Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt ljud från hårddisken - går inte att starta

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 13:08

När jag lyfte upp min dator uppstod plötsligt ett konstigt ljud från platsen där hårddisken sitter. Strax efter det hängde sig datorn och nu går det inte att starta på den. Det börjar låta så fort jag sätter på den och den går inte att starta. Det låter precis som om något fastnat och ligger emot fläkten när den snurrar.
Vad ska jag göra? Är det fläkten eller hårddisken i sig? Ska jag lämna in och vad kostar det isf?
Väldigt tacksam för svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 13:13

Man ska inte flytta runt på en dator som är igång. Ska du flytta den så sätt den i vila först. Håller disken på att skriva data just när du flyttar den så kan det vara fatalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 13:19

Vilket kan leda till? Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 13:25

I värsta fall kan du ha pajat skrivhuvudena. Prova med att starta på systemskivan och se om du kan reparera med Skivverktyg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 13:27

Hur menar du då? Hur gör man det då? Behöver man inte lämna in? Tack för de snabba svaren! Är sjukt stressad just nu

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 13:29

Mata in systemskivan som följde med, starta, håll in C under uppstart så ska den starta på den skivan. Välj svenska som huvudspråk, gå till menyraden och välj Skivverktyg, prova med att reparera.

  • Medlem
  • 2006-06-04 13:39

om det ljud du beskriver verkligen kommer från hårddisken, och det du har på skivan är så viktigt att du är beredd att be experter ta ut den om du inte lyckas själv, kan det vara dumt att låta den vara igång alltför länge eftersom det kan leda till mer skador på skivan som minskar sannolikheten att få ut något från den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 13:48

Håller på att göra en reparation nu men den har stannat på "Kontrollerar katalogfil" nu. Ett tag försvann ljudet helt men har nu kommit tillbaka igen. Hur lång tid tar en reparation?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 13:49

Det ska inte ta mer än 5 minuter.
Jag tror som ove på att du har ett hårdvarufel på disken, är datorn ny så kanske du kan få den utbytt på garantin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 13:51

Vad kan ett hårddiskbyte kosta eller går det på garantin? Har bara haft den i 1,5 år. Ska man byta hårddisk själv?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 14:05

Då har du ingen garanti.
Man kan byta själv om man är en aning över medelmåttan händig. Är man inte det så lönar det sig att lämna in den.
Såg någon här nyss som skulle få det gjort för 2.000 inkl disken.
Du har heller inte berättat vad det är för dator du har. Det är olika svårt beroende på modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 14:10

Power Book 12" Alu... Täcker garantin bara ett år eller?
Försäkringar då? Inget som täcker sådant här? Hittade billiga diskar på ebay så det blir billigt att byta själv... om man vågar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 14:14

Köp en disk i Sverige i stället, kolla Macoteket eller Dustin etc.
På en 12" PB är det inte så svårt, håll reda på skruvarna bara, de är intill förväxling väldigt lika - fast olika.
Manual finns här:
http://www.ifixit.com/Guide/53.0.0.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 14:29

Grym manual, har tittat på den förut. Tur man gjort backuper på allt hela tiden, så att itne det är ett problem
Hur opålitligt är det att köpa en på ebay?

Tack för all hjälp, ni är grymma på att svara!
Trist bara när sådant här händer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 14:31

Får du garanti när du köper på ebay då?
Det kan inte skilja många spänn på att köpa en i Sverige - med garanti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 14:44

Nej garantin går man ju miste om. Hittade en grym hårddisk på Dustin nu faktiskt.

specifikationer
Intern / Extern Intern
Tumstorlek 2.5"
Kapacitet 100 GB
Anslutning IDE
Gränssnitt Ultra ATA/100
Genomsnittlig accesstid 10 ms
Cachestorlek 8MB
Rotationshastighet 7200 RPM
Intern överföringshastighet (max) 629 Mbits/sek
Ljudnivå inaktiv (dB) 26dB
Ljudnivå aktiv (dB) 30dB
Inkluderat kablage och skruvar Nej
Garanti 3 år
Övrigt ROHS-certifierad.

Lika bra att satsa på något rejälare, bara 1300:-

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 14:46

Köp den och meka in den, det blir säkert bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 14:57

Satsar på det. Tack för hjälpen!!

  • Medlem
  • 2006-06-04 15:40

men varför byta hårddisk om det inte var ett hårdvarufel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 16:34

det var det väl? skivreparationen gick ju inte igenom...
Vad skulle det annars vara?
nu efter att den stått och skrikit ett tag går den inte igång alls. bara väser lite, som att det är ett jätte spår i skivan.

  • Medlem
  • 2006-06-04 20:10

ok, missade det. låter som fel på läsarmekaniken så det är bara att köpa en ny.

om du har något på den som du bara måste få fram kan du vända dig till ibas, www.ibas.se, men det är rejält dyrt...

lycka till!

1
Bevaka tråden