Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

har nokia 9300i kommit?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej

skulle precis införskaffa mig en ny mobil, en nokia 9300 när jag hörde ett rykte om att det skulle uppgraders till 9330i. uppgraderingen inkluderade wifi.

är det någon som vet när den kommer, om den har kommit etc...

då skulle jag sälja min palm tx och få allt i ett.

mvh

anders

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-03-02 09:10

Japp... Den har kommit, jag beställde i tisdags, och fick den igår, så här är det lekstuga

hur är den? och hur funkar den med din mac? tell me more!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-03-02 20:16

Först och främst måste jag erkänna att det nog är den fulaste telefonen jag har sett. Den har helt fel proportioner när man tittar på den i "telefonläge".

Har inte hunnit leka så mycket mer än sist, eftersom den hade ett litet fel. Så nu har jag skickat tillbaka den och ska få en ny imorgon eller på måndag.

Men lite känsla har jag fått:
I uppfällt läge så känns allting riktigt fint och snyggt (till skillnad från telefonläget). Skön känsla i tangentbordet. Skärmen är grym!

Epost-klienten verkar fungera fint. Har dragit igång IMAP4 utan några större problem. Har dock problem med cerifikatet på mailservern, men telefonen har en certifikathanterare, så det går säkert att lösa. En annan konstig sak är att man ställer in ett WLAN för att hämta mail. Hittar den inte det nätverket, kan den fortsätta till nästa önskade WLAN...osv. Det är ju lite skumt att man inte kan ta det som är tillgängligt. (Men jag kanske fattat fel någonstans)

Webläsaren fungerar fint. De flesta sidor går att läsa utan problem. (Den kör Opera Mini). Nackdelen är att processorn inte riktigt hänger med. Att läsa en forumsida, som den här, går lite småsegt. (Och Aftonbladet går inte alls...:P)
Officeapplikationerna har jag bara testat lite snabbt, men det verkar bra.

Det finns ingen vibrator i den, vilket är väldigt konstigt tycker jag.

Har inte testat den mot mac ännu, eftersom jag bara har OSX-servrar på jobbet. Har dock läst om något program/skript här på 99mac...

Kan skriva mer sen när jag fått tillbaka den.

PS. Jag kanske inte låter så positiv, men det är jag egentligen. Det är några småsaker jag stör mig på bara DS.

Ursprungligen av theoo:

Kan skriva mer sen när jag fått tillbaka den.

Jag skulle vilja veta ännu mer!

Bra att du skriver så långt, skulle vara jättekul att höra mer om telefonen.

Hur funkar muspekaren vid surfning?
Har du lyckats få kontakt Nokia <-> Mac ännu?
Följde det med en USB kabel som funkade mot Macen?
iSync?

ok, då måste jag bara fråga en annan, ganska dum fråga. har den svenskt tangentbord?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-03-02 21:47

mm... Jag har för mig att det va det, jag har iaf inte tänkt på det :p, kollar imorgon.
Det som är lite skumt är att kommatecken och punkt är till höger om mellanslag.

hej igen, fick du reda p[ om det var svenskt tangentbord?

anders

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-01 18:46

Muspekaren är helt ok. Jag läste innan jag köpte den att det va många som tyckte den va känslig, men jag har inga större problem att träffa rätt.
Däremot är det tyvärr ingen maskin man sitter och slösurfar med. Processorn verkar inte hänga med när man tex går in på forum och tidningar (dn, svd m.m.), men det fungerar i nödfall. Även krypterade nätverk går långsamt jämfört med okrypterade.

Någon erfarenhet mot Mac har jag inte än så länge. Min iBook har ingen blåtand, och ärligt talat så har jag inte tänkt på att testa den med USB-sladden som följer med. Kan försöka göra det ikväll eller i helgen. (Jag använder telefonen i arbetet där jag kör Windows)

Kort sagt så är det en mycket trevlig telefon. Den har strukturerat mitt huvud ordentligt MEN! Det är absolut ingen leksakstelefon direkt. (Ingen kamera, tveksam mp3-funktion, osv osv...) Men den är suverän att ha som arbetsmobil om man vill köra tex Office-program "ute på fältet".

Fråga på mer ... kommer inte på något mer att skriva just nu

Tack!!

Ehhmm...
Skriva word är ganska bra i den va? Kan tänka mig det i och med skärmen och t-bordet.
hur är det med en pdf? (grafisk pdf) Går det att zooma in och ut och rulla osv? Det går segare än segast eller?
Synd att den ska vara så seg.. Annars skulle den vara jättebra. Forumsidor är ju stora.

Kanske en dum fråga (vet inte) - kan den spela upp filmer som ligger i hemsidor? (real brukar ju nokia gilla)

Fler frågor kommer!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-01 20:08

Jupp... Word funkar suveränt, och Excel också. Jag jobbar mycket mot byggbranschen, så då använder jag excel till att skriva protokoll. Suveränt att slippa dra upp PCn bara för att skriva lite...

