Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

500GB IDE i en iMac G4?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallo!

jag har just köpt en underbar iMac G4 Globe, och nu undrar jag om det är någon som vet om det går att sätta i en 500GB HD i den? hade tänkt mig en Seagate Barracuda 7200.10 500GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM... jag vet hur det går till rent praktiskt med att öppna datorn och sådär, men är det någon som vet om moderkortet stödjer så stor disk, eller om det inte spelar någon roll?

Ja det spelar roll.
Är datorn från februari 2003 eller nyare så går det med diskar större än 128 GB.

jag tror att den kom 2003.02.04, det är en 17" iMac G4/1 GHz (inte usb2)... då borde det funka va?

tror du att det funkar med vilken disk som helst?

tänkte prova med en sån seagate - spännande!

Jag tror att det behövs lite specialverktyg för att öppna upp den.. så var lite försiktig när du är inne och opererar.

Jag har 17" 1.25 GHz och den har USB 2. Har för mig att alla G4 på 1GHz eller mer har haft det. Den tidigare revisionen hade bara USB 1.1 och hade 700/800 MHz proppar.

Annars är det ju helt rätt att sätta i en stor och tyst HD i en snöboll. Själv så funderar jag på att byta fläkt i min för den har börjat väsnas lite väl mycket det senaste året.

Nope, första och andra versionen av 17", med 800MHz eller 1GHz, hade USB 1.1. Först 1.25GHz-modellen fick USB 2, hösten 2003.

Ja alla normala hårddiskar är kompatibla. Frågan är bara om 128 GB-gränsen gäller dig, men den verkar ju inte göra det.

Om den kom i februari 2003 så klarar den större diskar.

Ser nu att även den som kom i juli 2002 klarar över 128 GB! Det är faktiskt bara den allra första iMac G4 som inte klarar mer än 128 GB. därserman.

det låter ju kanon! har köpt en Maxtor DiamondMax 11 500 GB/ATA133/16MB/7200RPM, borde få den i veckan... skriver hur det går sedan!

har satt i en Seagate Barracuda 7200.10 500GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM nu och det fungerar kanon!

Hur mycket koster den? Var det svårt? Hur lång tid tog det? Vad behövs?

Grymt sugen själv...

här finns en guide: http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html

och här är lite priser: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=500gb

du behöver torx-10, torx-15, en vanligt phillips skruvmejsel och lite kylpasta

det var ganska enkelt, bara att glo i guiden

1
Bevaka tråden