Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Pirate Bay har stängts

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Simon Templar:

Med tanke på att illegala piratebay nyligen stoppats (enligt uppgift p.g.a. påtryckningar från USA) så ligger det nära till hands att Apple snart är redo att öppna en stor filmnedladdningssite...

Jag visste inte att det fanns en illegal Piratebay. Jag kände bara till den lagliga, men den har visst också blivit våldtagen av musikindustrins torpeder…

Jag kommer iallafall inte att betala för media ett tag framöver.

Ursprungligen av Simon Templar:

Med tanke på att illegala piratebay nyligen stoppats (enligt uppgift p.g.a. påtryckningar från USA) så ligger det nära till hands att Apple snart är redo att öppna en stor filmnedladdningssite...

Tolkar jag dig fel eller påstår du att det är Apple som ligger bakom stängningen av Pirate Bay?

Ursprungligen av Laseranders:

Jag visste inte att det fanns en illegal Piratebay. Jag kände bara till den lagliga, men den har visst också blivit våldtagen av musikindustrins torpeder…

Jag kommer iallafall inte att betala för media ett tag framöver.

Piratebay har varit illegal sedan dag 1, sedan så var det väl inte direkt musikindustrin som stoppade TPB, men sådant hindrar ju inte dig från att sprida klyschor...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 10:40
Ursprungligen av Simon Templar:

Piratebay har varit illegal sedan dag 1.

Det var en nyhet.

Ursprungligen av DaPhox:

Det var en nyhet.

Nu vet jag inte hur ironisk du var, men vad jag vet så är det faktiskt en nyhet. För vad jag vet så har man inte förräns nyligen kunnat bli dömd/anklagad för medhjälp till upphovsrättsbrott. Torrent-filerna i sig är ju inte olagliga.

Edit: _Var_ inte olagliga i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 10:55
Ursprungligen av irrelogical:

Nu vet jag inte hur ironisk du var

ganska mycket

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-01 10:27

Vad för lagar har Piratebay brutit mot då?

Ursprungligen av Lm:

Vad för lagar har Piratebay brutit mot då?

Det lär visa sig men bl.a. medhjälp till upphovsrättsbrott lär de ju dit åka på, omfattningen var ju dessutom inte liten och de tjänade en hel del pengar på sin verksamhet.

Ursprungligen av Simon Templar:

Det lär visa sig men bl.a. medhjälp till upphovsrättsbrott lär de ju dit åka på, omfattningen var ju dessutom inte liten och de tjänade en hel del pengar på sin verksamhet.

haha! Jag visste väl att det fanns ett mindre allvarligt brott än piratkopiering nånstans i lagboken

Och så vitt jag vet har Piratebay alltid gått med förlust. De pengar de fått in på reklambanners (alltså inte på att sälja piratkopior) har gått till underhåll av sajten.

Ursprungligen av Laseranders:

Och så vitt jag vet har Piratebay alltid gått med förlust. De pengar de fått in på reklambanners (alltså inte på att sälja piratkopior) har gått till underhåll av sajten.

De har dragit in betydligt mer än vad underhållet har kostat dessutom har de tjänat pengar på att hyra ut serverutrymme till andra företag..

Ursprungligen av Simon Templar:

De har dragit in betydligt mer än vad underhållet har kostat dessutom har de tjänat pengar på att hyra ut serverutrymme till andra företag..

Ja, de ska väl ha mat också.

(inte för att jag helt köper det du säger. Du brukar inte ha så bra grund för dina påståenden))

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-02 10:20
Ursprungligen av Simon Templar:

De har dragit in betydligt mer än vad underhållet har kostat dessutom har de tjänat pengar på att hyra ut serverutrymme till andra företag..

Och detta kan du redovisa?

Pirate bay har mig veterligen aldrig haft hosting? Däremot ska en av killarna bakom Piratebay äga ett hosting företag, men det är stor skillnad däremellan.

Ursprungligen av Lm:

Och detta kan du redovisa?

Pirate bay har mig veterligen aldrig haft hosting? Däremot ska en av killarna bakom Piratebay äga ett hosting företag, men det är stor skillnad däremellan.

Inte alls stor skillnad, minimal snarare eftersom personen som driver Piratebay och PRQ tyvärr råkat blanda ihop sina roller som '''seriös" företagsledare och piratgosse. PRQ hostade även en hel del andra oseriösa piratsiter, tydligen så ville de också stråla sig i "glansen" från TPB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-03 10:20
Ursprungligen av Simon Templar:

Inte alls stor skillnad, minimal snarare eftersom personen som driver Piratebay och PRQ tyvärr råkat blanda ihop sina roller som '''seriös" företagsledare och piratgosse. PRQ hostade även en hel del andra oseriösa piratsiter, tydligen så ville de också stråla sig i "glansen" från TPB.

