Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk backup/filkopiering

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-03 16:49

Vet inte riktigt om jag ska skriva detta här eller under "övrig programvara".. men det handlar lite om lagring, så jag kör här så länge.

Min fråga är ifall någon känner till ett program som är enkelt och kan backa en eller flera kataloger till en annan disk automatiskt vid en tidpunkt. Jag fattar ju givetvis att det finns, men det behöver inte alls vara något avancerat.. Jag behöver inte kunna köra inkrementella backningar osv, utan jag kan backa hela kalaset varje gång det körs. Bara den skriver över det gamla då så det inte blir massa kopior, jag har inte hur mycket plats som helst..

Min andra fråga är då ifall något sådan program kan väcka datorn ur vila, köra sin backning, och sätta den i vila igen.. För då skulle jag i princip kunna köra det på nätterna utan att behöva tänka så mycket på det.

Fråga tre är, om jag monterar av mina externa diskar (som jag ska backa till och från), kommer programmet kunna montera dom då och köra backningen? Detta är inte en jättestor prio, jag kan ju i värsta fall avsluta kvällen med att montera diskarna igen innan jag sätter datorn i vila..

Fråga fyra är, finns det ett sådant program som är gratis så jag slipper bli olaglig :)..

Grunden är dock att det kan vara väldigt simpelt.. Rent teoretiskt skulle jag kanske kunna göra ett skript/automator som bara gör en filkopiering varje natt? Jag har dock aldrig gjort det, men det bör väl gå? Då skulle det ju vara fint om den kunde zippa katalogerna direkt till den andra disken..

Mvh
Kenny

silverkeeper borde nog klara av det mesta. kan iaf väcka datorn, hur det är med att sätta den i vila igen vet jag inte, men det känns ju rätt onödigt annars. finns att tanka ner lite överallt.

1
Bevaka tråden