Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya Power Macintosh G4

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jozza, Vi har inte stängt, klarabergsgatan 37. (nu väntar vi iofs på den nya modellen men...)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-11 23:07

Håller med tidigare talare om att uppdateringen inte va något att hurra för, mer pulver behövs om jag ska stanna kvar på Mac plattformen.
AE och LW är program som jag dagligen sitter framför, utan problem så blir det en kanske två timmar ren preview rendering. Tid som skulle gå att korta om apple slutade mjölka ur G4 och om de fanns något rent OpenGL kort som inte kostade skjortan.

[ 11. februari 2003, 23:11: Meddelandet ändrat av: Gluffs ]

  • Medlem
  • 2003-02-12 17:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: DaSnow:
Jozza, Vi har inte stängt, klarabergsgatan 37. (nu väntar vi iofs på den nya modellen men...)

När släpps de nya Powermacarna ut på marknaden?

  • Medlem
  • 2003-02-14 09:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: DaSnow:
Jozza, Vi har inte stängt, klarabergsgatan 37. (nu väntar vi iofs på den nya modellen men...)

När släpps de nya Powermacarna ut på marknaden?

Det borde väl röra sig om dagar innan de kommer ut i butikerna?

Någon som har fått leverans av dessa nya PM´ar!? Anyone?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-25 09:22

Berätta gärna om de nya som ska komma när som helst är högljudda eller är jobbigt i längden att sitta bredvid ?
Jag tror de flesta här är nyfinken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 13:08

Jag fick min 2 x 1.25Mhz för en vecka sedan. Den ersatte en 2 x 1,25 Mhz av den äldre sorten ("Vindtunneln").

LJUD
Under ett par dagar stod de bredvid varandra och jag kunde då bla jämföra ljudnivåerna. Om än ruskigt ovetenskapligt, men desto mer subjektivt. Dessutom har jag en gammal G4 singel 500 Mhz som referens bredvid.

Ja, den nya är mycket tystare. Oftast. Ibland lika tyst som 500:an. Ibland (vid omstarter) drar hela fläktkakafonin igång så att alla i lokalen undrar vad det är som låter. Normalt surrar den en aning mer än 500:an. UNDER skrivbordet funkar det, men jag skulle inte vilja ha den PÅ.

BLUETOOTH
Den konfigaration som jag köpte, är "förberedd för Bluetooth" enligt Apple. I vad denna "förberedelse" består, förstår jag inte. Jag har inte hittat någon plats för någon intern Bluetooth adapter och på Apples hemsida finns bara USB adaptrar till salu. Kanske menar Apple att var USB bestyckad Macintosh är "förberedd för Bluetooth"?

NÄTSLADD
Till datorn får man en vit nätsladd. Tappa inte bort den. För av någon märklig anledning har Apple gjort en specialare som kräver en sladd med längre propp och utan stopp. Gamla hederliga nätsladdar funkar mao inte längre.

MUS OCH TANGENTBORD
Mus och tangentbord är av den nya snygga vita sorten. Två tydliga num lock lampor och lite "smäckigare" tangenter är det enda som skiljer det från mitt gamla G4 500 Mhz tangentbord. Musen är snygg, men åkte ner i sladdlådan eftersom den bara har en knapp. (Apple borde ge upp på denna presitgefyllda enknappsidé. IMHO).

AIRPORT
Ditt gamla Airportkort kan du INTE använda i din nya burk. AirPort Extreme-kortet är smalare och ditt gamla kort får helt enkelt inte plats. Så det är bara att hala lädret en gång till... Det nya kortet sitter dessutom löst i sin hållare, vilket medför kontaktproblem och ibland kårda krasher.

INSTALLATION OCH PROGRAM
Installationsskivan är en DVD, vilket man bugar och bockar för. Inge mer CD barnvakning och CD swapping. En halvtimme tar det och en kvart extra för att komplettera med Classic, extraprogrammen och AirPort Extreme (om du köpt det separat).

Man får med en massa kul program som tydligt talar om vilken kundgrupp Apple har tänkt sig: kreatören. Alla medföljande program är riktiga kreativitetshöjdare. Såklart hela iLife sviten (ingen anledning att köpa en separat alltså), men också en hel hög med oanonserade program som alla verkar både nyttiga och kul för den lilla kreatören:
* Graphic Converter, en gamal bekant
* Art Directors Toolkit, en samling verktyg för den grafiska designern. Kulörkonverterare, formatkalkylator, diverse typsnittsverktyg.
* FAXstf, också den en gammal bekant för dig som vill använda datorn som fax
* Omnigraffle och OmniOutliner, två program för Modulering (Mind mapping, idéstrukturering).

SAMMANFATTNINGSVIS
Det verkar vara en bra maskin, inget fartmonster. Ungefär samma fartkänsla som när min gamla G4 500 Mhz kör OS9. Och samma fart som sin föregångare. De skillnaderna mellan dessa två maskiner är, enligt Apples webbplats, att den nya har en megabyte mindre i cashminne per processor, Bluetoothförberedelse och OS9 som operativ borttaget. Men det är alltså inte hela sanningen...

Edit: 1 meg MINDRE cache ska det såklar vara! Tack!

[ 06. mars 2003, 14:35: Meddelandet ändrat av: Axel von Matern ]

nya dual 1.25 har 1 MB cache på varjer processor - till skillnad ifrån den äldre toppmodellen som hade två MB på varje processor.

väntar fortfarande på dual 1.42...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-06 14:35

http://www.apple.com/

där finns de.

yes

"now shipping 1.42 dual"!!!

waiting...

  • Medlem
  • 2003-03-08 19:19

Märks det stor skillnad mellan 1mb och 2mb cache i verkligheten?

>>Axel
Trevligt och intressant rapport!

