Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples filmnedladdningssite öppnar snart?

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med tanke på att illegala piratebay nyligen stoppats (enligt uppgift p.g.a. påtryckningar från USA) så ligger det nära till hands att Apple snart är redo att öppna en stor filmnedladdningssite...

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-01 00:24

Inte alls en förhastad slutsats?

Ursprungligen av Vaiden:

Inte alls en förhastad slutsats?

Nej, det är ingen hemlighet att Apple jobbat ett tag på en sådan site. Lanseras nog samtidigt som nästa iPod...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-01 00:30

Man kan alltid hoppas. Men med tanke på hur lång tid det från att något lanseras i USA och det kommer till Europa och Sverige så är det inget vi kan vänta oss inom närmsta året känns det som.

Ursprungligen av Simon Templar:

Med tanke på att illegala piratebay nyligen stoppats (enligt uppgift p.g.a. påtryckningar från USA) så ligger det nära till hands att Apple snart är redo att öppna en stor filmnedladdningssite...

Well.. Den kommer upp igen eftersom PirateBay är lika olaglig som Google...

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej, det är ingen hemlighet att Apple jobbat ett tag på en sådan site. Lanseras nog samtidigt som nästa iPod...

Källa? Eftersom det inte är någon hemlighet? Har hört rykten..

Senast redigerat 2006-06-01 01:23
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Well.. Den kommer upp igen eftersom PirateBay är lika olaglig som Google...

Visst kommer TPB säkert upp igen men i klart förminskad skala fast olagligare än Google är den eftersom Google till största delen faktiskt är laglig.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Källa? Eftersom det inte är någon hemlighet? Har hört rykten..

Söker källa finns först när Apple öppnar filmsiten om några veckor (oops) men det finns många rykten bl.a http://blog.wired.com/cultofmac/index.blog?entry_id=1423572

Även om dom öppnar den inom en vecka så lär de ju dröjja nåt år innan vi svenskar kan få ladda ner nån film.

Ursprungligen av Johan S:

Även om dom öppnar den inom en vecka så lär de ju dröjja nåt år innan vi svenskar kan få ladda ner nån film.

Jag tycker att dom ligger lite efter vad gäller iTMS för oss Europeer. Se nu till att fixa till avtalen med politiker och tv-bolag mfl så att vi också kan köpa LOST och Desperate Housewifes till bra priser online.

Sedan vad gäller filmnedladdning så ger jag inte mycket för Warner (tror jag det var) som ska ha lika mycket kosing för en nedladdad film som för en på DVD, dessutom till rena NK priserna.

Vi kan hoppas att de Svenska filmbolagen är mer intressanta av detta än Musikindustrin.

Men man fick väl ladda ner och sen få en DVD också? Så uppfattade jag dealen. Då får man ju två för en; en DVD med medium kvalitet och en nedladdad med kass kvalitet. För NK-pris. Låter kanon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 11:53

Vore trevligt om denna tråden inte skulle utmynna i huruvida TPB är lagligt eller ej, piratkopiering är bra eller dåligt osv.

Jag tror att det är en väldigt bra idé att släppa långfilmer billigt.
Priset kan baseras på tre saker: Kvalité, Spelningstid och År.

Ex:
Nya filmer 2005-2006: 1h30min -H.264 640x372 = 40:-

Samma fast 720p = 55:-/1080p = 85:-

2000-2004: 10kr billigare
Äldre än 2000: 20-30kr billigare.

jag vet, inte helt vattentätt direkt...men av någon som är bättre än mig på detta, kan det bli succé!

Liksom, vem vill inte köpa filmer för dessa priser? T.o.m jag, en ungdom tycker att det låter perfekt istället för att pirata loss.

Så länge det är krångligare att köpa en skiva (på affären, internet eller what ever) än att ladda ner den illegalt så kommer folk att fortsätta ladda. Jag tror inte musik/film-företagen fattar de riktigt, folk är lata.. Skulle det vara lättare att köpa en film/skiva för ett humant pris med 1 klick i datorn så tror ja bra många svensson skulle göra de istället.

