Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 20" Apple Cinema Display från Apple, 23" prisdumpas

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte bara lanserade Apple nya Power Macintosh G4-serien precis, men företaget passade också på att presentera en helt ny platt bildskärm, Apple Cinema Display 20". Med en maxupplösning på 1680 x 1050 i miljontals färger och en attraktiv prislapp kring 12.800:- exkl moms är den ett välkommet tillskott till Apples bildskärmssortiment.

Vidare gör Apple också deras Cinema HD Display 23" betydligt mer prisvärd genom att dumpa priset från tidigare 38000 till 19.990:- exkl. moms.

Bildskärmarna finns för omgående leverans enligt Apple Store.

Mer information om Apple Cinema Display 20" på Apple.com.

Mer information om Apple Cinema HD Display 23" på Apple.com.

Uppdatering: 99mac har varit i kontakt med Apples huvudkontor i Sthlm och Paris och har mer info kring dagens lanseringar:

Apple kommenterar dagens nyheter

[ 28. Januari 2003, 16:43: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

GRYYYYYYYYYYYYYM

MEN, fortfarande "bara" 350:1 kontrastratio samt detta..

Requirements: PowerBook G4 with a DVI port and an Apple DVI to ADC Adapter, dvs ingen PB G4 12" då? Den har ju bara VGA mini-ut

[ 28. Januari 2003, 15:08: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Det är i dessa tider man är glad att man väntat med sitt datorinköp! Frågan är bara när PB15´´ kommer updateras!!!

/Jont Olof

[ 28. Januari 2003, 15:08: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

VGA -> ADC går ju att fixa med diverse adaprar, men det kanske Apple satt stopp för?

FAN VA COOL !!!!

Priserna från ryktena igår var galna!

Nu blir det en Cinema 20 tum !!!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
[IMG]Vidare gör Apple också deras Cinema HD Display 23" betydligt mer prisvärd genom att dumpa priset från tidigare 38000 till ca. 17000 kr exkl. moms.

Detta är ju en riktig bomb egentligen!! Vilken prissänkning alltså!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
[IMG]Vidare gör Apple också deras Cinema HD Display 23" betydligt mer prisvärd genom att dumpa priset från tidigare 38000 till ca. 17000 kr exkl. moms.

Detta är ju en riktig bomb egentligen!! Vilken prissänkning alltså!

Hade någon sagt detta till mig för ett halvår sedan så hade jag påstått att personen i fråga var galen...
...men denna prissänkning är verkligen GALEN...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-28 16:19

Nu är det faktiskt så att Apple valt växlingskursen 10 på skärmar, vilket gör att 23" kostar 20 000:- exkl. moms i Sverige. Dåligt tycker jag.

Växlingskursen på PowerMacarna är 9.07 (1 GHz iaf). Dollarkursen är ca 8.55, så nog har de god marginal alltid.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: hugin:
Nu är det faktiskt så att Apple valt växlingskursen 10 på skärmar, vilket gör att 23" kostar 20 000:- exkl. moms i Sverige. Dåligt tycker jag.

Växlingskursen på PowerMacarna är 9.07 (1 GHz iaf). Dollarkursen är ca 8.55, så nog har de god marginal alltid.

Att det ska skilja mer än 3000:- beroende på valuta är ju vansinnigt. En 20´ borde väl kosta 13.000:- inte 15.000:- eller?

Eller är US applestore utan moms?

Ändrat: Jag kollade. Det verkar stämma, US är utan moms och svenska är med.

[ 28. Januari 2003, 16:28: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Jag tror inte det är så pass enkelt faktiskt, när det gäller Apples priser utanför USA. Fler faktorer än de vi kan gissa oss till spelar nog in. Bara en tanke som slog mig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-28 16:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jag tror inte det är så pass enkelt faktiskt, när det gäller Apples priser utanför USA. Fler faktorer än de vi kan gissa oss till spelar nog in. Bara en tanke som slog mig.

Men erkänn att det är lite märkligt att det är så stor skillad i kursen mellan PowerMac och Cinema Displays!

Du får ju ha med Tull när du kör svenska priser, oavsett om dom är med/utan moms. Där tillkommer ett antal %.
Men visst det är skumt att kursen skiljer för olika produkter samt att den är högre än vad man kunde tänka sig.

Men men...ingen annan tillverkare har väl en 20,1" skärm i den här prisklassen, om dom ens har någon i denna storlek.

Skönt med nya G4:or också, men det känns lite tveksamt att köpa en sprillans Mac just nu, man har ju hört rykten om nya 64-bitars processor och dylikt. Någon som vet nåt om det? Någon form av "new generation" mac på g alltså??

