Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man köra dessa program i Boot Camp?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-03 18:25

Hej!

Jag har (nästan) bestämt mig för att skaffa en iMac 20".

Jag har en del program som jag kört (långsamt) i Virtual PC, typ Sveriges Dödbok, Disgen och annat som har med släktforskning att göra. Går liknande Fönstertittar-program att använda direkt i Windows Boot Camp? Eller spel, typ Masters of Orion?

Har bara läst om att Windows fungerar, men eftersom jag inte vågar koppla upp mig på nätet i Windows så är det ju inte stor vits med bara operativsystemet....

Inga

Bootcamp möjliggör att du kan installera Windows XP på din Intel-mac och sen boota upp i det. Väl uppbootad i Windows kan du installera vilka Windows-program som helst egentligen. Det blir alltså som en Windows-dator helt enkelt fast ändå inte eftersom du närsom helst kan välja att boota upp i Mac OS X i stället.

Tänk dock på att Bootcamp är i beta-stadiet och kan innehålla buggar. Skarp version kommer först i nästa version av Mac OS X (10.) som beräknas komma sent detta eller tidigt nästa år.

Ett annat alternativ är Paralells som låter dig köra Windows i ett fönster (ingen ordvits) i Mac OS X. http://www.parallels.com/

Det är lite som Virtual PC fast betydligt snabbare. Finns heller inte i skarp version än men den version som finns nu verkar funka mycket bra.

  • Medlem
  • 2006-06-03 22:09

Tack för svaret!

Jag har också hittat fram till Paralells och tyckte det verkade smartare egentligen. Men där stod det oxå bara om att köra Windows, inget om övriga program. Vill inte köpa ett grisembryo i säcken, det ska åtminstone vara en skapligt vuxen gris så jag kan ha glädje av den på en gång

Inga

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-03 23:27
Ursprungligen av Inga:

Tack för svaret!

Jag har också hittat fram till Paralells och tyckte det verkade smartare egentligen. Men där stod det oxå bara om att köra Windows, inget om övriga program. Vill inte köpa ett grisembryo i säcken, det ska åtminstone vara en skapligt vuxen gris så jag kan ha glädje av den på en gång

Inga

Windows är ett operatissystem. Program som är utvecklade för Windows körs under Windows. Med Boot Camp eller Parallells kan du köra Windows på din mac, Windows-program kommer alltså att fungera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-04 15:06

Hur är det med DirectX och annat som jobbar mera direkt mot hårdvaran? Funkar det bra eller inte?

Ursprungligen av lobStar:

Hur är det med DirectX och annat som jobbar mera direkt mot hårdvaran? Funkar det bra eller inte?

Det fungerar precis likadant som på en vanlig PC.

Dessutom så är ju inte GPU'n i iMacen fy skam. Så man kan säga att det funkar _väldigt_ bra.

Det är till och med samma GPU i en MacBook som i många bärbara PC, till och med bättre i vissa fall. En Mac som kör Windows är lika mycket en PC som en PC som kör Windows.

  • Medlem
  • 2006-06-05 10:56
Ursprungligen av Inga:

Hej!

Har bara läst om att Windows fungerar, men eftersom jag inte vågar koppla upp mig på nätet i Windows så är det ju inte stor vits med bara operativsystemet....

Inga

Jag måste i ärlighetens namn säga att du blåser upp risken helt för mycket där.. dessutom så riskerar du inte ditt osx bara för att du eventuellt får ett virus i windows även om det är samma dator.

För att installera xp på macen MÅSTE det vara en xp med service pack 2 inkluderat vid installationen, det är inte så våldsamt osäkert som alla osxanvändare vill få det till. det handlar bara om att inte klicka på saker som blinkar rosa på websidor och där det står "free p0rn".. svårare än så är det inte..

utöver det så funkar alla program.. själv upplevde jag grafikkortsdrivrutinerna något instabila då dom bråkade ganska avsevärt med mitt externa ljudkort.. men utöver det så funkar det väldigt bra.. med tanke på omständigheterna..

mvh
kenny

Jag kanske missförstår lite, men man kan väl inte köra grafikkorts intensiva grejjer genom Parallels? Jag testade med Counter Strike och det funkar inte alls eftersom man inte har ngt hårdvarustöd när man kör XP genom Parallels

Ursprungligen av baghera:

Jag kanske missförstår lite, men man kan väl inte köra grafikkorts intensiva grejjer genom Parallels? Jag testade med Counter Strike och det funkar inte alls eftersom man inte har ngt hårdvarustöd när man kör XP genom Parallels

Så sant så, man har bara hårdvaruaccelererad grafik om man kör Windows "native" (BootCamp).

1
Bevaka tråden