Ursprungligen av Johan S:

Så länge det är krångligare att köpa en skiva (på affären, internet eller what ever) än att ladda ner den illegalt så kommer folk att fortsätta ladda. Jag tror inte musik/film-företagen fattar de riktigt, folk är lata.. Skulle det vara lättare att köpa en film/skiva för ett humant pris med 1 klick i datorn så tror ja bra många svensson skulle göra de istället.

Håller helt med.

Filmbranchen i Sverige är väl medvetna om problemet kring detta och jag tror faktiskt de är mer tillmötesgående ifall Apple skulle starta en nedladdningstjänst.

Om förfarandet är enkelt tror jag detta helt klart kan bli en succé.

O.T.
Jag hoppas att deras service blir sådan att jag först får se hela filmen innan jag köper den. Man måste ju veta så att man inte köper grisen i säcken. Jag läser alltid tidningen först innan jag bestämmer mig för att köpa den. Personalen i affären brukar bli sur men va fan jag måste ju se om det är nått att köpa.

Ursprungligen av draags:

Filmbranchen i Sverige är väl medvetna om problemet kring detta och jag tror faktiskt de är mer tillmötesgående ifall Apple skulle starta en nedladdningstjänst.

Om förfarandet är enkelt tror jag detta helt klart kan bli en succé.

O.T.
Jag hoppas att deras service blir sådan att jag först får se hela filmen innan jag köper den. Man måste ju veta så att man inte köper grisen i säcken. Jag läser alltid tidningen först innan jag bestämmer mig för att köpa den. Personalen i affären brukar bli sur men va fan jag måste ju se om det är nått att köpa.

Svensk film suger i allmänhet vilket kan ha nåt med problemet att göra, medan filmbranschen internationellt just nu går rätt bra, vad jag vet. Det är nånting med antipiraternas version av historien som inte riktigt går ihop…

En förklaring kan vara att det inte var speciellt längesen DVD blev var mans egendom, vilket liknar musikbranschens framsteg när de gick över till CD från vinyl och folk köpte sina gamla skivor igen i det nya formatet. Nu går det "dåligt" för musikbranschen för att folk är klara med bytet av skivsamlingen. Hade det berott på piratkopiering borde det väl gå lika dåligt för filmbranschen?
Dessutom påstod nån att filmbranschen drabbas värre av piratkopiering än musikbranschen för att man kan lyssna på musik flera gånger, men en (dålig?) film ser man bara en gång. Det är mycket som inte går ihop…

Ursprungligen av Laseranders:

En förklaring kan vara att det inte var speciellt längesen DVD blev var mans egendom, vilket liknar musikbranschens framsteg när de gick över till CD från vinyl och folk köpte sina gamla skivor igen i det nya formatet. Nu går det "dåligt" för musikbranschen för att folk är klara med bytet av skivsamlingen. Hade det berott på piratkopiering borde det väl gå lika dåligt för filmbranschen?

Dessutom påstod nån att filmbranschen drabbas värre av piratkopiering än musikbranschen för att man kan lyssna på musik flera gånger, men en (dålig?) film ser man bara en gång. Det är mycket som inte går ihop…

Även en bra film ser de flesta bara en gång, men en bra skiva kan man lyssna på hundratals gånger...

Tror du på allvar att folk slutade byta ut sina vinyler mot CD först för några år sedan, jag vet att det slutade de flesta göra långt innan de senaste årens CD försäljningsras.

Du vet en hel massa som du inte kan backa upp.

Ursprungligen av Laseranders:

Du vet en hel massa som du inte kan backa upp.

Jo med praktisk erfarenhet och djupare kunskap, en dag kanske du också har lite sånt..