Ja men det tar minst ett halvår till..
Det är ju frågan om man kan resonera som så - att vänta, för när dom väl kommit har rykten om något ännu häftigare redan tagit fart. Det är som med bilar, när du köper en bil är värdet genast tiotal procent lägre än köpeskillingen.
En dator är ju som bekant rätt omodern när man väl fått den

[ 28. Januari 2003, 19:39: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 19:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: funkybruno:
Skönt med nya G4:or också, men det känns lite tveksamt att köpa en sprillans Mac just nu, man har ju hört rykten om nya 64-bitars processor och dylikt. Någon som vet nåt om det? Någon form av "new generation" mac på g alltså??

Ja, när ska man egentligen köpa något nytt? Om man hela tiden väntar på något nytt så lär man ju aldrig kunna köpa något ...

Precis, jag skulle vilja hävda att det är ett rätt bra tillfälle o köpa nytt nu. Då får man saker som ingen annan har el lär ha på ett tag. En PB G4 12" samt en 20,1" Cinema Display lär ju va rätt oslagen ett tag framåt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Du får ju ha med Tull när du kör svenska priser, oavsett om dom är med/utan moms. Där tillkommer ett antal %.

Har för mig att det inte utgår någon tull på datorer o liknande.

Det är möjligt, finns ju div frihandelsavtal men jag är inte säker på hurvida det ligger till. Tänkte bara på när jag själv beställde en tröja från USA.. aldrig mer är slutsatsen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
VGA -> ADC går ju att fixa med diverse adaprar, men det kanske Apple satt stopp för?

Tror inte att de har gjort det, men det blir sällan särskilt kul med den sortens adaptrar. Särskilt inte med mini-VGA; den kontakten är definitivt inte lämplig för höga upplösningar (vilket iofs inte vanlig VGA är heller). Mer än 1280*1024@60 Hz (d.v.s. den upplösning en 17" TFT kör) brukar ge ganska dåliga resultat, IMHO...

Ja hur blir signalen egentligen, får du en refreshrate el får du en heldigitalsignal? Borde ju bli det förstnämnda, o isåfall duger ju inte en PB 12" så bra.. hmm

Det en VGA->DVI-adapter gör är att ta den redan ganska fördärvade analoga signalen och konvertera den till digital form. Således blir det samma elände som det alltid är med platta skärmar som kör på analog signal, men med skillnaden att man förmodligen inte har tillgång till samma inställningar som en TFT med analog ingång har (t.ex. fas). Så jag skulle inte rekommendera någon med en iBook eller 12" PB att ruinera sig på dyra adaptrar till en appleskärm - snarare skulle jag ge rådet att köpa en 17" TFT med analog ingång och ordentliga inställningsmöjligheter.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: funkybruno:
Skönt med nya G4:or också, men det känns lite tveksamt att köpa en sprillans Mac just nu, man har ju hört rykten om nya 64-bitars processor och dylikt. Någon som vet nåt om det? Någon form av "new generation" mac på g alltså??

Näe, precis som andra säger så dröjer det nog. Kolla gärna in mitt svar i den här tråden som just handlar om nästa generation.

Bästa tillfället att köpa en mac är just efter en lansering, då vet man att det är ett bra tag till nästa uppdatering. Apple har i några år varit rätt bra på att hålla ett sexmånadersintervall mellan uppdateringarna av PowerMac.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-28 21:49

Håller med, ska man köpa så kan det vara läge att köpa nu. Dessutom tror jag att första Macen med 64-bitar kommer att bli ganska dyr.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 00:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Precis, jag skulle vilja hävda att det är ett rätt bra tillfälle o köpa nytt nu. Då får man saker som ingen annan har el lär ha på ett tag. En PB G4 12" samt en 20,1" Cinema Display lär ju va rätt oslagen ett tag framåt.

Varför inte ta en betydligt snabbare Hitachi 17" i stället för en bred och slö Apple och samtidigt spara 10400:- ?!

(Eller ta två st Hitachi och spara drygt 4700:- ...)

[ 29. Januari 2003, 00:22: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Apples 17" TFT för 7995 inkl moms på applestore:
Apple 17" på Applestore 7995kr

Jo det är det nya priset på 17" skärmen (6395kr + moms).

För att återgå till 20" modellen så läste jag att folk i USA nu testat att köra den med OS 9 och att det funkade utmärkt (Apple säger att minst OS X 10.2 krävs). Har någon läst något mer om detta? (tex om någon som testat och även specat med vilken dator/grafikkort osv?)

