Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro: Batteriet tar slut

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 16:18

Mitt batteri tar slut väldigt fort, OS X mäter inte korrekt hur mycket ström det finns och därför dör datorn bara när batteriet tar slut, inga varningar eller något.
Mätaren på batteriet visar dock att det är väldigt lite ström.

Jag kollade i OS X efter att datorn hade dött så; Full Charge Capacity under Battery Information i System Profiler stog på ~400 mAh.

Det här har hänt ett antal gånger, någon som har någon aning?

Har du kalibrerat batteriet någon gång?

Kalibrera ett sådant nytt batteri?
Jag skulle höra av mig till Apple och kräva ett nytt batteri.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 17:45

Jag har kalibrerat batteriet en gång, ska se om det hjälper om jag gör det nu igen.

Det är rekommenderat (det händer att det även står i manualen) att man ska börja använda batteriet genom att kalibrera det. Det gör du genom att ladda upp datorn helt så att lampan vid porten för nätström lyser grönt. Därefter kör du med datorn på batteridrift tills batteriet tar slut, kör så länge att datorn själv går i vila. Därefter laddar du upp batteriet helt så att lampan åter lyser grönt. Under hela kalibreringen kan du använda datorn normalt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-06-02 19:02
Ursprungligen av Björn Leander:

Det är rekommenderat (det händer att det även står i manualen) att man ska börja använda batteriet genom att kalibrera det. Det gör du genom att ladda upp datorn helt så att lampan vid porten för nätström lyser grönt. Därefter kör du med datorn på batteridrift tills batteriet tar slut, kör så länge att datorn själv går i vila. Därefter laddar du upp batteriet helt så att lampan åter lyser grönt. Under hela kalibreringen kan du använda datorn normalt.

Bra Björn, och detta är mycket viktigt för batteriets funktion/prestanda. Jag köpte ett nytt batteri via OWC och fick där, både via mail och bifogat i paketet, en instruktion om vikten av att kalibrera när det var helt nytt. Detta kan och bör upprepas då och då under batteriets livscykel! Dessutom behöver batteriet ca 4-6 uppladdningar innan det når full kapacitet.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 20:26

Men här pratar vi en ändring av ~3 timmar till 15 minuter, om det skulle vara pga att jag inte kalibrerat skulle väl kapaciteten sjunka linjärt?
Dessutom verkar batteriet ladda ur som vanligt nu när jag är hemma.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 21:05

Efter att ha använt datorn med ström från batteriet i en timme gick jag ifrån datorn.
När jag kom tillbaka hade datorn stängts av, och batterimätaren på batteriet visade att ungefär hälften var förbrukat.
Startade datorn, loggade in. Datorn stängs av igen.
Sen startade jag datorn igen, fast med strömsladden i, och allt är som vanligt.
Nu ska jag se om det är skärmsläckaren eller annat som aktiveras efter en viss tids inaktivitet som orsakar problemet.

Redigering #1:
Nu somnade datorn även fast jag ställt in att den INTE ska det, "Put the computer to sleep when it is inactive for: Never".

Redigering #2:
Nu dog den istället för att somna... suck...

Senast redigerat 2006-06-02 21:31

Nu väcker jag den här tråden eftersom jag också verkar ha problem med mitt MBP-batteri. Igår flyttade jag MBP:n från skrivbordet till soffan för att surfa lite framför TV:n. Datorn hade gått på nätström i flera dagar, batteriet var fulladdat. Efter ett par minuter dog maskinen utan förvarning. Efter att ha stoppat i nätsladden startade datorn snällt och efter kanske tio minuter angavs batteriet vara fulladdat igen.

Jag tolkar detta som samma symptom som enligt diskussioner på Apples (mfl) forum är grund för en silent recall. Tänker ringa Apple på måndag för att se vad de säger. Återkommer om jag får ett nytt batteri. Hur gick det för för dig, ptr?

--Tage

Uppdatering: Jag har talat med Apple och efter lite testande vill de att jag lämnar in den på service. Jag får alltså inte samma behandling som en del amerikaner: nytt batteri skickas omgående. Med semesterna snart förestående verkar det som jag kan bli av med datorn i flera veckor. Usch.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-22 14:36

Jeg har akkurat samme feil med min MBP.
Ringte AppleSupport i Norge og de sendte meg nytt batteri. Har ikke fått batteriet ennå, men håper at det kommer i morgen.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-24 20:51

Är det någon som har koll på batteriets livstid, och hur mycket det kommer att kosta om man ska byta? Om man behöver byta redan efter något år så känns det som jag måste räkna med den kostnaden redan nu, om man nu vill använda en bärbar dator som just bärbar och inte bara en dator som tar liten plats på skrivbordet.

Ursprungligen av panna:

Är det någon som har koll på batteriets livstid, och hur mycket det kommer att kosta om man ska byta? Om man behöver byta redan efter något år så känns det som jag måste räkna med den kostnaden redan nu, om man nu vill använda en bärbar dator som just bärbar och inte bara en dator som tar liten plats på skrivbordet.

Normlat klarar batterier upp till 500 cykler men är ofta ganska trötta efter 300 cykler. Antalet cykler får du fram med t ex CoconutBattery.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 14:15

Har en MBP från vecka 8 där batteriet strulat de senaste två veckorna - kapaciteten minskade plötsligt med ca 20%, det varnades inte då batterinivån var låg och den gick inte i vila då batteriet tog slut - den stängde bara av sig och det som då pågick i burken "försvann".
Efter ett besök på apples web och deras supportsidor hittade jag en tråd om svällande batterier och tittade närmare på mitt eget som faktiskt också svällt så pass att det gick att "vicka" på om jag lade det på ett bord. Gick till lan-master efter att ha pratat med apple och fick där utan problem ett utbytesbatteri. När jag drog mitt ärende undrade servicepersonen om det var jag som ringt tidigare under dagen, vilket jag inte gjort. Tydligen är det inte bara jag som drabbats av detta problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-27 20:20

Fikk nytt batteri på garantien idag. Alt fungerer som det skal igjen.

1
Bevaka tråden