Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny iBook

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserade alldeles nyss en uppdaterad iBook serie. Bland nyheterna finner vi följande:

  • upp till 800MHz G3 processor

  • ATI Mobility Radeon 7500 med 32MB videominne

  • upp till 30GB hårddisk

  • priser ifrån 9.990 kr exkl moms!

iBook G3/700 CD-ROM 12.1"12,1-tums TFT XGA-skärm
700 MHz PowerPC G3
512 K L2-cache (vid 700 MHz)
128 MB SDRAM-minne
20 GB Ultra ATA-enhet
CD-ROM-enhet
ATI Mobility Radeon 7500
16 MB DDR-bildskärmsminne
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem
AirPort-förberedda
pris: 12.495,- inkl moms

iBook G3/800 Combo 12.1"
12,1-tums TFT XGA-skärm
800 MHz PowerPC G3
512 K L2-cache (vid 800 MHz)
128 MB SDRAM-minne
30 GB Ultra ATA-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Mobility Radeon 7500
32 MB DDR-bildskärmsminne
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem
AirPort-förberedda
pris: 16.495,- inkl moms

iBook G3/800 Combo 14.1"
14,1-tums TFT XGA-skärm
800 MHz PowerPC G3
512 K L2-cache (vid 800 MHz)
256 MB SDRAM-minne
30 GB Ultra ATA-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Mobility Radeon 7500
32 MB DDR-bildskärmsminne
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem
AirPort-förberedda
pris: 19.995,- inkl moms

iBook G3/800 Combo 14.1" AppleCare
SEK 26.810,00

14,1-tums TFT XGA-skärm
800 MHz PowerPC G3
512 K L2-cache (vid 800 MHz)
384 MB SDRAM-minne
40 GB Ultra ATA-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Mobility Radeon 7500
32 MB DDR-bildskärmsminne
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem
AirPort-förberedda
AppleCare
pris: 26.810,- inkl moms

-- vi uppdaterar denna nyhet löpande, titta snart in igen! --

[ 06 November 2002, 15:19: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • 2002-11-06 15:26

Skoj

iBook G3/800 Combo 12.1" känns faktiskt riktigt prisvärd...

Men när kommer uppdaterade iMacar??

  • Medlem
  • 2002-11-06 15:32

iBook G3/800 Combo 12.1"
-en sådan skall jag köpa, om allt faller på plats med mina så extraknäck. Det kan bli en trevlig julklapp till mig själv om allt går som det skall.

Vad har du fått det där med iMacs ifrån?
Har ju inte florerat några rykten alls om detta..

Däremot är iBook 12" mellanmodellen riktigt bra ju. Krutigt grafikkort för hyfsat bra pris.

Sunkigt att BlueTooth inte byggts in..

Jag tycker Apple lyckades denna gång! Mycket för pengarna! Bluetooth får vi vänta på, man kan inte få allt. 32MB på grafikkortet i en konsumentbärbar är inte helt fel.

Bluetoothadapter kostar ynka 500 kr för övrigt.

Det är roligt att se en bärbar mac som inte är allt för dyr. Det blir kanske en bärbar nästa gång om priserna håller i sig!

Jag tror att det inte är så enkelt att peta in BT i de befintliga skalen. Ont om plats på moderkortet. Dessutom finns det störningsproblem mellan BT och Airport. Airportens räckvidd minskar med BT påslaget. Dessutom kan man fråga sig varför alla som inte behöver BT skall tvingas betala för det. BT blir säkert mycket billigare för Apple att bygga in i framtiden (nära framtid).
iBook 800 med Combo är en kalasmaskin till ett mycket bra pris. Ifrågasätter dock 128 MB RAM

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 16:07

Varför kan man (fortfarande) inte köpa en 800 med CD ?

  • Medlem
  • 2002-11-06 16:59

jag som nyligen har köpt en iBook
men sådär är det ju alltid. oundvikligt antar jag.
det som var lite surt är den stora prisskillnaden. jag betalade 19 300 för min 700 12´.
själva uppgraderingen är ju kanske inte så mycket att hurra för, men priset är ju riktigt bra.
nåväl inget att fundera mer på - man blir ju bara ledsen

/majk

Attans! Fortfarande "bara" 1024. Nåja, jag hade väl inte direkt väntat mig uppgradering på den fronten. Synd också på bluetooth.

