Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 GB vs 2 GB på MacBook - skillnad, egentligen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-04 09:41

Jag vet allt det teoretiska (nåja). 2 Gb är givetvis bättre än 1 Gb. Men har någon av er som äger en MacBook jämfört den verkliga prestandan på 1 Gb och 2 Gb? Funderar fram och tillbaka hur jag ska göra, om det nu inte blir Pro istället. Grafikminnet äter ju upp ram-minne tyvärr, så 1 Gb är ju inte 1 Gb... Någon som provat och jämfört lite?

beror ju oxå på vad man kör. kör man tunga program som måste emuleras i rosetta, så som photoshop så sägs det ju att det går mycket snabbare med mycket ram. inget kul när datorn måste börja swapa till en 2,5" hårddisk, inte en 4200 varvare i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 12:35

Nu är det visserligen en 5400-varvare i alla MacBooks, men jag håller helt och fullt med. Alltså: Har du råd till 2GB, kör på det, det kommer jag göra (till min iMac).

jojo, 5400 varvare. men det är som du säger fortfarande snabbt. det tar ju till o med tid på en 7200 varvare

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-04 20:28

Ingen som vet någon recension som behandlar detta, sedan är ju frågan hur stor skillnad är det mellan 2*512MB eller 1GB+256MB. Vilket skall man välja?

Om Macbooken funkar som min G5-a så beror det på hur många program du kör.
Jag kör alltid Firefox, Mail, iTunes, Adium och iCal tex och med 1GB ram så rasslade hårddisken ibland när jag skiftade program. Startade jag något annat program så kunde det ibland rassla ganska bra när jag skulle växla tillbaka till något av de gamla. Öppnade jag Dashboard så rasslade det alltid. När jag uppgraderade till totalt 2GB så försvann det helt och nu är växlingen omedelbar, Dashboard visas direkt och datorn upplevs mycket snabbare på grund av det.

Så för mig räckte inte 1GB, jag behövde det dubbla. Men om 1GB räcker för dig eller inte beror ju som sagt på hur du använder datorn. Jag har bara 384 MB ram i min gamla iBook G3 och den är inte irriterande slö för det, eftersom jag bara kör BBedit och Firefox på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-06 16:33

Jag hade exakt samma upplevelse som gusax840, jag skulle aldrig kunna tänka mig 1 GB i min primära dator igen.

Som både Koski och gusax840 skriver så gör det stor skillnad, en skillnad man verkligen märker som användare, i alla fall om man gillar att ha många program igång (och vem har inte det nuförtiden?).

Jag vet att Björnström nyligen tryckte in 3 GB minne i en MBP och han upplevde att även det gjorde klar skillnad. OS X mår verkligen bra av mycket minne.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 22:48

Tokgammal tråd visserligen. Men är portabilitet viktigast väljer man väl Macbook och är spel viktiga väljer man Macbook Pro, är väl inte svårare än så?

En enkel jämförelse:

Normal söktid för en 2,5" 5400rpm hårddisk ligger runt 10 millisekunder eller 10.000.000ns. Ett RAM minne har normalt en svarstid på 60ns. Gissa om datorns prestanda går ner när du använder mer än ditt installerade internminne?

En MacBook använder dessutom internminnet som grafikminne och när du dragit bort själva Mac OS X minneskrav kanske du har runt 512MB kvar. Starta Mail, Proteus, Firefox och ditt Dashboard så börjar nog datorn swappa RAM till disk.

Jag uppgraderade från 2GB till 3GB och upplever en stor skillnad. Det är inte en slump att MacBook Pro har 2GB som standard

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-20 20:02

Sitter och ska beställa mer minne. Hittade dessa, kommer dessa fungera? Ngn som testat?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=62983 2x1024 för 719:-

1
Bevaka tråden