Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Pirate Bay - Demokratifråga ?

Tråden skapades och har fått 165 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu vet jag inte varför ingen tagit upp detta ännu, kanske är det ett känsligt ämne.

Jag har följt cirkusen de senaste dagarna med fasa och just nu blev jag bara så sur på Nyheterna på TV4. De berättar om protesterna idag och säger att tusentals "fildelare" är arga för att de inte får dela filer ..?!

Det är ju inte det saken handlar om. Självklart är det olagligt att sprida upphovsrättsskyddat material, inget snack! MEN att justitieministern agerar i operativa frågor, att Polisen stormar in med 50 poliser och tar servrar de inte har husrannsakan för och sen inte kan utreda vilka som ska få tillbaka sina servrar pga. av resursbrist (nyss fans det tydligen gott om poliser..) DET är den stora frågan.

Att en intresseorganisation som Antipiratbyrån kan medverka till att ta ner en annan organisations webbplats är ett rent demokrati-hot, oavsett vad man tycker om respektive part. Folk som fått sina webbplatser nedstängda har alltså inte ens vetat om att de delar lokal med TPB och de ligger alltså fortfarande nere. Polisen vägrar ge tillbaka deras servrar. Det känns inte rätt.

Min intention med denna tråd är INTE en debatt om fildelning utan sättet den här frågan har skötts på av myndigheter. Jag menar om man kommer fram till att Bodström gjort ingripanden för att styra Polisen, kan inte han få rejäla straff för det...?

Håller med dig till 100%!

Tycka vad man vill om fildelning, men en lobbyorganisation ska inte kunna påverka sånt.

Bodström förnekar. Vem är förvånad?

http://gardebring.com/2006/06/228.html

Ursprungligen av Laseranders:

Bodström förnekar. Vem är förvånad?

http://gardebring.com/2006/06/228.html

Tänk logiskt varför skulle Bodström eller någon annan sosse ens vilja göra ett tillslag innan valet? Men pöbeln kommer trots detta straffa sossarna, Reinfeldt måste gnugga händerna av förtjusning..

Ursprungligen av Laseranders:

Bodström förnekar. Vem är förvånad?

http://gardebring.com/2006/06/228.html

Vilken bra sammanfattning! Helt absurt är det. Att man arresterat Mikael Viborg är ju inte klokt. Även om alla inblandade är skyldiga som bara den så kan man väl inte neka dem rätt till juridiskt ombud... Detta blir bara värre.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Vilken bra sammanfattning! Helt absurt är det. Att man arresterat Mikael Viborg är ju inte klokt. Även om alla inblandade är skyldiga som bara den så kan man väl inte neka dem rätt till juridiskt ombud... Detta blir bara värre.

Tycker den är fruktansvärt dåligt. Försöker ge sken av att förmedla fakta. Propaganda. Vinklat.

Ursprungligen av Laseranders:

Bodström förnekar. Vem är förvånad?

http://gardebring.com/2006/06/228.html

Du är rätt korkad om du tror på allt som skrivs. Särskilt i detta ämnet. Det är knappast troligt att Bodström lagt sig i detta och påverkat.

  • Medlem
  • 2006-06-03 23:02
Ursprungligen av Rickard A:

Det är knappast troligt att Bodström lagt sig i detta och påverkat.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han har lagt sig i, det har hänt konstigare saker än så vad gäller samarbete mellan Sverige och USA de senaste åren.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 22:52

Sossarna har väl gjort knasigare saker än så innan val. De hittar ju på knas varje dag...

Ursprungligen av DaPhox:

Sossarna har väl gjort knasigare saker än så innan val. De hittar ju på knas varje dag...

Det här hade hänt oavsett vilket regering vi haft.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 23:02
Ursprungligen av Rickard A:

Det här hade hänt oavsett vilket regering vi haft.

Nej...

Ursprungligen av DaPhox:

Nej...

Jo...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 23:05
Ursprungligen av Rickard A:

Jo...

Du är alltså synsk. Så praktiskt.

Ursprungligen av DaPhox:

Du är alltså synsk. Så praktiskt.

Hmm... Det måste ju du också vara eftersom du vet att det INTE hade hänt med en annan regering. Eller?

Ursprungligen av Rickard A:

Hmm... Det måste ju du också vara eftersom du vet att det INTE hade hänt med en annan regering. Eller?