Men vad säger man om priset? Det är ju kanon! 9996 plus moms för instegsmodellen. Svårslaget. Nu började det vattnas i munnen igen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
jag som nyligen har köpt en iBook
men sådär är det ju alltid. oundvikligt antar jag.
det som var lite surt är den stora prisskillnaden. jag betalade 19 300 för min 700 12´.
själva uppgraderingen är ju kanske inte så mycket att hurra för, men priset är ju riktigt bra.
nåväl inget att fundera mer på - man blir ju bara ledsen

/majk

Känner likadant själv...

Nåja, så är det ju alltid. Datorerna blir billigare och snabbare hela tiden. Synd bara att jag inte kan uppdatera min 700 till ett 32MB radeon 7500...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-11-06 17:28

Även den minsta ibooken verkar extremt prisvärd.Vill ha!
Blir till att spara igen......

  • Medlem
  • 2002-11-06 18:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Bluetoothadapter kostar ynka 500 kr för övrigt.

+moms..

vill också göra dem som skriver 12´ att dom gör riktiga klipp!!! 12 fots skärmar!? i tft format... de kostar ju 100000tals kronor!
Rätt ska vara 12".. (notera strecken efter 12) två = tum, ett = fot... Så ni vet..

[ 06 November 2002, 19:03: Meddelandet ändrat av: Flurp ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 19:01

Synd bara att skärmen (12.1") ska vara så liten. Ser ut som en fickdator ju

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 19:14

Det vore kul om de ville göra hårddisken modulär så att det var enkelt att bara öppna en liten lucka och dra ut den och pluppa dit en ny.

Skärmen borde vara minst 13,3 tum på modellen med mindre skärm, men 1024 x 768 är väl helt OK.

Tangentbordet kudne vara stabilare, precisare och stunsigare.

G4-processor vore trevligt. Jag offrar gärna en eller två timmars batterietid för en G4-propp.

[ 06 November 2002, 20:14: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 19:18

Den lilla storleken är ett av de större skälen att jag älskar min iBook.
Som Apple säger bara att ta med den i ryggan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 19:20

Jo, jag skulle också gärna vilja ha den, men jag behöver 14-tumsvarianten om jag inte ska sabba synen ytterligare.

  • Medlem
  • 2002-11-06 19:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Flurp:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Bluetoothadapter kostar ynka 500 kr för övrigt.

+moms..

vill också göra dem som skriver 12´ att dom gör riktiga klipp!!! 12 fots skärmar!? i tft format... de kostar ju 100000tals kronor!
Rätt ska vara 12".. (notera strecken efter 12) två = tum, ett = fot... Så ni vet..

ska vi granska språkliga felaktigheter så finns det ju ett antal i ditt inlägg också.

men jag hoppas att både ditt och mitt budskap gick fram.

Citat:

quote:Den lilla storleken är ett av de större skälen att jag älskar min iBook.
Som Apple säger bara att ta med den i ryggan.

Jag kan mycket väl tänka mig en iBook och enbart för att den är så liten.

Däremot har jag inte hunnit testa dem med bildbehandlingsprogram och layoutprogram - funkar det bra med 12"? Eller är de skrivmaskiner?

Har faktiskt liknande åsikter och tankar...
Nu är tiden kanske mogen o titta på småsaker..

Har iofs en Ti400 som fungerar helt ok, men en iBook är så liten o behändig ju

  • Medlem
  • 2002-11-06 21:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Flurp:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Bluetoothadapter kostar ynka 500 kr för övrigt.

+moms..

vill också göra dem som skriver 12´ att dom gör riktiga klipp!!! 12 fots skärmar!? i tft format... de kostar ju 100000tals kronor!
Rätt ska vara 12".. (notera strecken efter 12) två = tum, ett = fot... Så ni vet..

ska vi granska språkliga felaktigheter så finns det ju ett antal i ditt inlägg också.

men jag hoppas att både ditt och mitt budskap gick fram.

haha.. mjo.. får väl erkänna att stavning inte e min styrka direkt... :rolleyes:

Ahh, underbart!

Jag köper 800MHz, 12"-modellen direkt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Ahh, underbart!

