Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk dyker inte upp på skrivbordet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 18:20

Jag har just köpt en extern hårddisk (chassi + 80gigs hårddisk) som var formaterad i ntfs. Jag tänkte formatera om den, men det verkar ha blivit något fel och nu dyker den inte upp på skrivbordet. Ska jag välja "radera" eller "partitionera" i skivverktyg, och vilket filsystem ska jag välja?

Är inte direkt en power-user, eftersom jag inte har haft mac så länge... behöver hjälp, tack!

Jag har en MBP förresten

"Radera" + "Mac OS Extended"

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 10:22

journalförd?

Kanske bör tillägga att den ursprungligen hade två nivåer, en med själva hårdvarunamnet, och en med namnet usb-disk, och det var den senare som matades ut på skrivbordet. Den är dock försvunnen sen jag först valde radera..

Nu när jag har valt radera + mac os extended stannar den efter en tiondel av progress-mätaren, och kommer ingen vart...

Journalförd kan man välja om det är möjligt.

Det är normalt att man ser den i "två nivåer" i Skivverktyg. Detsamma gäller ju startdisken, eller hur. Om inte Skivverktyg fungerar kan den vara så att tillverkaren av den externa hårddisk-lådan använder ett särskilt verktyg för formattering. Kolla deras hemsida!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 11:43

Om man har Firewire-kontakter på datorn så ska man undvika externa diskar med USB i möjligaste mån, tycker jag. Det laggar och är segt. Firewire är mycket snabbare och stabilare på Macen.

Freeway

Felpost

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 14:45

nu har den stått och försökt radera i fyra timmar, men den blir aldrig färdig... kanske får ta den till farsans pc och formatera den i fat32... vore iofs rätt bra om man ska ha windows på mbp:n sen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 16:28

Skulle prova att formaterade på en PC och om det fungerar prova formatering igen på en Mac. Använda PC:n för att "rensa rören" och sedan "göra fint" med Maccen.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 21:25
Ursprungligen av acke:

Skulle prova att formaterade på en PC och om det fungerar prova formatering igen på en Mac. Använda PC:n för att "rensa rören" och sedan "göra fint" med Maccen.

Ja, det låter vettigt... ska prova det när tid infinner sig.

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 16:23
Ursprungligen av MartinHelgesson:

Ja, det låter vettigt... ska prova det när tid infinner sig.

Tack!

Skriv gärna resultatet i tråden så vi får en Fråga & Lösning tråd.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 18:50

Hitills har jag lyckats formatera den på pc:n, men kunde bara välja ntfs, hade gärna valt fat32, men okej. På macen verkar den inte fungera alls, nu står det att den är formaterad till hfs, men jag kan inte använda den, inte heller reparera den, eftersom den då invänder att det inte är en hfs-enhet.

Nedslående är bara förnamnet.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 19:19

I manualen står det att den stödjer mac, men på tillverkarens hemsida står bara att den stödjer windows. Är det möjligt att den över huvud taget inte fungerar med mac? Köpte den på blocket, så jag hade ingen återförsäljare att fråga...

1
Bevaka tråden