Acrobat Reader fungerar hyffsat. Det tar dock lite tid för den att rita upp en tyngre sida (och då även att hoppa till nästa sida). Den har en tendens att krascha ibland också... men det är inte så ofta.
Zoomning görs med kortkommando (funkar i de flesta program), och rullning gör man med muspekaren (genom att dra den utanför fönstret).
Jag använder reader för att läsa ordrar och ritningar när jag är ute och jobbar.

Att spela upp filmer.... hmm... har inte testat. Real Player har den iaf, men jag kan inte komma på någon sida som har ngn realplayer-film ute. Förslag?
Andra videoformat fungerar inte. Vet dock att det finns spelare för Symbian, men alla dem kostar pengar.

Måste skriva lite saker som är bra också..
Mailprogrammet fungerar finfint. Jag kör IMAP mot jobbets mailserver och det fungerar schysst. Även kalendern och synkning av den mot Outlook (PC) är klockren.
Gmail fungerar nog inte att POP:a eftersom mailprogrammet inte stöder SSL.

Det är helt enkelt den bästa telefonen jag har haft, trots det jag har skrivit ovan. Men det är nog även den tråkigaste...

Kan ju nämna den största anledningen till att jag köpte den. Jag är IT-chef och tänkte helt enkelt köpa den och utvärdera den innan alla säljare vill ha den.
Till telefonen finns nämligen Hansa World, det ordersystem vi använder...

Ursprungligen av theoo:

filmer.... hmm... har inte testat.

Här ska vara två real-filmer (streamade) :
http://svt.se/content/1/c6/59/89/07/060528litesomdu.ram
http://shop.dogrir.org/rm/90thBirthday.ram

Jag hittade ingen nerladdningsbar real film. Kan man bara ladda ner vad som hälst till minneskortet? Typ mp3, massa andra grejer (även om man inte kan köra dom i telefonen?

I och med det W-Lan (det är 52mbit/s har jag för mig, b och g som det kallas, du vet bäst) borde det ju gå att visa film på mackapären. Det som skulle göra att det inte funkar skulle väl vara processorn..

På videofeber.se tex finns många filmer och jag vet inte vad det är för format. Jag tror inte dessa fungerar, du kan ju testa det med om du har tid!

Går det att spela upp streamed, eller direktnerladdad musik?
http://www.esthermusic.net/index.php2 <- ex. (välj diskografi - kolla någon av de som finns om det spelas upp eller om man kan spara ner dom eller något.

Hur lätt är det att "ladda ner" bilder? (Bara ta en bild från internat och hämta hem den)

Kan man högerklicka i webbläsaren med muspekaren?

Ursprungligen av theoo:

kortkommando

Coolt! Kortkommandon äger.

Bra att det funkar så bra med word och liknande, det är ju alltid lika kul att skriva on the go.
POP mail har jag, som (till och med) funkar i min 7610.

Tack för att du orkar svara på alla frågorna, riktigt snällt!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-02 08:19

På svts sida fick jag upp realplayer, och den började spela ljudet, men tyvärr ingen bild.
På den andra stod det att det blev fel i anslutningsförsök :S

Det ska nog gå att lägga vad som helst på kortet. Den fungerar precis som en disk, som du kan bläddra i med en filhanterare (liknande Windows Explorer)

På Esther får jag alternativet att Spara, eller 'spara och öppna'. Det tog lite tid men det funkade iaf.

Videofeber fungerade inte så bra i webläsaren... får kika på youtube kanske... lite senare.

jag var i valet och kvalet länge, det blev tillslut en 9300i. jag vet inte, var väldigt exalterad i början men satan vad besviken jag blivit. efter att ha kört sony ericsson i flera år så tycker jag först och främst att nokia har ett kasst interface. sedan är den sjukt slö, allting tar tid att ladda. efter mycket meck så har jag fått den att funka med macen, men inte via usb. det är inte ens värt att försöka. jag var tvungen att köpa ett tyskt program för 15 euro för att kunna få den att fungera i isync. meckigt.

ingen vibration, så har man den på silent så hör man inte ett piss.

jag tror min hamnar på ebay snart. en palm treo verkar vara lösningen.

Vad är det som är hemskt med gränsnittet? Vad är det som är bra med SEs gränsnitt?

Kom också ihåg att 9300i inte har Series 60 utan Series 80, programutbudet är mycket begränsat när man jämför dessa två (dessutom blir det bara S60 i framtiden).

Kan rekommendera Nokia E61 istället. En mycket fin produkt som jag testat och skrivit om här:

Nokia E61-test

1
Bevaka tråden