Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om 17" Intel iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-02 11:40

Hej!

1. Är skärmen på nya 17" bättre än den var på gamla 17" (G5) ?
2. Tar micken upp ljudet från fläkten? Felplacerad enligt någon.
3. Tappar man mycket minnesprestanda med 1 x 1gb minne istället för 2 x 512mb ?
5. Hur mycket låter den nya Intel iMac (med senaste mjukvaruuppgraderingar) ?
6. Om man köper trådlöst paket, får man en gammal tråkig mus då?
7. Hur var det med AirPort strulet? Har en AP Express (Basstat.) jag vill kunna använda!
8. Några andra problem eller kommentarer ni vill rapportera till en blivande köpare?

(Nej, jag ska inte köpa 20-tummaren för er som hellre vill tipsa om den istället för 17")

Tack på förhand,
Fredrik

Om man köper det trådlösa paketet så får man en "tråkig" mus, ja. Mightymouse har inte kommit som trådlös än, men det går rykten om att det är på gång.

1. Vet inte, men skärmen är mycket bra.
2. Nej, har knappt ens hört fläkten som den är. Kylskåpet i köket är ett mycket större problem.
3. Snarare så att man vinner lite prestanda på 2x512 än 1x1024. Det beror ju också på om du använder mest minnesintensiva program och känner behover av att uppgradera ytterligare en gång senare. Men jag har hört siffror på runt 5-15% bättre prestanda i vissa program.
5. (tänkte skriva 4, men där lurades du ). Den låter inte alls från fläkt eller hårddisk. CD/DVD-driven låter dock lite när man stoppar i eller matar ut skivor, men det är bara då.
6. Se irrelogicals svar.
7. Jag har inte upplevt det.
8. På vissa underlag (mest glasskivor verkar det som) brummar den genom någon form av resonans, då är det bara att sätta på ett par möbeltassar så löser man det.

  • Medlem
  • 2006-06-02 15:29

Tack för svaren! Jag är nog rätt nära ett köp tror jag. Sitter du med denna maskin själv? En annan sak med: Min Nikon D50 undrar om Aparture funkar bra på maskinen?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-06-03 09:06

Vad tycker ni andra?

/Fredrik

Kollar man på systemkraven för Aperture så ska det inte vara några problem. Men som med alla andra proffsprogram så rekommenderas _massor_ med minne. Det fungerar med mindre, men arbetet blir mycket effektivare med mer.

  • Medlem
  • 2006-06-03 21:37

Tänkte beställa med 1 X 1Gb. Borde väl funka för entusiastbruk antar jag?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-03 21:55

Ja, men har du råd så kör på 2x1GB, det ska jag göra. 512MB är hemskt.

  • Medlem
  • 2006-06-03 22:38

Nån mer som vill kommentera sin 17" Intel iMac på gott och / eller ont?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 09:33

Hej. Jag har köpt en iMac 20" och har problem när datorn är avstäng, då den ger ifrån sig ett högfrekvent pipande som troligtvis kommer från nätaggregatet. Har en tråd om det här: http://www.99mac.se/emac-och-imac/98831-imac-piper-naer-den-aer-avstaengd.html. Vet inte hur utbrett "problemet" är eller om det verkligen är ett problem. Ljudet i sig är inte störande då man måste sätta örat nästan intill datorn för att höra det. Men min erfarenhet säger att elektronik som piper inte är bra!

  • Medlem
  • 2006-06-04 09:49

Min sambos TFT (okänt märkte, 17") till hennes PC ger ifrån sig ett tjutande ljud när den är avstängd. Kanske är något med skärmen? =/ Hoppas du får det löst.

/Fredrik-

  • Oregistrerad
  • 2006-06-04 10:02

Tack för infon, allt som säger att det inte är nätaggregaten som ska gå sönder är bra

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-04 14:32

Kan du inte vänta köp iMacen nu annars med tanke på att den har ca 5 mån på nacken kommer inom 2-3 mån en uppdatering i och med de nya Intel-processorerna som kommer i juli. Då höjs kanske hastigheten på 17-tummaren till 2 GHz. Frågan är om man orkar vänta över sommaren.

1
Bevaka tråden