Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra en enkel gästbok?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort min site i vanlig html, inget php eller nåt sånt alls.

Nu vill jag lägga till en gästbok, så att besökare kan lämna kommentarer. Finns det något smidigt sätt att göra detta på?

Jag har min site på mitt mac.se-konto.
http://my.mac.se/marcus

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-03 17:47

Det finns ett antal gratis gästböcker som du kan skapa och som du kan länka till från din nuvarande sida.

Ska pröva lite. Tack för ditt svar.

Okaj, fick till en. Får duga så länge.

Om du har tillgång med en server som klarar av php så kan jag visa dig hur du gör detta och förklara allt så du förstår... via msn eller likande.

Ursprungligen av Grothich:

Om du har tillgång med en server som klarar av php så kan jag visa dig hur du gör detta och förklara allt så du förstår... via msn eller likande.

Hmm jag har ju mac.se, som sagt. Såvitt jag vet är det ingen php inblandad där.

Men tack för erbjudandet! Jag lägger till dig i min kontaktlista, så kanske du kunde förklara i korta drag vad som krävs.

Edit: aha, du har inte din adress i profilen. Men jag har min här, så om du känner för det, så vore det suveränt om du ville snacka en stund.

ah sorry addar dig nu

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-04 10:59

Marcus,

Du kan kolla en massa olika lösningar på t.ex. hotscripts.com eller scriptsearch.com.
Men innan du sätter igång. så fundera på om det egentligen är nödvändigt med en gästbok. Om du inte hittar nån som hindrar spamning genom att användaren t.ex. måste skriva in en kod, så kommer du troligen att få en förfärlig massa skit i boken förr eller senare.

Många har slitit sitt hår för att hålla rent i gästböcker och till sist lagt ner hela projektet.

Jag har fixat en sån där, från javascripts.nu/cgi4free. Om det blir spamm så lägger jag ner det. Får se hur det utvecklas.

Tack för dina tips, jag ska kolla upp de siterna också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-04 19:55

Det du hittade verkade ju vara bra, att döma av din nöjda min i avataren.
Lycka till!

1
Bevaka tråden