Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många träffar/dag för att kunna sälja in reklambanner?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur många träffar per dag ska man ha för att kunna sälja in reklambanner på sin hemsida?
Vilken prisnivå ska man lägga sig på osv.?

Träffar, besök och sidvisningar är nästan helt ointressant om man talar med stora annonsörer. Dom vill se unika besökare (webbläsare) per vecka. Jag skulle säga att en normal ersättningsnivå är cirka 30-50 öre per unik besökare per vecka.

Använd Google analytics för att få fram siffran. Om du har fler än 10.000 unika i veckan kan det vara värt att köpa plats här:
http://www.resoner.nu/swetop.asp?p_id=43&nav1=5&nav2=51

Det kan vara intressant att tänka på detta när man bygger sajter. Vi har minst 10 gånger så mycket trafik som exempelvis MacFeber men ungefär lika många unika besökare.

Ibland ser man folk som jämför "hits" = nerladdad fil från servern med unika besökare vilket är två helt skiljda mått.

Ursprungligen av Björnström:

Träffar, besök och sidvisningar är nästan helt ointressant om man talar med stora annonsörer. Dom vill se unika besökare (webbläsare) per vecka. Jag skulle säga att en normal ersättningsnivå är cirka 30-50 öre per unik besökare per vecka.

Menar du att man får betalt per vecka också? Eller är det 30-50 öre i månaden för varje unik besökare per vecka? typ så här: Om man har 1000 unika i veckan så skulle man kanske kunna få 300 kr/månad för varje banner? (1000x 0,30 kr)

Ursprungligen av Stefan Swales:

Menar du att man får betalt per vecka också? Eller är det 30-50 öre i månaden för varje unik besökare per vecka? typ så här: Om man har 1000 unika i veckan så skulle man kanske kunna få 300 kr/månad för varje banner? (1000x 0,30 kr)

Först och främst tror jag inte stora annonsörer är intresserade av så lite trafik. Men säg att du hade 100.000 unika i veckan då hade ett pris på 30.000kr i veckan varit "normalt" förutsatt att du har rätt typ av trafik.

Forum är inte intressanta exempelvis vilket är lite jobbigt för oss

Precis som SirN skriver är mycket av annonseringen prestationsinriktad med betalning per klick eller procent på avslut. Vi har bara haft två annonsörer någonsin (vi är för små) som betalat per unik besökare och det har varit jätteföretag båda gångerna.

Oj, det låter väldigt mycket med 30-50 öre. Jag tar tacksamt emot tips om vem som kan tänka sig att betala så mycket för att annonsera på en webbutvecklingsblogg ;-).

Ursprungligen av system.log:

Oj, det låter väldigt mycket med 30-50 öre. Jag tar tacksamt emot tips om vem som kan tänka sig att betala så mycket för att annonsera på en webbutvecklingsblogg ;-).

Inte vilken webbutvecklingsblogg som helst, utan en av de mera ansedda i sin genre, eller hur? (var inte så blygsam ) Med den trafik du har borde det gå att göra pengar tycker jag.

Jag tror inte det är något problem att få dom summorna om du kontaktar en annonsförmedlare. Du måste ju ha minimum 70.000 unika i månaden för att dom ska svara i telefonen när du ringer såklart.

För mindre sajter skulle jag säga att Adsense och Tradedoubler är rätt om du kan matcha annonsör med din målgrupp. iPod.se och ITMS är ju rätt. 99mac och AppleStore är rätt. Webutveckling och webhotell låter rätt?

Ursprungligen av Björnström:

Du måste ju ha minimum 70.000 unika i månaden för att dom ska svara i telefonen när du ringer såklart.

Inga problem . Däremot är väl att innehållet är på engelska ett problem.

Ursprungligen av Björnström:

För mindre sajter skulle jag säga att Adsense och Tradedoubler är rätt

Jodå. Fast Tradedoublers gränssnitt begriper jag mig inte på över huvud taget. Försökte med det i höstas för en sajt men lade ner det efter ha slitit mitt hår i ett antal timmar utan att lista ut hur man skapar en textlänk.

Ursprungligen av Björnström:

Webutveckling och webhotell låter rätt?

Det bör kunna fungera.

  • Medlem
  • 2006-05-28 11:18

De flesta nätverk som finns för internet-annonsering betalar inte per visning. Istället betalar de uppemot 50 öre per klick som sker på annonser (unika besökares klick då) alternativt en större summa om annonsklicket resulterar i ett "avslut" i form av försäljning eller motsvarande.

Adsense och Tradedoubler är väl störst internationellt sätt, det största helsvenska annonsnätverket är double.se. För att sälja annonsplats direkt till annonsörer behöver du rejält med trafik till sida...

Haha, ja det kanske stämmer .

Kan man inte sälja själv, eller är det bekvämast att gå via nån förmedling? Har de säljare som säljer aktivt?
Vad för slags system ska man ha för reklambannrarna? Finns det färdiga php-script som tar hand om det där eller? Jag pratar om en hemsida som är PHP+MySQL.

1
Bevaka tråden