Det du sa var iofs att det hänt vilken regering vi än haft, vilket är ett ganska rejält antagande. Hade det hänt om vi haft piratpartiet i regeringen med egen majoritet?

Ursprungligen av Laseranders:

Det du sa var iofs att det hänt vilken regering vi än haft, vilket är ett ganska rejält antagande. Hade det hänt om vi haft piratpartiet i regeringen med egen majoritet?

Ja de är ju för upphovsrätt och att lagar ska upprätthållas...

Ursprungligen av Simon Templar:

Ja de är ju för upphovsrätt och att lagar ska upprätthållas...

Precis. Alltså, nej.

  • Medlem
  • 2006-06-03 23:02

I morgon kommer den här tråden att bli skoningslöst modererad om den ballar ur i natt.
Personangrepp och invektiv av typen "Du måste vara bra korkad..." hör inte hemma här, även om de är vanliga i sådana här diskussioner.

Mod

  • Medlem
  • 2006-06-03 23:22

Kom igen, bättre kan ni. Höj debattnivån över reptilstadiet.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Nu vet jag inte varför ingen tagit upp detta ännu, kanske är det ett känsligt ämne.

Jag har följt cirkusen de senaste dagarna med fasa och just nu blev jag bara så sur på Nyheterna på TV4. De berättar om protesterna idag och säger att tusentals "fildelare" är arga för att de inte får dela filer ..?!

Det är ju inte det saken handlar om. Självklart är det olagligt att sprida upphovsrättsskyddat material, inget snack! MEN att justitieministern agerar i operativa frågor, att Polisen stormar in med 50 poliser och tar servrar de inte har husrannsakan för och sen inte kan utreda vilka som ska få tillbaka sina servrar pga. av resursbrist (nyss fans det tydligen gott om poliser..) DET är den stora frågan.

Att en intresseorganisation som Antipiratbyrån kan medverka till att ta ner en annan organisations webbplats är ett rent demokrati-hot, oavsett vad man tycker om respektive part. Folk som fått sina webbplatser nedstängda har alltså inte ens vetat om att de delar lokal med TPB och de ligger alltså fortfarande nere. Polisen vägrar ge tillbaka deras servrar. Det känns inte rätt.

Min intention med denna tråd är INTE en debatt om fildelning utan sättet den här frågan har skötts på av myndigheter. Jag menar om man kommer fram till att Bodström gjort ingripanden för att styra Polisen, kan inte han få rejäla straff för det...?

1) Vi här vet väl inte om Bodström utövat ministerstyre eller inte? Jag har sannerligen ingen aning om det men det skulle i mina ögon vara mycket korkat att riskera så mycket (både för honom själv och för sossarna) för att vinna så fantastiskt lite.

2) Vet du att poliserna inte hade rätt att ta alla servrar i lokalen? Problemet för polisen (som säkert inte är dom skarpaste knivarna i IT-köksknivslådan) är att under ett tillslag är det svårt att veta vad man skall ta och inte ta. Av förståliga skäl är det nog svårt att fråga dom misstänkta om vilka servrar dom skall ta och inte ta...

3) "Demokratisfrågan" och fildelning och piratebay.... Jag är duktigt trött på filelare som hycklar och försöker blanda in demokratirörelsen och gud vet vad i nånting som till 99.99% handlar om nåt helt annat.

Jag är tyvärr också orolig över utvecklingen. Medborgarnas integritet och privatliv hotas av nya buggningregler och DNA-rättigheter för polisen. T ex så tog polisen DNA-prov på åtminstone en av de misstänkta piratebaykillarna. Frågan är förstås varför dom behöver registrerar DNA för att nån är misstänkt för upphovsbrott?
Det nya storebrorsamhället ser jag som en fara, dessvärre är piratkulturen bara till ondo för den utvecklingen, fast pirattomtarna tror att dom är några sorts förkämpar... Precis som ett gratis komplett Jenna-James-porr-biblitok skulle hjälpa demokratiröreslen i Kina.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 00:30

ace4711: Jag kunde inte ha uttryckt det bättre! Tack!

Däremot kan ett anonymt internet hjälpa demokratirörelsen i Kina och fri tillgång till regimkritisk ltteratur och kultur kan hjälpa demokratirörelsen i Kina.