De hade väl separat ekonomi bland annat, på vilket sätt kan du då blanda ihop deras intäkter?

Limewire ?

Ursprungligen av Tussen69:

Limewire ?

Hellre FrostWire

http://www.frostwire.com/

  • Medlem
  • 2006-06-12 14:22
Ursprungligen av Andersson:

Hellre FrostWire

http://www.frostwire.com/

Är inte den lite buggig? Eller de har åtgärdat felen?

Ursprungligen av d99gnu:

Vore trevligt om denna tråden inte skulle utmynna i huruvida TPB är lagligt eller ej, piratkopiering är bra eller dåligt osv.

Jo det är fel tråd. Förstår bara inte huru vida man kan sitta o tycka att piratkopiering är bra.

De som säger detta kan inte jobba inom dessa branscher.

Ursprungligen av draags:

Jo det är fel tråd. Förstår bara inte huru vida man kan sitta o tycka att piratkopiering är bra.

De som säger detta kan inte jobba inom dessa branscher.

Har du levt under en sten de senaste 5 åren? Det kryllar av folk i dessa branscher som tycker det är jättebra.

Ursprungligen av Laseranders:

Har du levt under en sten de senaste 5 åren? Det kryllar av folk i dessa branscher som tycker det är jättebra.

Hmm ok.

Hur kan någon i dessa brancher tycka att det är bra att folk laddar ner saker gratis som egentligen kostar pengar vilket gör så att dessa personer får sin lön.

Ursprungligen av draags:

Hmm ok.

Hur kan någon i dessa brancher tycka att det är bra att folk laddar ner saker gratis som egentligen kostar pengar vilket gör så att dessa personer får sin lön.

Beror på vilka du menar. Musiker vill att det de produceras sprids och får avnjutas av så många som möjligt och de blir ändå blåsta av skivbolagen, plus att de kan tjäna pengar på live-spelningar i de flesta fall.
Filmskapare når nog dit snart, när det blir lättare och billigare att göra film själv, men redan nu finns det filmskapare som hellre vill att folk ser deras film gratis än inte alls.
Programskapare vill att vanliga fattiga ungdomar lär sig deras program för att senare i livet köpa dem eller rekommendera sina arbetsgivare att köpa in programmen.

Dessutom finns det många undersökningar som bland annat visar att de största piraterna också är de som köper mest media och kultur och att förlusten av piratkopiering på musik är löjeväckande om den ens finns. Vetenskapliga undersökningar, inte en snubbe som känner några som det går dåligt för och som gissar att det beror på piratkopieringen fastän det kan bero på vad som helst.

Själv köpte jag No One Lives Forever 1 och 2 efter att ha spelat igenom båda och så vet jag att många gör.

Ursprungligen av Laseranders:

Beror på vilka du menar. Musiker vill att det de produceras sprids och får avnjutas av så många som möjligt och de blir ändå blåsta av skivbolagen, plus att de kan tjäna pengar på live-spelningar i de flesta fall.
Filmskapare når nog dit snart, när det blir lättare och billigare att göra film själv, men redan nu finns det filmskapare som hellre vill att folk ser deras film gratis än inte alls.
Programskapare vill att vanliga fattiga ungdomar lär sig deras program för att senare i livet köpa dem eller rekommendera sina arbetsgivare att köpa in programmen.

Dessutom finns det många undersökningar som bland annat visar att de största piraterna också är de som köper mest media och kultur och att förlusten av piratkopiering på musik är löjeväckande om den ens finns. Vetenskapliga undersökningar, inte en snubbe som känner några som det går dåligt för och som gissar att det beror på piratkopieringen fastän det kan bero på vad som helst.

Själv köpte jag No One Lives Forever 1 och 2 efter att ha spelat igenom båda och så vet jag att många gör.

Visst vore ett samhälle underbart om allt vore gratis, alla fick lön att betala mat och husrum för.

Vore intressant om du kunde berätta för mig vilka filmskapare som är för att man laddar ner deras film gratis istället för att eventuellt gå på bio eller köpa deras dvd utgåva.

Angående artister - så finns det de som är för gratis nedladdning och de tjänar pengar på sina spelningar samt försäljning av t-shirt o annat - kanske även säljer skivan då på plats, men detta är ett aktivt val och är inte detsamma som att tycka att piratkopiering är ok.

Om fler producenter inom de olika områdena tyckte att detta med gratis är bra - varför lanserar de då inte detta själva och får det mer kontrollerat.

