Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i MacBook?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hörde att det var smidigt att byta hårddisk i macbooken och har några frågor;

1. Vad kallas hårddisktypen som passar i macbooken?
2. Var köper man den till bra pris?
3. Blir det billigare än att uppgradera direkt på Applestore?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 14:03

1. SATA 2,5 tums

2. Kolla på http://www.pricerunner.se Se exemple

3. Ja det blir billigare än att köpa från Apple. Men garantin förstörs och det är inte så mycket pengar det handlar om. Se exemple.

Exemple
Om man köper 2 st 1 GB minnen hos Macdata istället för Apples så sparar man 2466 kr, 1976 kr med studentrabat.

Om man köper en 120 GB hårdisk från Butik.it istället för Apples så sparar man 801 kr, 556 kr med studentrabat.

Man skulle kunna spara 3267 kr, 2532 med studentrabat.

Ursprungligen av Guzz:

3. Ja det blir billigare än att köpa från Apple. Men garantin förstörs och det är inte så mycket pengar det handlar om. Se exemple.

Gäller samma sak om man själv sätter i minne eller hårddisk, om man har Apple Care? Gäller inte det då?

Tack!
Vad konstigt att de gjort det lättare att byta hårddisken, men garantin ändå försvinner. Trodde det hade blivit som med RAM-minnena nämligen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 14:30

En person på Macrumors har kontaktat Apple och kollat, svaret han fick var följande.

"I called up Apple and they said that using any other hard-drive besides the one provided in the new Macbook's will void the warranty--that is, unless a certified service center did the switch...."

Källa

En annan person på samma forum sa att man skulle kunna bytta och om den behöver skickas in så byter man tillbaka, Apple märker inget.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 22:00
Ursprungligen av Guzz:

En person på Macrumors har kontaktat Apple och kollat, svaret han fick var följande.

"I called up Apple and they said that using any other hard-drive besides the one provided in the new Macbook's will void the warranty--that is, unless a certified service center did the switch...."

Källa

En annan person på samma forum sa att man skulle kunna bytta och om den behöver skickas in så byter man tillbaka, Apple märker inget.

Och en tredje sa att det inte sabbar garantin: I just chatted with an apple rep on the education site and he or she said that it doesn't void the warranty catagorically and is no different WRT the warranty as upgrading your RAM.

Fortsättning: Update: I also spoke to someone at the apple store when purchasing my MacBook and they said exactly the same thing that the education store apple rep said: it impacts the warranty exactly as much as upgrading the RAM does, ie, not at all unless the upgrade breaks something else, in which case the only stuff not covered is what was directly damaged by the upgrade.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-23 10:53
Ursprungligen av Kristofer:

Tack!
Vad konstigt att de gjort det lättare att byta hårddisken, men garantin ändå försvinner. Trodde det hade blivit som med RAM-minnena nämligen.

Frågan är om de ens kan säga att garantin försvinner? Av vilken anledning? Visst att den inte omfattar den nya disken men resten?

Skulle vara om du klämmer i en disk som blir varmare som jag kan förstå det, men du kan ju alltid byta tillbaka? ;/

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-02 17:01
Ursprungligen av Hagge:

Frågan är om de ens kan säga att garantin försvinner? Av vilken anledning? Visst att den inte omfattar den nya disken men resten?

Skulle vara om du klämmer i en disk som blir varmare som jag kan förstå det, men du kan ju alltid byta tillbaka? ;/

Pratade nyss med en viss Tobias på teknisk support. Han säger att om man byter ut disken på macbooken så ryker garantin för hela datorn.

Det låter som om det blivit en missuppfattning någonstans. Personen på Macrumors menade garantin för hela maskinen men personen på Apple kanske bara menade själva hårddisken. Det låter mer troligt att om hårddisken går sönder och man har bytt ut den som satt som original så ska inte Apple bli inbladade.

Och med tanke på hur enkelt Apple gjort det att byta hårddisk i nya Macbooken (om man jämför med iBook) så är det föga troligt att man skulle sabba garantin på datorn om man byter hårddisken själv.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2006-05-23 09:45

Jag skulle tippa på att om du byter hårddisk så kanske garantin för originalhårddisken försvinner (löst så att säga), samt att Apple inte servar din dator om felet beror på hårddiskstrul. Men resterande av datorn har du nog full garanti på. Så byter du hårddisk, spara originalet i någon säker förpackning och byt tillbaka om det skulle skita sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 09:49
Ursprungligen av Greggen:

Jag skulle tippa på att om du byter hårddisk så kanske garantin för originalhårddisken försvinner (löst så att säga), samt att Apple inte servar din dator om felet beror på hårddiskstrul. Men resterande av datorn har du nog full garanti på. Så byter du hårddisk, spara originalet i någon säker förpackning och byt tillbaka om det skulle skita sig.

Låter troligt tycker jag. Grym sak det där som jag hoppas kommer till MacBook Pro.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-02 08:19

Är det någon som vet om 120 gb är gränsen? Kan man stoppa i större?

