står det ovan...

Ja, det gör det. Men det var tre och ett halvt år sen.

Han som kom in och väckte tråden nu, pratade bara om iLife.

Ursprungligen av Goflorp:

ilife är det ingen idé ta bort tycker jag, så mkt som kopplas ihop med iPhoto och framför allt iTunes.
Själv har jag fullständigt raderat Garageband - inklusive looparna som ngn påpekade.

Först säger du att det är ingen idé att ta bort iLife.
I nästa mening säger du att du själv har tagit bort Garageband.
Lite motsägelsefullt...

Garageband är en del av iLife - tillsammans med iDVD, iMovie, iWeb och iPhoto.

iDVD och iMovie tar väl också en del plats, och kan mycket väl tas bort om man ändå inte ska använda dem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Först säger du att det är ingen idé att ta bort iLife.
I nästa mening säger du att du själv har tagit bort Garageband.
Lite motsägelsefullt...

Garageband är en del av iLife - tillsammans med iDVD, iMovie, iWeb och iPhoto.

iDVD och iMovie tar väl också en del plats, och kan mycket väl tas bort om man ändå inte ska använda dem.

Jovisst ingår garageband i iLife ...

Men..

I princip allt som jag skapar i iMovie/iDVD vill ha med iTunes och iPhoto att göra.
Däremot kan jag inte skapa musik, jag är helt värdelös på det.

Men visst, man kan radera hela iwork, hela iLife, väl valda bitar ur hela programmappen och
sedan sitta där och bliga på en dator som är lika tråkig som en pc.
Eller så får man fylla den med alternativ.
Photoshop, Lightroom etc - även om programmen är bra så pratar de inte lika smidigt med varann.
Det lär också kosta mer än vad datorn gick på...

Idag är hårddiskutrymme billigt, så varför radera alls?

Idag hade jag inte raderat GB ens, men då jag gjorde det hade jag inte 2GB diskyta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-24 23:35

Man provkör ju en massa skit, i alla fall jag, som man har tankat hem.
Jag kör med AppTrap (som är gratist) för att radera program med tillhörande junk-filer.
Fungerar bra, tycker i alla fall lilla jag.

1
Bevaka tråden