Ursprungligen av Laseranders:

Däremot kan ett anonymt internet hjälpa demokratirörelsen i Kina och fri tillgång till regimkritisk ltteratur och kultur kan hjälpa demokratirörelsen i Kina.

Det som främjar demokratin i längden är inte anonymitet utan öppenhet, tydligen har du missat att det finns 1000 tals mer eller mindre regimkritiska siter/bloggar i Kina.

Ursprungligen av Simon Templar:

Det som främjar demokratin i längden är inte anonymitet utan öppenhet, tydligen har du missat att det finns 1000 tals mer eller mindre regimkritiska siter/bloggar i Kina.

Både anonymitet och öppenhet skulle jag säga. Oavsett vad så är piratkopiering positivt för Kinas utveckling. Quentin Tarantino har sagt att han vill hellre att folk skaffar hans filmer på olaglig väg i Kina än inte ser dem alls, eftersom censuren gör att de inte går att få tag på lagligt. Klok inställning.

  • Medlem
  • 2006-06-04 12:06

Vad jag tycker är märkligt är att de var tvungna att flytta servrarna från lokalen. Skulle det inte vara enklare att flytta in ett par poliser, som får jobba i lokalen? Då kunde de släcka ned servrarna, och slå på dem en och en i takt med att de avskrivs från brottsmisstankar, utan en massiv och rätt trubbig insatsstyrka.

Hur lång tid tar det att söka igenom en server? En halvtimme? Om den först måste flyttas, startas och speglas så tar det ju flera dygn. Minst.

Ursprungligen av stfm:

Hur lång tid tar det att söka igenom en server? En halvtimme? Om den först måste flyttas, startas och speglas så tar det ju flera dygn. Minst.

Det tar längre tid än en halvtimme att söka igenom en server med stora diskar speciellt om den är krypterad, det polisen gör är att de först spegelkopierar diskarna vilket bara det lär ta ett bra tag....

Skulle inte förvåna mig om de hittar rätt mycket, folket bakom TPB har säkert haft en del bulvanservrar som de trott varit helt säkra..

Ursprungligen av Simon Templar:

Det tar betydligt längre tid än en halvtimme att söka igenom en server speciellt om den är krypterad, det polisen gör är att de först spegelkopierar diskarna vilket bara det lär ta ett bra tag....

Skulle inte förvåna mig om de hittar rätt mycket folket bakom TPB har säkert haft en del bulvanservra som de trott varit helt säkra..

Men så länge de inte hittar något olagligt på TPB's servrar så kan de ju inte fälla själva TPB. Eller?

Ursprungligen av irrelogical:

Men så länge de inte hittar något olagligt på TPB's servrar så kan de ju inte fälla själva TPB. Eller?

Jo det handlar ju även om uppsåt och omfattning, TPB kan knappast försvara sig med att de inte visste att det förmedlades upphovsrättsskyddade filmer spel och program i jätteomfattning med hjälp av deras tjänst

  • Medlem
  • 2006-06-04 12:41
Ursprungligen av Simon Templar:

Det tar längre tid än en halvtimme att söka igenom en server med stora diskar speciellt om den är krypterad, det polisen gör är att de först spegelkopierar diskarna vilket bara det lär ta ett bra tag....

Skulle inte förvåna mig om de hittar rätt mycket, folket bakom TPB har säkert haft en del bulvanservrar som de trott varit helt säkra..

Det de skulle göra var ju att hitta TPBs server. Att utröna om man har hittat rätt server borde väl inte ta så lång tid? Om servern är krypterad (jag vet inte om det är så vanligt), så skulle det bli en uppgift som ärvs i generationer av poliser.

Ursprungligen av stfm:

Det de skulle göra var ju att hitta TPBs server. Att utröna om man har hittat rätt server borde väl inte ta så lång tid? Om servern är krypterad (jag vet inte om det är så vanligt), så skulle det bli en uppgift som ärvs i generationer av poliser.

Nja allt krypterar går ju ofta att knäcka lite lättare än vad de som krypterar tror genom bakdörrar och universalnycklar och med den mänskliga faktorns hjälp.

Sen är frågan om vilka som var TPBs servrar inte så lätt att utröna eftersom personen som ägde serverföretaget är samma person som ligger bakom TPB, en person som gjort sig känd för att hjälpa även andra relativt tveksamma organisationer en del av dessa kan säkert tänkas ha bulvanlagrat TPB data m.m.

Bevaka tråden