Låter ljudet på den nya macen som susande eller mer som en ton?

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
[QB] Jag fick min 2 x 1.25Mhz för en vecka sedan. Den ersatte en 2 x 1,25 Mhz av den äldre sorten ("Vindtunneln").

Tack för en gedigen rapport.
Väntar på en 2x1,42 där förhoppningsvis 2MB L3 Cache gör att det går snabbare.

(Det lär i varje fall bli en ohygglig skillnad mot den iMac DV 400 jag har nu)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Apple har precis uppdaterat sin Power Macintosh G4-serie och nu finns en 1.42GHz dubbelprocessormodell att beställa. Utseendet är detsamma men innehållet är förbättrat. Dom nya modellerna går ej att boota i MacOS 9 och Apple har tagit fram speciella modeller för OS 9-användare, utan allt godis som släppts idag.

Apple uppdaterar sin Power Macintosh G4-serie genom att öka klockfrekvensen till 1.420MHz - en ökning med 14% mot tidigare toppmodell. Dom nya modellerna är:

-1.000MHz G4, 1MB L3 cache, 60GB Ultra ATA/100 hårddisk, DVD-CD/RW Combo, Nvidia GeForce 4MX. 16.995:- inkl. moms.

-2x1.250MHz G4, 2MB L3 cache, 80GB Ultra ATA/100 hårddisk, DVD-CD/RW Combo, ATI Radeon 9000 Pro. 23.495:- inkl. moms.

-2x1.420MHz G4, 2Mb L3 cache, 120GB Ultra ATA/100 hårddisk, 4xSuperDrive, ATI Radeon 9000 Pro. 31.995:- inkl moms.

Apple Store erbjuder även en ännu kraftfullare Power Mac med 1.5GB RAM, nVidia Geforce 4 Ti4600 128MB, inbyggt Bluetooth samt AppleCare för 44.772,50:- inkl. moms.

Som väntat uppdateras Power Macintosh G4 serien med Firewire 800, Bluetooth-teknologi, 4x Superdrive (dubbelt så snabb på att skriva) och Airport Extreme 54Mbit. Powerbook G4 fick liknande specifikationer nyligen när den lanserades på MacWorld Expo i San Francisco.

Värt att notera:
Grafikkorten är inte förändrade utan det är ATI Radeon 9000 i båda toppmodellerna och GeForce 4 MX i lillebror. Anmärkningsvärt är även att man fortsätter använda Ultra ATA/100-diskar i dom nya modellerna, när världsstandarden nu är ATA/133.
Superdrive är inte standard på mellanmodellen som tidigare - kanske är det för liten prestandaskillnad mellan 2x1.250MHz och 2x.1420MHz?

Värt att notera för dig som använder Mac OS 9:
Från och med nu kommer alla nya Power Macintosh G4 modeller säljas med Mac OS X och det går inte att starta ifrån OS 9. Det går dock att köra gamla program i "Classic" läge inuti MacOS X. Apple har tagit fram en modell för dig som fortfarande kräver att få starta datorn i OS9 läge:

- 2x1.250MHz G4, 2MB L3 cache, 512MB DDR RAM, 120GB Ultra ATA/100 hårddisk, 2xSuperDrive, ATI Radeon 9000 Pro. 29.495:- inkl. moms.

Det är lite konstigt att man släpper en dubbelprocessormaskin för OS 9-operativsystemet, som inte kan använda mer än en processor effektivt.

Uppdatering 15.45 Jag har talat med Oscar Bjers på Apple och ställt frågor kring exakt vilken G4-processor som används i dom olika modellerna, huruvida ljudnivån i modellerna är lägre och den traditionella frågan: när börjar leveranserna. Läs mer om vad Apples huvudkontor i Stockholm och Paris svarar på våra frågor:

Exklusivt: Apple berättar mer om dagens nyheter

Läs mer och titta på alla bilder:
http://www.apple.com/

99mac uppdaterar med mer information varefter den blir tillgänglig för oss.

-- Du läste det först på 99mac.com --

Jippi en ca 200 mhz snabbare dator för svindyra pengar...
Bara att gratulera Apple Men denna kanske är tyst åtminstone..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-09 16:51

Jag märkte ingen skillnad på hastigheten mellan den nya och den gamla.

På min maskin bestod ljudet av ett "sus" och inte en "ton". Vilket ju är bra!

nä - nu börjar jag bli rastlös. dual 1.42 levereras nu står det på amerikanska - men nu även på svenska apple store - sedan 1 vecka. jag köpte och betalade min för en månad sen och min är fortfarande "under konstruktion"...

vad menas egentligen med "levereras nu"!?

trööötsamt

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-17 10:53

samma för mej fast jag beställde min för över 2 veckor sen nu

  • Oregistrerad
  • 2003-03-21 09:23

Min dual 1.42 skeppades igår!! me happy

men - min flickvän klagade på att dual 1.25 ghz´are låter som en dammsugare - dom fick in en ny igår till hennes jobb... :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: el gringo:
nä - nu börjar jag bli rastlös. dual 1.42 levereras nu står det på amerikanska - men nu även på svenska apple store - sedan 1 vecka. jag köpte och betalade min för en månad sen och min är fortfarande "under konstruktion"...

vad menas egentligen med "levereras nu"!?

trööötsamt

kanske att delarna som dom ska ha till din dator just nu levereras till apple

  • Oregistrerad
  • 2003-03-21 10:27

ja - det var väl det dom menade

men - nu är den på väg i alla fall - happy. skall bli spännande att "höra" hur mycket den låter...

kanske kort granskning när det anländer

Jaaaaaa!!!! Den har kommit!!! Jag skall packa upp den nuuuuu!!!


:eek:

dual fuckin' 1.42 gigahäst!

Bevaka tråden