Ursprungligen av draags:

Visst vore ett samhälle underbart om allt vore gratis, alla fick lön att betala mat och husrum för.

Vore intressant om du kunde berätta för mig vilka filmskapare som är för att man laddar ner deras film gratis istället för att eventuellt gå på bio eller köpa deras dvd utgåva.

Jag kanske bara är amatör, men det borde räknas ändå tycker jag

Fast, om jag inte skulle jag göra en bra långfilm, skulle jag sälja den väldigt billigt, si sådär 20:-. OBS!!! Jag talar hobby nu, inte ett fast yrke.

Man "kan" sälja allt, om det är för rätt pris. De stora företagen vill bara inte inse det.

Ursprungligen av draags:

Visst vore ett samhälle underbart om allt vore gratis, alla fick lön att betala mat och husrum för.

Vore intressant om du kunde berätta för mig vilka filmskapare som är för att man laddar ner deras film gratis istället för att eventuellt gå på bio eller köpa deras dvd utgåva.

Angående artister - så finns det de som är för gratis nedladdning och de tjänar pengar på sina spelningar samt försäljning av t-shirt o annat - kanske även säljer skivan då på plats, men detta är ett aktivt val och är inte detsamma som att tycka att piratkopiering är ok.

Om fler producenter inom de olika områdena tyckte att detta med gratis är bra - varför lanserar de då inte detta själva och får det mer kontrollerat.

Självklart ska man gå på bio och köpa DVD:n om man tycker filmen är bra, men hur ska man veta att filmen är bra om man inte har sett den? Det finns musiker som tycker piratkopiering är OK, även av andra musikers verk.

Musikindustrin vill så klart hindra oss från att inte köpa det de producerar och då gärna stoppa alla alternativ, inklusive vår vilja att upptäcka ett bredare musikspektra eftersom det gör det besvärligare för dem att marknadsföra sin musik. Vad de gör ska du inte ta som nåt bevis för vad som är rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-12 12:44
Ursprungligen av Laseranders:

Självklart ska man gå på bio och köpa DVD:n om man tycker filmen är bra, men hur ska man veta att filmen är bra om man inte har sett den?.

Tejen och jag tycker om att gå på bio. Vissa filmer vi ser är (enligt oss) bra, andra är mindre bra. Du föreslår alltså att vi först ska snabla hem en film och se den, om den faller oss i smaken ska vi gå och se den på bio. Förtar inte det en del av nöjet? Förmodligen kommer vi inte att gå och se filmen på bio eftersom vi just sett den och filmskaparen får ingen ersättning för att vi sett den.

Om jag vore filmskapare och hade lagt ut många miljoner på att göra en film skulle jag tycka att det kändes rätt surt om folk snyltsåg den, jag har ju trots allt tagit en risk. Det är inte alla filmer som blir kassasuccéer.

Ditt resonemang bygger på att du anser dig ha rätt att veta att du gillar en produkt innan du betalar för den. Livet fungerar inte riktigt så. Det är en ändlös kedja av större och mindre risktagningar. Att punga ut med 80:- för en biobiljett utan att veta om filmen är bra eller inte får väl anses vara en relativt liten risk att ta. Du kan ju trots allt läsa recensioner eller fråga någon du känner som sett filmen vad han/hon tyckte. Dessutom får du komma ut från din bostad ett tag och se lite folk.

Ursprungligen av rhesus:

Ditt resonemang bygger på att du anser dig ha rätt att veta att du gillar en produkt innan du betalar för den. Livet fungerar inte riktigt så.

Det argumentet ska jag använda nästa gång någon frågar här på forumet vilken Mac-modell de ska köpa.

Nu kan man inte riktigt jämföra musikindustrin med filmindustrin gällande detta.
Musik spelas om och om igen - detta gäller inte filmen på samma sätt.

Tycker din argumentation är märklig Laseranders men vi kanske ska sluta diskutera detta ämne här - det hör kanske inte riktigt hit.

Ursprungligen av draags:

Nu kan man inte riktigt jämföra musikindustrin med filmindustrin gällande detta.
Musik spelas om och om igen - detta gäller inte filmen på samma sätt.

Tycker din argumentation är märklig Laseranders men vi kanske ska sluta diskutera detta ämne här - det hör kanske inte riktigt hit.

Jag ser filmer om och om igen. Kan man inte göra det var det en dålig film.

Det är nästan lite grann som nazi-tyskland, en makt som inte styrs av folket. Usch..

Men sedan kom hela världen(ok, nästan) ner på dem och stoppade dem till slut!
Visst finns det nazister kvar, men inte ser vi att de tar över världen nu inte.

Bevaka tråden