Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tvmini dålig bild trots full signalstyrka

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får helt hemskt dålig bild på min tvmini eyetv 2.2.1 och jag har en macmini 1.5mhz och inga andra program igång. Full signalstyrka och kvalite och en stor digital takantenn. Men ändå så hackar bilden och liksom stannar upp då och då och blir så där digital mosaik. Vad finns det mer och göra?!

marcus :m

PS. har kontaktat elgato men ej fått svar...

Kolla i Aktivitetshanteraren hur belastad datorn är. Det kanske finns andra processer som du kan avsluta?

hur vet jag vilka processer jag törs avsluta?! Det är en hel del jag inte har en aning om där...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 13:32

kör du fullskräm ?

ja men det spelar ingen roll om jag använder fullskärm eller en liten ruta bara den hackar ändå...och jag har bara en 17" display.
spelar jag filmer så hackar inte bilden.

Byt till SVT1, TV4 och The Voice i tur och ordning. Hackar alla kanalerna eller bara några av dem?
Funkar någon av dem bra medans någon annan hackar så behöver du rikta om antennen för då har du dålig mottagning på just den frekvensen som den hackande kanalen ligger på.

Har du en riktig digitalbox ansluten till takantennen? Om kanalerna funkar på digitalboxen men inte på TVminin så bör du kolla över antennsladden från tvminin upp till antennen. Om du har satt på en sån där plugg med tre skruvar i så kanske du har råkat få kontakt mellan en av skärmens spretiga små metalltrådar och kopparledaren i mitten av kabeln. Annars kanske du har ett brott på sladden. Hos mina morföräldrar behagade tvinstallatören inte koppla in den nya antennen till tvn i gästrummet alls så den sladden hängde löst uppe på vinden när jag kollade... kan ju vara nåt sånt om ni haft "fackmän" hemma.

Har du aldrig kört digitaltv via antennen förut (ingen digitalbox heller alltså) så behöver du säkert rikta om takantennen och/eller byta ut kablar. Se till att koppla bort antennförstärkaren om ni har en gammal sådan först bara. Mina föräldrars gamla antennförstärkare förstörde signalen fullständigt, jag fick bara mottagning om jag kopplade förbi den.

har kopplat allt själv med ny takantenn dvb variant och in i huset. vad menar du jag kan ha gjort med kopplingen oc trådarna? jag har bara gått in i antennens dosa med koppartråden och en "mutter" som håller den vita antennsladdsdelen. inga förstärkare eller så. har full signal och kvalite på alla kanaler enligt eyetv preferencerna. på ett annat forum snackades det om att signalen var FÖR stark och att man var tvungen att dämpa den!
Men efter ett antal samtal med Miglia så ska jag få en ny Tvmini...

tack för alla svar
marcus :m

1
Bevaka tråden