Jag måste få veta och vill inte vänta tills vi får in dem i lager...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 00:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mannen:
Jo det är det nya priset på 17" skärmen (6395kr + moms).

För att återgå till 20" modellen så läste jag att folk i USA nu testat att köra den med OS 9 och att det funkade utmärkt (Apple säger att minst OS X 10.2 krävs). Har någon läst något mer om detta? (tex om någon som testat och även specat med vilken dator/grafikkort osv?)

Jag måste få veta och vill inte vänta tills vi får in dem i lager...

Mac OS X 10.2 krävs för att man ska kunna justera ljusstrykan.

Tillägg: Har inte provat detta själv.

[ 31. januari 2003, 00:09: Meddelandet ändrat av: acke ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-31 00:12
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Bästa tillfället att köpa en mac är just efter en lansering, då vet man att det är ett bra tag till nästa uppdatering. Apple har i några år varit rätt bra på att hålla ett sexmånadersintervall mellan uppdateringarna av PowerMac.

Det är precis tvärtom. Det har visat sig på sistone att det är det sämsta tilfälle. En månad eller två efter lanseringen börjar komma revisioner osv, osv.
Glömde jag nämna vindtunnlarna?
Skall man köpa en Mac då skall man göra det inte förran den har ordentligt testats. Så att man vet vad man köper. Kvalitetstänkande hos Apple försvann för länge sen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Bästa tillfället att köpa en mac är just efter en lansering, då vet man att det är ett bra tag till nästa uppdatering. Apple har i några år varit rätt bra på att hålla ett sexmånadersintervall mellan uppdateringarna av PowerMac.

Det är precis tvärtom. Det har visat sig på sistone att det är det sämsta tilfälle. En månad eller två efter lanseringen börjar komma revisioner osv, osv.
Glömde jag nämna vindtunnlarna?
Skall man köpa en Mac då skall man göra det inte förran den har ordentligt testats. Så att man vet vad man köper. Kvalitetstänkande hos Apple försvann för länge sen.

Jag håller inte med. PM G4 MDD kom i augusti. Nu ett halvår senare kommer nästa modell. Det här med revisioner har jag inte märkt av så mycket på sistone. Har det varit några större revisioner av G4 MDD?

Att Apple inte skulle tänka på kvalité är ju nästan som att håna dom. Här sitter jag i sängen med en iBook, en otroligt välbyggd dator faktiskt. Apple känns genomtänkt och kvalité ut i detaljerna som ingen annan.

Jag hävdar fortfarande att bäst är att köpa när det är nytt, då är risken minst att man sitter där och känner sig besviken över en snabbare modell som kom dagen efter man köpte. Jag köpte min första vita iBook som en av de allra första leveranserna till Sverige och det har jag inte ångrat en sekund. Men vill man vara lite mera försiktig så kan man ju vänta nån vecka efter leveranserna kommit igång, så får man höra de första kommentarerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-31 01:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Att Apple inte skulle tänka på kvalité är ju nästan som att håna dom.

Hmmm... Det du skriver det kan vara hån mot alla som hade otur och köpte en felaktig vara från Apple. Inte nog med det. De fick slita och kämpa som bara den för att få den reparerad eller uttbytt, efter månaders av väntan. Många kämpade förgäves. Där rådde motto som någon citerade på den här sajten: "Fuck´em".
Tänk dig, du hostar upp 30 lakan för en dator och har så enorma förväntningar, och så kommer den. Du sätter den igång och den pajar. Du skickar den på reparation gång efter gång och så sitter du utan pengar och utan din dator i 4 månader. Det kallar jag hån - mot konsumenter.
När du skickar en Apple produkt till reparation då betalar du frakten till reparatören och från. Har aldrig hört talas om något liknande hos andra producenter. Det kvittar vad det gäller.
Jag tycker och många håller med att köpa något med Apple logga på idag är som att köpa möbler på IKEA. Man har tur om ala skruvar följer med.
Du hade kanske tur att din dator funkade från första plonget och funkar fortfarande.
Många hade inte samma tur.
Den tiden Apple förknippades med kvalitet de tog slut med SJ återkomst.
Vill gå inte här på i detaljer hur många gånger som jag fick bytta dator, skärm, tangentbord och möss. Jag gav till sist upp för jag orkade inte med fraktkostnader. Köpte helt enkelt en annan fabrikat. Det enda med Apple logga kvar, det är själva dator, resten åkte på hyllan.

Bevaka tråden