Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig med min NETGEAR WGT624v3!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med min router som sagt.

Först och främst så kör jag trådlöst från min TiBook 400 OCH mitt XBOX (med en NETGEAR WG111) och till exempel så ska man öppna vissa portar för att spela Xboxlive.

Nu till mitt problem, både datorn och xbox:et får olika ipadresser hela tiden.
Jag kan bara öppna portar till en viss ipadress och det har jag gjort men ibland så får Xbox:et en helt anna adress vilket gör att jag måste in i routern och ändra portforwarding nästan varje gång jag ska spela på LIVE!.

Kan man komma runt det på något sätt? T.ex att bestämma att Xbox:et alltid får t ex 192.168.1.4?

Tacksam för hjälp.

Uppdatering 10.50

Någon minut efter att jag hade gjort detta inlägg så sker det som brukar hända 1 till 2 gånger i veckan, Routern ser till att sluta sända trådlöst och när jag går in i "nätverksinställningar" och kollar så ser det ut så här:

Då gör jag som vanligt en reset med knappen bakpå routern och loggar in med Ethernet kabel och kör en restore på setupen som jag använder. Väldigt omständigt!

Senast redigerat 2006-05-31 10:57
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-31 12:34

Hej,

Båda Mac:en och XBOX går det att ställa in en fast IP. Ge de fasta IP och öppna portar mot de IPen sedan.

På mac:en ändrar du till fast IP precis där som du har bild på, istället för "Med DHCP" så tar du fast, eller vad det nu heter i den rutan, sitter på jobbet och kan inte kolla.

På XBOX:en beror det lite på vad du har för dashboard, men under system nånstans ska det finnas liknande val, DHCP eller fast.

Ditt andra problem kan bero på det som många hemma-routers har problem med, dvs. stora överföringar mellan trådlös-trådad dator/xbox.
Just i Netgears fall så blir processorn för varm och den låser sig. Jag har moddat om min o satt på kylning på den, egentligen hade jag inte brytt mig annars, men den är absolut snabbast av alla hemma-routers jag har haft/provat.

Good luck!

mvh
b0bben

Ok, tack ska testa lite.

I routerns inställningar kan du låsa en MAC-adress till ett tilldelat IP-nummer.

b0bben - Av ren nyfikenhet, hur har du moddat? Kan man får se lite bilder! Verkar dåligt att den ska bli varma hela tiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-01 11:19
Ursprungligen av mikemccool:

b0bben - Av ren nyfikenhet, hur har du moddat? Kan man får se lite bilder! Verkar dåligt att den ska bli varma hela tiden.

Tjena,

Min mod är för ful just nu för att ens fotas

Provade först med en passiv kylfläns som fick plats under höljet, och lådan såg därmed original ut, men den räckte inte till. Satte på en ännu större kylfläns sen, blev bättre men den räckte inte heller till. Till slut fick jag sätta på en fläkt på flänsen oxo och då blev det bra och därmed inga låsningar alls.

Nu över helgen så har jag faktiskt tänkt att försöka fixa till locket (den står öppen nu) och få den lite snyggare och tystare
Efter det kan jag kanske posta lite bilder...

Om du har öppet köp på den så lämna tebax den och köp en linksys wrtg, de är ruskigt bra, dock krashar de oxo, men det löser man med ny firmware som höjer CPU hastigheter med 20Mhz till 220Mhz, och då får du inga låsningar. Dock är den inte lika snabb trådlöst-trådat som netgearen, men skillnaden är inte så jättestor.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-01 11:40
Ursprungligen av b0bben:

Tjena,

Min mod är för ful just nu för att ens fotas

Provade först med en passiv kylfläns som fick plats under höljet, och lådan såg därmed original ut, men den räckte inte till. Satte på en ännu större kylfläns sen, blev bättre men den räckte inte heller till. Till slut fick jag sätta på en fläkt på flänsen oxo och då blev det bra och därmed inga låsningar alls.

Nu över helgen så har jag faktiskt tänkt att försöka fixa till locket (den står öppen nu) och få den lite snyggare och tystare
Efter det kan jag kanske posta lite bilder...

Om du har öppet köp på den så lämna tebax den och köp en linksys wrtg, de är ruskigt bra, dock krashar de oxo, men det löser man med ny firmware som höjer CPU hastigheter med 20Mhz till 220Mhz, och då får du inga låsningar. Dock är den inte lika snabb trådlöst-trådat som netgearen, men skillnaden är inte så jättestor.

mvh
b0bben

Jag har inte sett till några sådana rejäla fel på netgearen. Att bli överhettad och lägger av pågrund utav felande nätadapter är Dlink 604

Har inte sett till något värmeproblem med netgearen. Något specifikt serienummer på det kanske?
Och linksysen har jag inte alls sett till något problem med krasher osv, kanske du fått ett måndagsex? Det är inte heller alla modeller du kan byta till den där 3e partsfirmwaren.

mikemccool, det går ju att skriva att portar ska vara uppe för ip-adress * eller 192.168.0.* . Då säger du till router att den ska ta alla ip-adresser.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-01 19:32
Ursprungligen av robkar928:

mikemccool, det går ju att skriva att portar ska vara uppe för ip-adress * eller 192.168.0.* . Då säger du till router att den ska ta alla ip-adresser.

Duktig pojke, men totalt fel.

Läs på lite hur NAT/PAT fungerar innan du gör sådanna uttalanden.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-01 21:53

WGT624 är ju helt värdelös om man spelar Blizzards spel, men det är en annan fråga.
Har också haft problem med frysningar etc, värdelös router som sagt.
Jag gjorde en liten fullösning och öppnade den (med någon specialmejsel) och tog bort de två sidopanelerna. Det är nämligen seperata plastdelar på sidorna. Kommer visserligen mycket mer damm in nu, men samtidigt mer luftflöde. Den funkar bra numera.

Har fixat det här med fast IP-adress nu. Så nu funkar det.

Irriterande med dom här frysningarna som routern håller på med dock.
Jag tror att det är för sent att köra med öppet köp tyvärr. Det skulle ju vara grymt om det går att modda den så att den ser original ut, finns det inte någon slags "kyl pasta" som man kan använda.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-01 16:40
Ursprungligen av mikemccool:

Har fixat det här med fast IP-adress nu. Så nu funkar det.

Irriterande med dom här frysningarna som routern håller på med dock.
Jag tror att det är för sent att köra med öppet köp tyvärr. Det skulle ju vara grymt om det går att modda den så att den ser original ut, finns det inte någon slags "kyl pasta" som man kan använda.

Testa med att lyfta av skalet och placera den i ett ventilerat utrymme, altenativt ställa en fläkt blåsande mot den. Och se om den fungerar bättre då.

Jag ser inga skruvar på den, vågar bara "bryta/böja" upp den?

1
Bevaka tråden