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo med praktisk erfarenhet och djupare kunskap, en dag kanske du också har lite sånt..

lol
Djupare kunskap = gissningar och spekulationer i ditt fall och praktisk erfarenhet kan jämföras med de som ser två saker hända samtidigt och genast ser ett samband fastän forskare tar reda på att det inte finns nåt sammanhang. Du förkastar seriösa forskningsrapporter för att du har kompisar som gnäller över piratkopiering för att de har affärsidéer som inte håller.

Kan du redovisa dina praktiska erfarenheter och din djupare kunskap eller är det bara andra ord för rent hittepå?

Ursprungligen av Laseranders:

lol
Djupare kunskap = gissningar och spekulationer i ditt fall och praktisk erfarenhet kan jämföras med de som ser två saker hända samtidigt och genast ser ett samband fastän forskare tar reda på att det inte finns nåt sammanhang. Du förkastar seriösa forskningsrapporter för att du har kompisar som gnäller över piratkopiering för att de har affärsidéer som inte håller.

Kan du redovisa dina praktiska erfarenheter och din djupare kunskap eller är det bara andra ord för rent hittepå?

Problemet är att det inte finns någon serlös forskningsrapport som stämmer med din ståndpunkt. KTHs var skrattretande dåligt utförd deras "forskare" verkade inte ens kunna skilja på konsertarrangörer skivbolag och förlag.
Däremot så finns det ju ett antal bevis för att skivförsäljningen har gått ned sedan piratfildelningen exploderade ett av bevisen är att skivaffärer och musikstudios har lagts ned i mycket stor omfattning och nej nätförsäljning har inte kompenserat det försäljningstappet.

Mina praktiska erfarenheter av musikbranschen är att jag har varit inblandad där det hänt saker sedan början av 90-talet och sett det svenska musikundret starta i en liten källare på söder till att växa till att Svenska producenter musiker och låtskrivare blivit stora runt världen, observera att det mest handlar om upphovsmän, inte artister......

Med en bakgrund som DJ musiker och producent och ett brett kontaktnät så vet jag ganska bra hur musik-Sverige fungerar , det gör uppenbarligen inte du.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 23:32
Ursprungligen av Simon Templar:

Problemet är att det inte finns någon serlös forskningsrapport som stämmer med din ståndpunkt. KTHs var skrattretande dåligt utförd deras "forskare" verkade inte ens kunna skilja på konsertarrangörer skivbolag och förlag.
Däremot så finns det ju ett antal bevis för att skivförsäljningen har gått ned sedan piratfildelningen exploderade ett av bevisen är att skivaffärer och musikstudios har lagts ned i mycket stor omfattning och nej nätförsäljning har inte kompenserat det försäljningstappet.

Mina praktiska erfarenheter av musikbranschen är att jag har varit inblandad där det hänt saker sedan början av 90-talet och sett det svenska musikundret starta i en liten källare på söder till att växa till att Svenska producenter musiker och låtskrivare blivit stora runt världen, observera att det mest handlar om upphovsmän, inte artister......

Med en bakgrund som DJ musiker och producent och ett brett kontaktnät så vet jag ganska bra hur musik-Sverige fungerar , det gör uppenbarligen inte du.

Är själv i den. Du spekulererar fortfarande bara, (faktum är att den svenska musikbranschen producerat tonvis med dynga senaste åren, england har samma problem. Dessa problem finns inte närmelsevis i stora landet over there, undras vad det beror på)...

Ursprungligen av DaPhox:

Är själv i den. Du spekulererar fortfarande bara, (faktum är att den svenska musikbranschen producerat tonvis med dynga senaste åren, england har samma problem. Dessa problem finns inte närmelsevis i stora landet over there, undras vad det beror på)...

Beror på hur man klassificerar dynga men nog görs det sådant även i USA.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 23:45
Ursprungligen av Simon Templar:

Beror på hur man klassificerar dynga men nog görs det sådant även i USA.

absolut. men absolut inte i samma "procentuella" utsträckning...

i england förs en ganska livlig debatt om detta som är väldigt intressant. Där undrar man bokstavligen vad f-n som hände med deras "musikunder" (behöver inte förklaras närmare). Jag tror mycket i den sammanfattar branschens problem (som i det här fallet inte alls har med pirating att göra)...

