Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är den nå' snabb, eller?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-30 18:12

Eftersom jag har avverkat ett par iBöcker, och den nuvarande känns lite gammal och grå, så funderar jag på att uppgradera mig till en MacBook. Och i så fall en 2,0 GHz.

Det jag funderar på är om någon som har en sån kan ge lite feedback på hur mycket processor den drar vid trådlös filöverföring. Både min iBook G3/600 och min G4/1,2 käkar processor något otroligt vid tung trådlös nätverksaktivitet. Lite är beskrivet i den här tråden.

Exempelvis tar min dator idag ca 30-40 % CPU när jag kopierar en tung fil över det trådlösa nätet.

Hur mycket processorkraft tar MB vid samma operation?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 18:27

runt 20% processor tar det när jag tankar en stor fil via transmit till min xbox med trådlöst...
kan tillägga att jag då har firefox, adium och itunes igång. och att min version av transmit är av powerPc-variant.

kaske inte var bästa jämförelsen, men tycker den känns väldigt snabb jämfört med min powerpc-mini. trots att jag bara har 512 mb ram ännu.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 11:51

Det tar mycket mindre för mig. Mellan 10 och 20 % - knappt märkbart på prestandan. Men jag skulle rekommendera att sätta in minst 1 Gb RAM för att datorn ska kännas rapp. Vissa tycker att 512 är lagom, men datorn uppför sig då inte som en dubbel 2 GHz.

Förresten, inga program tar mer än någon procent av datorkraften när den bara går i bakgrunden, och FF, Adium och iTunes är väldigt lätta program (dock inte för ram-minnet)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-01 01:33

Låter bra.

Jag var på butik idag och klämde på en 1,8 och körde lite prestandatester. Känns som det är en rapp burk jämfört med min nuvarande. Känns bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 13:08

Hur mycket minne var det i demo-låddan?

Är det stora skillnader mellan en 1,8 GHz och en 2,0? Är det värt att lägga sina pengar på 2,0 eller ska man satsa på en 1,8 och köpa mera RAM för de pengar man sparar? Jag kommer nog inte pyssla med några supertunga aktiviteter på datorn, mest surfa, skriva och lite photobehandling och så självklart iTunes.

Ursprungligen av bastuman:

Är det stora skillnader mellan en 1,8 GHz och en 2,0? Är det värt att lägga sina pengar på 2,0 eller ska man satsa på en 1,8 och köpa mera RAM för de pengar man sparar? Jag kommer nog inte pyssla med några supertunga aktiviteter på datorn, mest surfa, skriva och lite photobehandling och så självklart iTunes.

Jag sitter på en MacBook med 2GB minne, och det är en MILSVID skillnad från 512MB. Strunta i de extra MHzen och köp minne, men inte från Apple. 1GB-moduler köpte jag från kylning.com för 900:- styck tror jag att det var, vilket är mindre än halva Apples pris.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-04 14:05

Mer minne, eller snabbera processor. Macbook

Minnet går ju att uppgradera när som helst i efterhand. Processor och andra delar går inte att göra något åt när du väl köpt datorn.

om du inte behöver dvd brännare och alternativen är att köpa den billigare med mycket minne eller den dyrare med inget extra minne, så skulle i alla fall jag säga att valet är ganska lätt, den billigare med mer minne. för OSX vill absolut ha mer än 512 mb ram

1
Bevaka tråden