Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter QT-uppdatering får MBP kernel panic vid start

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att jag installerade senaste versionen av Quicktime som kom idag kommer det bara upp en ruta som säger att jag måste starta om datorn, när jag startar den. Äpplet kommer upp vid start men efter det kommer rutan som på tre språk säger åt mej att starta om datorn.

Vad ska jag göra? Jag ber till gudarna att jag får igång den eftersom jag misslyckades med att göra den backup jag planerade för ett par dagar sen.

Hoppas det finns någon som har goda råd! Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2006-05-31 22:39

Det du drabbats av är så kallade Kernel panic (jag förtydligar rubriken en smula). Standardsvaret brukar vara att det är kopplat till dåliga minnen, men i det här fallet verkar det ju inte så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 22:55

Spontant så ska du inte oroa dig över dina dokument. De finns i det allra allra flesta fall kvar. Även om systemet knasar. Standardtipsen är:
• Koppla ut alla saker som är inkopplade, tex skrivare, kameror tangentbord osv
• Ta ur ev extra minne du satt i efter datorn köpts

Funkar inte det så finns det en del saker till jag skulle prova men börja med dem.

Jag har varken externa enheter eller tillköpta minnen i datorn. Jag lyckades dock logga in i säkert läge och har nu reparerat skivbehörigheter. Får hoppas att det löser sej med det, annars återkommer jag om ett litet tag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-31 23:05

[QUOTE="Loromits"]Efter att jag installerade senaste versionen av Quicktime som kom idag kommer det bara upp en ruta som säger att jag måste starta om datorn, när jag startar den. Äpplet kommer upp vid start men efter det kommer rutan som på tre språk säger åt mej att starta om datorn.
/QUOTE]

Det kan vara detta som Macworld skrev om förra veckan. Beror tydligen på krock mellan QuickTime och Adobe Creative Suite CS2. En lösning är att starta i felsäkert läge och plocka bort Adobe Version Cue ur mappen Library/StartupItems.

Läs mer på http://macworld.idg.se/ArticlePages/200605/24/20060524151834_MW/20060524151834_MW.dbp.asp

Det räckte tydligen att reparera skivbehörigheter. Jag hann redan bli nervös som ni antagligen märkt

Kastade också alla program från Adobe CS för säkerhetsskull, eftersom de inte används så frekvent. Har dock ingen aning om det spelade in.

EDIT: jag hade inte Adobe Version Cue i startup-mappen, så nåt annat var det som störde. Men nu är det ju frid och fröjd iallafall.

Nu är jag här igen. Allt fungerade bra igår efter att jag hade kört "Reparera skivbehörigheter". Dock försvann högerklicka genom att "klicka" med två fingrar på trackpadden. När jag installerade det igen gick det återigen inte att starta upp datorn.

Nåja, tänkte jag. Bara att reparera skivbehörigheterna igen då. Jag startade i säkert läge och körde dessa, så att inställningarna för högerklikandet blev original igen. Men datorn vill ändå inte starta upp. Eftersom det gick igår måste nåt ju vara fel nu igen, men jag har ingen aning om vad det är.

EDIT: I skrivande stund tänkte jag prova en grej till. Jag tog bort "StartupSound.prefPane" som alltså sänker volymen på startup-ljudet. Och nu fungerar det igen. Jag tycker dock att det är konstigt att datorn startade upp igår med StartupSound installerat, men inte idag.

Nåja, återigen frid och fröjd alltså. Tills nästa grej kommer in och stör...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-02 10:20

QT-uppdateringen upplevde jag mycket konstig... Kanske bara var jag som upplevde det, men datorn blev enormt seg. När väl uppdateringen var installerad och rutan om att antingen starta om, eller stäng av kom upp, stängdes datorn bara av.

Allt fungerar dock som vanligt nu, alltså inga problem. Kanske var det någonting skumt med QT-uppdateringen?

1
Bevaka tråden