Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini och Samsung PDP 42" plasma

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Försöker koppla in en Mac mini (Intel Core Solo) till en Samsung Plasma-TV via DVI-porten.
Jag får upp bild, men den täcker inte hela skärmen.
I bildskärmsinställningarna under Alternativ finns en kryssruta "Maximal bildyta", men med den ikryssad så ligger bilden utanför TVn. T.ex. så syns inte menyraden, och det är ett måste!

Finns det något annat program som man kan ändra bildskärmsinställningarna, eller har någon några andra tips att komma med?

  • Medlem
  • 2006-06-02 23:54

Kör du DVI till HDMI så kommer du alltid få overscan. Gäller för alla skärmar. Kan kompenseras men då börjar man laborera med märkliga upplösningar via exempelvis SwitchResX. Min Pioneer plasma kan bara pixelmappa 1:1 via PC-ingången, som är VGA. Beror på frekvenser och timings, har jag hört...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 23:57

Ursäkta men var har HDMI med Overscan att göra ?

  • Medlem
  • 2006-06-03 00:00

Som jag skrev, dator med DVI till plasma med HDMI ger i stort sett alltid overscan.

HDMI? Overscan?
Det är ju DVI-in jag har i TVn.
HDMI är väl en helt annan kontakt?

Kanske skulle man prova en vanlig analog VGA-kabel istället?

  • Medlem
  • 2006-06-03 00:25

HDMI och DVI är samma sak minus HDCP och minus möjligheten att bära ljud.
Prova med VGA och återkom med resultat.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-03 19:02
Ursprungligen av eQ:

HDMI och DVI är samma sak minus HDCP och minus möjligheten att bära ljud.
Prova med VGA och återkom med resultat.

Så kan man ju också se på det...men DVI i sig kan ha HDCP-stöd också...HDCP är inte HDMI-specifikt.

På dessa 3 länkar hittar du ALLT du behöver får att komma tillrätta med ditt problem ..

http://www.pure-mac.com/mediacenter.html

http://www.pure-mac.com/sys.html

http://www.pure-mac.com/sys.html#switchres

Själv har jag haft en bekant som kopplat en Samsung LCD-HDTV till sin Mac mini och det fungerade perfekt Direkt! ..men du har ju en PDP så det kan ju göra det lite jobbigare ..

Tänk bara på att en Plasma är inte optimal för att ha en dator bild ... du har en stor risk att bilden kan bränna fast .... om du exponerar samma bild för länge på din Plasma .. ex en websida eller en bakgrundsbild / skrivbord .. .. så tänk på att skrämsläckaren bör gå igång ganska omgående när du inte använder datorn / TVn

DVD - > TV (Plasma)
Dator - > TV (LCD)

  • Oregistrerad
  • 2006-06-15 02:16

Tussen, vad var det för modell av Samsung som din bekant köpte? Jag ska till att köpa och orkar inte med några problem.

Kanske det finns någon lista på väl fungerande LCD- och plasmamodeller att använda?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 22:46

Lite OT, men har en 1366x768 32" Samsung-LCD som jag testat koppla till min 12" PB på olika sätt, ligger i funderingar på att köpa en Mini och ha som HT-mac till tvn och det jag kommit fram till verkar vara oberoende av grafikkort... DVI->HDMI ger som nämnts ovan i tråden alltid overscan, dvs bara mitten av bilden kommer med. Satt en halv dag med SwitchresX och försökte fixa det utan framgång. Däremot, VGA->VGA funkade direkt, utan overscan. Grafikkortet fixade dock bara 1360x768 men 6 rader pixlar märks ju knappt, förmodligen fixar andra grafikkort det, ingen aning om det inbyggda i Minin gör det dock. Skillnaden i kvalitet mellan DVI och VGA är dock synbar men kör man film så antar jag att det inte märks... Mycket skön upplevelse ändå att se OS X på stor skärm i hög (nåja, mer än 1024x768 åtminstone ) upplösning! Återkommer i höst när jag skaffat Minin med resultat från den...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 22:50

LCDn heter förresten LE-32R41B, dvs gammal modell... men grymt nöjd ändå!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-07-11 10:35

...och i dagarna kopplade jag in min mini till Hyundaiq320n via DVI för första gången - full av skepsis av alla rapporter på nätet om problem med att få rätt upplösning osv. Och tamej f-n - allt funka rakt över!!!

I Systeminställningar->Bildskärmar är skärmen angiven som en HQ320 och upplösningen 1360*768... mums!

Ursprungligen av Wiberg:

...och i dagarna kopplade jag in min mini till Hyundaiq320n via DVI för första gången - full av skepsis av alla rapporter på nätet om problem med att få rätt upplösning osv. Och tamej f-n - allt funka rakt över!!!

I Systeminställningar->Bildskärmar är skärmen angiven som en HQ320 och upplösningen 1360*768... mums!

Nice! Jag köpte en hyundai q320 förra veckan, har inte anslutit via dvi ännu, ser fram emot det

Ursprungligen av MiBook84:

Nice! Jag köpte en hyundai q320 förra veckan, har inte anslutit via dvi ännu, ser fram emot det

Hur gick det?

Lite tips till er med Q320 (Wiberg & MiBook84)

Jag har också en Hyundai Q320 (sen en tid tillbaka) och fick hem min mac mini idag.
Jag va inte helt nöjd med upplösningen 1360x768 så små teckensitt (i tex Terminal) avslöjade tydligt hur skärmen drog ut bilden de sista 6 pixlarna.

Jag installerade SwitchResX lade till en Custom upplösning på 1366x768 (Ändrade inga andra inställningar). Startade om systemet och vips så kunde jag välja 1366x768.
Satan va bra det blev. Och så slipper man dom 6 raderna med svarta pixlar som jag hade med PCn.

Säger bara SwitchResX löser problemet!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-08-24 10:16

OK - kanon! Jag la aldrig märke till att bilden stretchades men skönt att det finns en lösning

OT: skön TV, va?

Någon som har provat om Hyundai Q400 fungerar lika bra som Q320. Q400 har ju HDMI i st f DVI (HDCP).

Det är en underbar tv. kanon bild med DVI ingången.

Saffran:
Det borde fungera lika bra med Q400 eftersom problemet låg i macen och inte i skärmen. får man bara dit rätt upplösning så ska det nog inte vara några problem.

1
Bevaka tråden