Ursprungligen av DaPhox:

absolut. men absolut inte i samma "procentuella" utsträckning...

i england förs en ganska livlig debatt om detta som är väldigt intressant. Där undrar man bokstavligen vad f-n som hände med deras "musikunder" (behöver inte förklaras närmare). Jag tror mycket i den sammanfattar branschens problem (som i det här fallet inte alls har med pirating att göra)...

Så du menar att Coldplay, Robbie Williams, Gnarls Barkley, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys m.fl inte säljer bra...

Angående den procentuella andelen av musikdyngeproduktion i USA så är den nog minst lika stor som i europa men tänker du rent tekniskt, så visst USA-produktioner är oftast tekniskt bättre, men europeiska lite roligare...

Inlägg som huvudsakligen handlat om stängningen av The Pirate Bay har flyttats till Lounge.

Ursprungligen av Simon Templar:

Problemet är att det inte finns någon serlös forskningsrapport som stämmer med din ståndpunkt. KTHs var skrattretande dåligt utförd deras "forskare" verkade inte ens kunna skilja på konsertarrangörer skivbolag och förlag.
Däremot så finns det ju ett antal bevis för att skivförsäljningen har gått ned sedan piratfildelningen exploderade ett av bevisen är att skivaffärer och musikstudios har lagts ned i mycket stor omfattning och nej nätförsäljning har inte kompenserat det försäljningstappet.

Mina praktiska erfarenheter av musikbranschen är att jag har varit inblandad där det hänt saker sedan början av 90-talet och sett det svenska musikundret starta i en liten källare på söder till att växa till att Svenska producenter musiker och låtskrivare blivit stora runt världen, observera att det mest handlar om upphovsmän, inte artister......

Med en bakgrund som DJ musiker och producent och ett brett kontaktnät så vet jag ganska bra hur musik-Sverige fungerar , det gör uppenbarligen inte du.

Allt det du säger kan bero på nästan vad som helst (mer saker att spendera pengar på, ett bredare/förändrat musikintresse, DRM osv), medans piraterna fortfarande är den grupp som köper mest musik.
Det är uppenbart att du gjort felaktiga tolkningar och ser det du vill se.
Själv har jag ett stort kontaktnät av människor som både piratkopierar och köper film, musik och spel, ofta för mer pengar än de egentligen borde. Det borde väl ändå väga lika tugnt som att känna några som det går dåligt för och som då tolkar det till att bero på piratkopiering.

Precis; piratnedladdarna är samtidigt de största betalarna. Om man sedan vill åt den sista skärven så är det faktiskt deras problem att anpassa sig så så sker. Anpassa sig till den teknik DE har tillhandahållit OSS.
Fram till dess är det typ artister som Madonna som gnäller mest. Stackars Madonna, hon svälter väl nästan? (16e hänger jag på låset då biljetter till hennes konserten här i stan släpps. )

/ kalle

Ursprungligen av Laseranders:

Allt det du säger kan bero på nästan vad som helst (mer saker att spendera pengar på, ett bredare/förändrat musikintresse, DRM osv), medans piraterna fortfarande är den grupp som köper mest musik.
Det är uppenbart att du gjort felaktiga tolkningar och ser det du vill se.

Piraterna är knappast den grupp som köper mest musik de flesta av piraterna har ju i princip helt slutat köpa CD skivor, men de slänger ofta ur sig klyschor som "jag köper ändå den musik som jag verkligen gillar" tydligen gillar de mestadels att lyssna på sådant de inte gillar....

Eric Dahl (PC World) summerar det hela fint.
Film, ca mitten.
http://www.pcworld.com/resource/video/video.asp?vid=15&pref=2

Bevaka tråden