Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp!! HDD krash på min PB 12"!!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 20:44

Hej

Hårddisken på min PB 12" har förmodligen givit upp, går grymt långsamt samt att det smäller om hårdisken va 5-10 sek så att man känner det i handen när man skriver. Den är köpt från Apple store 14 april 2005 och ingen AppleCare. Vad skall jag göra ? Tjänar det nått till att ringa Apple?

/Joakim

Dom brukar vara ganska hårda med sådant så det blir nog till att byta disk - finns en del beskrivande siter som med bilder visar hur du går tillväga, kolla dom innan du beslutar om den ska lagas på service center - i mina ögon och med tummen lite lätt mitt i handen så skulle jag nog lämna in den på lagning. Skulle gissa på att arbetskostnaden för 2 timmars arbete blir strax över 1.600 kronor - sedan tillkommer disken. To bad...

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-05-30 20:57

jag råkade ut för samma sak, min "vanliga" garanti hade gått ut med ca en månad. Jag ringde apple support och klagade, och efter ett tag hade jag fått ett nummer jag skulle ta med till en "applereparatör". Allt fixade sig gratis, så försöka duger alltid. Ta bara backup

Ah... kan nog stämma föresten då väl hårdisken i sig har 2 års garanti, så försöka duger att reklamera hårdisken som MÅSTE haft ett fabrikationsfel. Tryck speciellt på detta.

Ja, två år för hårddiskar ska hålla längre än ett år..

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 21:32

Tack så mycket för de snabb svaren!!

Efter mycket svettandes och back-upades så vågade jag starta om datorn, var rädd att den inte skulle starta igen, men det gjorde den och låter inget om HDD o verkar vara helt som vanligt igen... Skumt !!! Undar om HDD tog skada av att det smälde i den va 10 sek under 90 minuter.. Kikade i SMARTreport loggen och där står det att altt är ok.. Någon som har någon förklaring?

Joakim

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-30 23:05

Jag hade en pb 12" som hårddisken la av på, Jag bytte min själv, finns guider på nätet om hur man skall göra tex http://www.ifixit.com/Guide .

Jag skrev ut alla sidorna i guiden och sedan tejpade jag fast skruvarna på arken där de skulle vara för att inte blanda ihop dem, för det är många skruvar.

Med eller utan garanti kan man alltid prova att reklamera. I bästa fall byter Apple ut hårddisken kostnadsfritt och i sämsta fall får man köpa en ny hårddisk själv. Det skadar inte att prova.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-31 10:34

Vad tror ni om att HDD panikparkerade läshuvudet, kan det ha varit det som lät ? Finns det något program som kan kontrollera att det inte finns några skadade sektorer på HDD.

/Joakim

Japp, det finns det http://smartmontools.sourceforge.net/

The smartmontools package contains two utility programs (smartctl and smartd) to control and monitor storage systems using the Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology System (SMART) built into most modern ATA and SCSI hard disks. In many cases, these utilities will provide advanced warning of disk degradation and failure

1
Bevaka tråden