Hur funkar det med SMS (för att undvika eventuella lustigkurrekommentarer: Sudden Motion Sensor) om man byter hårddisk själv. Finns det på de SATAdiskarna man köper, eller är det nåt som ligger i själva datorn? Eller losar man denna feature om man byter själv?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-06-02 11:30
Ursprungligen av sjovall:

Hur funkar det med SMS (för att undvika eventuella lustigkurrekommentarer: Sudden Motion Sensor) om man byter hårddisk själv. Finns det på de SATAdiskarna man köper, eller är det nåt som ligger i själva datorn? Eller losar man denna feature om man byter själv?

Det sitter i datorn, så funktionen påverkas ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 20:22

skumt....
men ramminnet är ok?
det är ju ungefär samma operation att byta.

aja, om man nu skulle vilja byta så är det ju inte värre än att man får spara originaldisken på något säkert ställe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-03 13:00
Ursprungligen av snigel1:

skumt....
men ramminnet är ok?
det är ju ungefär samma operation att byta.

aja, om man nu skulle vilja byta så är det ju inte värre än att man får spara originaldisken på något säkert ställe

Eftersom det verkar som en del Macbooks lider av värmeproblem kan det var så att en annan hårddisk än den som sitter i kan höja temperaturen ännu mer. Kanske därför garantin försvinner vid hårddisk byte?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-05 16:18

Jag vill inte vara elak mot 'Tobias' men ur hans synvinkel är det ju klart smidigare att konstatera att garantin ryker oavsett om den får göra det (med tanke på konsuentlagar osv) eller ens gör det. De som byter och får strul får han ju ta hand om och nu minskar den skaran. Samt att Apple som företag ev. drar in mer cash om folk beställer större hd från början. Det är mao knappast personen där man skall fråga, snarare låta någon representant fråga halvhög apple-chef, gärna under presskonferens

jag har precis satt i en 120gb hd men när jag ska installera os x och ska välja vilken disk det ska installeras på så finns det inga alternativ? kollar man in skivverktyg så hittar den disken...

Ingen som kan hjälpa, jag får panik här! Jag provade att boota om med gamla disken och det funkar utan problem. Men OS X hittar fortfarande inte 120GBaren. I system profiler finns disken med under SERIAL-ATA. Kan det vara något fel på disken? Kan det ha med formateringen att göra? och i så fall, kan jag formatera om den till FAT eller vad det nu är direkt i datorn eller måste man skaffa ett externt kabinett?

FAT äre ju knappast :D:D du måste formatera hårddisken, sen bör du kunnainstallera OS X. I disk utilities väljer du fliken "Radera" och skriver in ett namn på hårddisken (klicka först på den nya hårddisken i listan). Välj HFS+ journalförd som filsystem.

Disk Utility, finner du om du stoppar i OSX skivan o bootar från den genom att starta datorn med skivan i och hålla ner C

TACK SÅ MYCKET! Funkar nu.

Uppskattar verkligen hjälpen, älskar 99mac ibland!

var ju inte så svårt, bara o söka på "formatera disk" här på 99mac.se så hade du fått svart ruskigt mycket snabbare :D:D

Apple har lagt upp denna (http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf) "do it yourself-manual" för att byta hårddisk i MacBooken. Jag tolkar det som att man själv kan byta hårddisk utan att garantin går åt skogen.

Ursprungligen av Rickard A:

Apple har lagt upp denna (http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_HardDrive_DIY.pdf) "do it yourself-manual" för att byta hårddisk i MacBooken. Jag tolkar det som att man själv kan byta hårddisk utan att garantin går åt skogen.

Precis i början står det:

"Follow the instructions in this document carefully. Failure to follow these instructions could
damage your equipment and void its warranty."

Dvs. om man följer instruktionerna så borde man inte "voida warrantyn"...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-03 01:17

Nu är disken i Macbooken utbytt. Blev en Seagate momentus 7200rpm 100GB.
Ingen större skillnad i värme och battertid, men ett kliv upp i prestanda.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-06 04:13
Ursprungligen av Bijan:

Nu är disken i Macbooken utbytt. Blev en Seagate momentus 7200rpm 100GB.
Ingen större skillnad i värme och battertid, men ett kliv upp i prestanda.

så det är alltså lugnt med 7200rpmare? lite rädd för att det ska bli för varmt, men det lär ju gå mkt schnabbare än 5400rpmaren som sitter i som standard, är lite sugen på att byta någon som har förslag på bra och billig hdd till macbooken?

Jag har funderat på att byta min disk till den här
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=HI7K100-100S

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-06 13:02
Ursprungligen av dojan:

så det är alltså lugnt med 7200rpmare? lite rädd för att det ska bli för varmt, men det lär ju gå mkt schnabbare än 5400rpmaren som sitter i som standard, är lite sugen på att byta någon som har förslag på bra och billig hdd till macbooken?

Det är inga problem med 7200rpm.

Jag valde seagate disken just för att jag har läst att hitachi disken inte presterade lika bra i macbooken.

Jag hörde att den apple-representatnt i affär (en riktig applestore) eller via telefon som du snackar med gör en bedöming, denna bedöming kan inte överklagas av någon annan apple representant. Exempelvis: Om du ringer och snackar med någon som säger att det är lungt att du få ex. en ny bluetooth modul trotts att du sabbat den själv så kan inte apple USA neka dig detta. Vet inte om det stämmer men det är vad de sa i macforums butik.

Bevaka tråden