Jag köper 800MHz, 12"-modellen direkt!

Finns den för leverans i Sverige direkt? Även från andra butiker än Applestore?

Använder en iBook 500 (första modellen av den "nya") som, numera rätt skamfilad, resedator. Älskar det lilla 12,1 formatet när man skall släpa runt sin dator på långresa. Tycker dock att OS X blir otroligt segt jämfört med min gamla G4:a på "bara" 450 Mhz. Nu blir man ju dock sugen på en uppgradering av iBooken.

Någon som har en bra uppfattning om hur OS X beter sig på en 800 iBook, 12.1 jämfört med min 500. Är det värt att uppgradera?

Jadå, det är klart det blir en prestanda höjning.
Jag tycker faktiskt OS X flyter lika bra på en G3a som på en G4a sådär vid lagom hårt användande.. tex Findern fick jag för mig gick snabbare under G3an än G4an (samma MHz) under 10.1.x iaf..

En G3a på 800MHz ger bättre prestanda än en G4a på säg 400MHz, enda gången G4an ev drar iväg är vid rena Altivec processer..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
En G3a på 800MHz ger bättre prestanda än en G4a på säg 400MHz, enda gången G4an ev drar iväg är vid rena Altivec processer..

Vilka är egentligen dessa "Altivec processer"? När är det egentligen G4:an kommer till sin rätt som mest? Bildbehandling? Videoredigering?

(kanske dum fråga men bara för att få lite extra klarhet)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-07 09:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Jag tycker faktiskt OS X flyter lika bra på en G3a som på en G4a sådär vid lagom hårt användande.. tex Findern fick jag för mig gick snabbare under G3an än G4an (samma MHz) under 10.1.x iaf..

En G3a på 800MHz ger bättre prestanda än en G4a på säg 400MHz, enda gången G4an ev drar iväg är vid rena Altivec processer..

Exakt det jag funderar på. Sitter med Lombard idag och vill komma tillbaka till OS9 prestanda. Hur optimerat är OSX för G4, är det lite bluff? Vid köp av ny dator, ex iBook 800 12", vill man både ha känslan av prestanda lyft och att den håller åtminstonde två år. Kommer iBook imponera eller vara en besvikelse? Jag är varken spel-freak eller 3D-grafiker utan behöver snabbt finder, internet och lite prestanda till iMovie och Photoshop.

  • Medlem
  • 2002-11-07 09:45

Väldigt förenklat, så är Altivec en rad funktioner (eller genvägar) som gör att processorn kan räkna på saker snabbare. Om programmet har stöd för dessa funktioner, så behöver det t ex bara säga "vrid bilden 90*" så händer det i princip omedelbart. Det fungerar som en DSP, som sitter i t ex digitalkameror. I en kamera kan man vrida bilder väldigt snabbt utan att den har en snabb processor, den är optimerad för att utföra vissa funktioner.

Fyll gärna i...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Maccer:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Ahh, underbart!

Jag köper 800MHz, 12"-modellen direkt!

Finns den för leverans i Sverige direkt? Även från andra butiker än Applestore?

Tror inte den finns för leverans direkt, kommer nog dröja 2 veckor eller så skulle jag gissa.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders L:
Använder en iBook 500 (första modellen av den "nya") som, numera rätt skamfilad, resedator. Älskar det lilla 12,1 formatet när man skall släpa runt sin dator på långresa. Tycker dock att OS X blir otroligt segt jämfört med min gamla G4:a på "bara" 450 Mhz. Nu blir man ju dock sugen på en uppgradering av iBooken.

Någon som har en bra uppfattning om hur OS X beter sig på en 800 iBook, 12.1 jämfört med min 500. Är det värt att uppgradera?

Jag har en exakt likadan iBook som du har och jag har jämfört den en hel del med en iBook 600 av modellen som kom i våras. Den har, förutom 100 MHz snabbare processor, även 50 % snabbare systembuss och 16 MB Radeon Mobility istället för 8 MB Rage Pro. Och skillnaden i prestanda är stor!

Man märker direkt att det är en kvickare dator, ingen tvekan om det. Så steget upp till de allra senaste iBookarna med ännu snabbare processorer och ännu bättre grafikkretsar borde ju bli ännu större.

Bevaka tråden