Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med trackpadens knapp på MacBook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-31 19:51

Knappen under trackpaden på MacBook (vit/2.0) har en lite lurig egenhet, den "klickar" bara när man trycker på de vänstra 2/3 av ytan, klickar man längst till höger på knappen så händer det ingenting. Är det någon annan som upplever samma problem? Bör jag lämna in den framöver för att få knappen utbytt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-01 08:11

Jag fick min MacBook igår och jag har samma "problem". När jag klickar till höger och vänster på knappen händer ingenting, jag måste klicka i mitten på knappen för att det ska hända något.(dvs markera eller dubbelklicka)
Vidare så är det lättare motstånd att trycka ner knappen på höger resp. vänstersidan. I mitten där den reagerar är motståndet större.

Undrar också om andra upplever detta eller om man måste skicka tillbaka det?

Går nog in på Apple Center i Helsingborg idag och provar med deras demoex och kollar om det fungerar likadant där.

Kan det inte vara så att Macbooken har stöd för höger-musklick? Och att det kanske är något med inställningarna?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 13:12

Nej, inget stöd för höger musklick. Man höger-klickar genom att dutta på den med två fingrar samtidigt (om det är inställt så i Inställningar)

citat från länken nämnd ovan, ang hur man får knappen klickig - man får trycka till lite uhgefär som gamla iPod-hjulet

Citat:

I have two MB's one has a crisp trackpad button while the other had a mushy button. I fixed the mushy button quite easily. Take out the battery and look at the metal panel directly underneath the trackpad button. You'll see a circular indention in the metal. If you press lightly on the indention and at the same time press on the trackpad button you'll notice that the trackpad button's response is more crisp (at least mine was). I just pressed on the spot a few times to force the metal to bow every so slightly (not perceptible to the eye). Now my button clicks quite nicely across the entire button.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-01 14:25

Men hur blir det om man själv börjar mecka med trackpadkanppen, bryter man garantin då om det skulle gå fel. Det är ju oacceptabelt att en ny dator inte har trackpadknapp som fungerar!

Någon som vet hur låg tid det kan ta om man skickar tillbaka den till Apple Store? Och innebär det någon kostnad för mig?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 10:11

för mig funkar hela musknappen. Men den är mycket trögare till vänster. Det börjar irritera...

  • Medlem
  • 2006-06-02 18:17

Alltså inte bara jag som har det här problemet.. jag ska avvakta ett tag i alla fall, och se vad som händer. Vill inte gärna lämna bort min älskling nu

För övrigt, fyfan vad beroende man blir av dubbla-finger greppet för scroll och högerklick. Helt jävla underbart!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-02 22:37

Jag låter AppleStore hämta tillbaka min eftersom jag inte kommer bli nöjd med som det fungerar nu.

Blir nog att ta igen pengarna och handla en hos min lokala Apple Center, så är det enklare om det är ngt problem nästa gång.. Dåligt dock att det ska ta 2 veckor för AppleStore att föra tillbaka pengarna på mitt VISA-kort..

fan va jag blir galen... det märks tydligt att apple är ett ms i miniatyr... lika pengahungriga och äckliga... nä fyfan va less jag blir helt enkelt.... skämmes tamejfan.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-03 22:32
Ursprungligen av northernlight:

fan va jag blir galen... det märks tydligt att apple är ett ms i miniatyr... lika pengahungriga och äckliga... nä fyfan va less jag blir helt enkelt.... skämmes tamejfan.

På vilket sätt är Microsoft pengahungriga och äckliga?

Ursprungligen av j0ppe:

På vilket sätt är Microsoft pengahungriga och äckliga?

jag ger dig 5 starka argument.
1: utnyttjar sitt monopol på marknaden för att skapa slutna standarder (detta gör också apple men pga ickemonopol inte lika allmänt hatat, exempel drm och wmv).
2: utesluter gnu/linux iom att licensiera directX från spelbranchen.
3: Bundlar mjukvara med winxp bla... typ mediaspelaren, wm, ie u name it. Dessa går inte att avinstallera utan tex xplite eller dyl.
4: IE är integrerad i oset dvs utan IE inget OS. Detta leder till ja du vet väl kanske vars jag vill komma.
5: Winms bundlad OCH använder MSNprotocollet... också en sådan knasig grej
6: planer på att inte släppa ie7 fritt utan endast med oset... denna idé slopades dock iom Firefox. ie7 sägs nu bli den sista gratis webbläsaren. Allting för att konkurrera ut konkurrenterna... om ie7 är den mest använda browsern kodar du för ie som inte stödjer rådande webbstandarder = alla andra browsers får problem...

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-04 02:23
Ursprungligen av northernlight:

jag ger dig 5 starka argument.
1: utnyttjar sitt monopol på marknaden för att skapa slutna standarder (detta gör också apple men pga ickemonopol inte lika allmänt hatat, exempel drm och wmv).
2: utesluter gnu/linux iom att licensiera directX från spelbranchen.
3: Bundlar mjukvara med winxp bla... typ mediaspelaren, wm, ie u name it. Dessa går inte att avinstallera utan tex xplite eller dyl.
4: IE är integrerad i oset dvs utan IE inget OS. Detta leder till ja du vet väl kanske vars jag vill komma.
5: Winms bundlad OCH använder MSNprotocollet... också en sådan knasig grej
6: planer på att inte släppa ie7 fritt utan endast med oset... denna idé slopades dock iom Firefox. ie7 sägs nu bli den sista gratis webbläsaren. Allting för att konkurrera ut konkurrenterna... om ie7 är den mest använda browsern kodar du för ie som inte stödjer rådande webbstandarder = alla andra browsers får problem...

De flesta företagen skapar ju slutna saker, om man driver företag bjuder man ju sällan in konkurrenter.

Det är väl bra att kritiska mjukvara som tex IE är svåra att ta bort? Agda 80 får det svårt att ladda ner IE igen utan webbläsare. Om man inte gillar IE har windows en inbyggd funktion att byta förvald webbläsare.

Utan IE inget OS? explorer.exe och iexplore.exe är ju skillda processer och jag har inte haft några problem att köra windows utan IE installerat.

Nu vet jag inte vad Winms ska vara, men det är väl bra med bundlad chattklient? Apple kan ju få tummen ur röven och lägga in stöd för MSN (inte jabber) i sitt ichat.

Planer är planer, inget annat. Och alla företag försöker konkurrera ut varann, det är så företag brukar fungera. Mycket klagomål på IE, var väl inte för så jättelänge sen som Apple hade den bundlad och förvald webbläsare?

  • Medlem
  • 2006-06-04 14:53

ok, är inte detta lite väl off topic killar?

1
Bevaka tråden