Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thinksecret: Ny xServe Juli, Mac Pro Augusti

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt Thinksecret kommer nya xServe, med Intels nya serverchip Woodcrest, i juli.

Samtidigt hävdar de att ersättaren till pwermac kommer i augusti (WWDC?) och kommer att bygga på nyligen introducerade Core 2 Duo.

De påpekar även att Core 2 Duo-versionen för bärbara, Merom, släpps i augusti och att Macbook Pro då kan komma att uppdateras.

Som vanligt; ta detta med en nypa salt. Eller en hel bägare. Välj själva

.. ok ett ord BULLSHIT ! (inget riktat mot dig utan mot Thinksecret) ....

1. Core 2 Duo är inte i närheten av prestandan av Woodcrest eller Kentsfield (4 Core)

2. Enligt intels egna hemsida är Woodcrest designad för HIGH-END-WROKSTATIONS & Servers .. vilket PowerMac & Xserver är .

För att så det realistiskt så är PowerMac för Pro users ... så Woodcrest hamnar i PowerMacs snart med Dual Core ... under 2007 blir det Kentsfield med QuadCore ..

Conroe är mer intresant i exempelvist iMac ... eller nya eMac

Apple har alltid satsat på att göra den snabaste datorn dom kan när det gäller PowerMac och det vore rent sagt ideotiskt om man stoppade en långsamare processor i sin värsting maskin ... monster maskin = monster processor = Woodcrest ..

på denna länk kan du se att Core 2 hör till familjen bärbart medan Core 2 XE här till lite snabbare .. men långt ifrån Workstation.
http://www.intel.com/products/processor/core2/

Server processors (Xserver)
Intel® Itanium® 2 processor
Intel® Xeon® processor
Intel® Xeon® processor MP
Intel® Pentium® D processor
Intel® Pentium® 4 processor supporting Hyper-Threading Technology†
Intel® Pentium® 4 processor

Workstation processors (PowerMac / MacPro)
Intel® Xeon® processor
Intel® Pentium® D processor
Intel® Pentium® 4 processor supporting Hyper-Threading Technology
Intel® Pentium® 4 processor

Intel® Desktop Processors (MacBook, MacBook Pro, MacMini, iMac)
Intel® Core™2 Extreme processor
Intel® Core™2 Duo processor
Intel® Core™ Duo processor
Intel® Pentium® processor Extreme Edition
Intel® Pentium® D processor
Intel® Pentium® 4 processor Extreme Edition supporting Hyper-Threading Technology†
Intel® Pentium® 4 processor supporting Hyper-Threading Technology† and Intel® Pentium® 4 Processor
Intel® Celeron® D processor
Intel® Celeron® processor

Det är stor skilnad melan Desktop och Workstation ...

men kort och gott är väll att Desktop är för den vanliga använderen och Workstation är för High-End proffsen ..

iMac,Mac mini, macbook är för den vanliga användaren
MacBook Pro, PowerMac, Xserve är för High-End proffsen

obs att det kommer dröja innan MacBook Pro verkligen kommer upp i High-End hastigheter eftersom man måste ta hänsyn till värmeutveckling, bateritid och mycket mer ...

but it is indeed exiting times we are living in ...

Senast redigerat 2006-06-01 09:37

Det är när folk skriver såna inlägg som man inser hur lite man vet...

Ursprungligen av irrelogical:

Det är när folk skriver såna inlägg som man inser hur lite man vet...

Jo här har man inget att göra mer än att läsa.

Ursprungligen av draags:

Jo här har man inget att göra mer än att läsa.

absolut .. jag brukar aldrig skriva några inlägg .. bara läsa ...:rolleyes:

personligen bryr jag mig inte vad för processor som hamnar i MacPro .. det jag är initresserad av är SPEC_rate benchmarks ... alltså hur snabb maskinen är ..

men faktum är (vad jag vet) att med Conroe kan du inte a två Conroe processorer på samma moderkort ... alltså det går bara ha en Conroe processor per maskinen .. medan Woodcrest så kan du ha hur många Woodcrest processorer du vill i maskinen .. eller som moderkortet klarar av ...

det är mycket möjligt att följande blir av MacPro:

Single Dual Core (Conroe) MacPro (low end)
Dual Dual Core (Woodcrest) Mac Pro (high end)

prisklassen lär nog hamna från 15.000 till 35.000

vad jag vet är Woodcrest en ganska dyr processor som ligger på ca 999$ .... vilket är lite saftigt ...

Ursprungligen av Tussen69:

det är mycket möjligt att följande blir av MacPro:

Single Dual Core (Conroe) MacPro (low end)
Dual Dual Core (Woodcrest) Mac Pro (high end)

Fast man vet ju aldrig...

Woodcrest - Mac Pro
Conroe - Mac

Ursprungligen av irrelogical:

Fast man vet ju aldrig...

Woodcrest - Mac Pro
Conroe - Mac

eller

Xeon - Mac Pro
Core 2 - Mac

Men du, Tussen69 är pro på området - även om man (jag) är nyfiken på vad som komma ska så har man inget att göra här mer än att läsa, kunskapen räcker inte riktigt till för det helt enkelt. Om du däremot enbart läste och inget skrev vore denna tråd antagligen inte lika matnyttig.

Ursprungligen av draags:

Men du, Tussen69 är pro på området - även om man (jag) är nyfiken på vad som komma ska så har man inget att göra här mer än att läsa, kunskapen räcker inte riktigt till för det helt enkelt. Om du däremot enbart läste och inget skrev vore denna tråd antagligen inte lika matnyttig.

öhh ok .. skall jag ta det som en komplimang ?

vet inte om jag kan kalla mig "pro" ...

startade mitt första företag när jag var 18 tillsammans med 2 andra .. vi utveklade 3-part plugin åt Logic (e-magic) & Cubase (steinberg) ..som vi sedan fick läge ner pga av deleade åsikter inom företaget ...sedan startade jag en egen web-byrå ... och jobbade som bartender här i Borås ... numera jobbar jag som Grafisk Designer / Web-Designer / Php-programerare på en reklambyrå i borås .. är även it-ansvarig på företag där jag sköter om en stor blandad miljö av PC & Macar .. samt vår Xserver ..

pro ... det vet jag inte ... brinnande intresse .. ja kanske

Ja det var tänkt som en komplimang.

Ursprungligen av draags:

Ja det var tänkt som en komplimang.

tackar .

1
Bevaka tråden