Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förbjuder jag olika webläsare?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 12:51

Jag har precis, nyss, nu. Gjort klart en sida som ser jättefin ut i Safari, men helt hemsk ut i alla andra webläsare. Som IE eller FF.
Jag vill skapa en sån där sida, som det står tyvärr så kan inte din webbläsare läsa sidan. Eller dylikt. Hur gör man en sådan sida.
Som den här sidan, försök att gå in här med safari
Ursäkta för exemplet hittade inget bättre

Hur gör man då en sån här sida, en s k, dörr vakt.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 12:54

Du måste använda dig utav Javascript.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 12:55

Och sen tycker jag inte man ska lägga ut sidor som inte funkar med alla browsers.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-04 13:54

Du kan inte blockera olika webbläsare alls, eftersom man kan ändra läsarens "identitet" hur enkelt som helst nuförtiden.

Du ska göra sajter som funkar i alla (eller i alla fall de 5-6 vanligaste, och IE/FFär ju onekligen bland dom) webbläsare.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-04 14:50

Det är förkastligt att utestänga webbläsare. Om man använder sig av webbstandarder ser det i regel tämligen bra ut i det mesta utom Internet Explorer, och även i IE om man tar sig tid att lära sig hur man går till väga.

Sen om det är din personliga webbplats är det ju förmodligen inget som berör någon. Värre är det om skulle vara webbplatsen för ett företag eller en myndighet.

Med det sagt så kan du googla på "browser sniffer javascript". Byt ut "javascript" mot valfritt serverscriptspråk (PHP m.fl.) om du vill lösa det där i stället. Som Danne V säger går det att ändra läsarens identitet, men om någon bemödat sig att göra detta får de ju skylla sig själv.

Lite simpelt exempel i PHP har du här...

<?php
if( ereg("Safari", $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']) )
{
        echo "Du har safari!";
}else{
        echo "Du har inte safari..";
}
?>
  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 19:48

Tack så hemskt mycket Grothich, för att du hjälper mig och inte bara säger att jag ska göra en hemsida som fungerar över allt.

Jag ska snabbt som ögat prova på detta.
Och tack Malesca, jag ska söka om inte grothich funkar

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 20:14

Jag har försökt nu länge, jag andvänder mig av GoLive när jag sammanställer mina sidor.

Kan inte någon hjälpa mig ORDENTLIGT och verkligen göra en sån sida eller en sån kod och visa exakt vart den ska ligga osv osv???

Det skulle vara mycket uppskattat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-04 20:56
Ursprungligen av Kompisen:

Jag har försökt nu länge, jag andvänder mig av GoLive när jag sammanställer mina sidor.

Kan inte någon hjälpa mig ORDENTLIGT och verkligen göra en sån sida eller en sån kod och visa exakt vart den ska ligga osv osv???

Det skulle vara mycket uppskattat.

Inte för att jag vill vara taskig, men problemet är nog att du tagit dig vatten över huvudet och nu försöker "lösa" problemet med att konstra till saker o ting ännu mer.

Roten till dilemmat är ju att sidorna inte visas som du tänkt dig i en del läsare. Detta beror troligen på att du satt ihop sajten fel. Då är det väl bättre att du sätter ihop den rätt än att lägga till en webbläsarsniffer, eller hur?

Ett sätt att sätta ihop en sida rätt är att lära sig html och css (om du använder css alltså, vilket du bör). Det finns en massa relatvt enkla "tutorials" på nätet, och det finns böcker på biblioteket och i bokhandeln. Köp, låna och lär dig, så blir det skojigare sen.

Eller, ladda upp sajten och ge oss en länk, så kanske folk kan bidra med synpunkter och korrigeringar. Kanske med besk kritik också (men konstruktiv, får man hoppas).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 22:41

Jag tror att vad kompisen är ute efter är en sida som avsiktligt blockerar andra webbläsare...rätta mig om jag tolkat det fel.

Ursprungligen av vanilj:

Jag tror att vad kompisen är ute efter är en sida som avsiktligt blockerar andra webbläsare...rätta mig om jag tolkat det fel.

Ja, för att inte visa upp en ful sida för de som inte använder Safari.

Det finns tre lösningar på det problemet:

1/ Se till att det inte kommet folk med "fel" webbläsare och vill visa sidan.

2/ Ändra sidan så den ser ok ut i fler webbläsare.

3/ Skita i alltihopa och sätta sig i TV-soffan med ett glas O'boy.

Efter lite lätt gogglande så kom den här upp:

http://www.pageresource.com/jscript/jredir.htm

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 13:43

O'boyen låter frestande...

Men det är bara jag och en kompis som skall gå till sidan,
båda av oss stora mac nördar så det blir lite extra roligt att den inte funkar i till exempel IE.

Och tack så hemskt mycket irrelogical för att du gav mig den där koden. Stort tack.

Jag ska självklart göra så att sidan ser fin ut i alla webbläsare, men jute nu, vill jag bara lägga upp den. Och den ska inte se ful ut.

Gillar personligen inte att bli utestängd...

offtopic:
Ett tips om du nu vill lära dig lite från grunden är webdesignskolan.com

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-05 15:35

Men...nog skulle det väl vara kul med en sajt som INTE funkar med IE!! BARA Safari.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 17:46

Pust suck, fan.
Nu har jag försökt i säkert två timmar att få det att inte fungera om ni hajjar. Men det blir bara fel. Jag kan läsa sidan i Firefox, när jag kan läsa den i Safari och jag kan inte läsa den i firefox men då kan jag inte heller läsa den i safari.

Det känns som om redirection är out of my hands.

Förresten tack för tipset macgunde, sidan var jättebra.

1
Bevaka tråden