Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestanda: 7200 mot 5400rpm 2.5 tum hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Barefeats har testat Seagate Momentus 7200.1 - en ny snabb 2.5" hårddisk för bärbara datorer och Mac mini. Den är rätt snabb jämfört med andra diskar:
http://www.barefeats.com/hard56.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-09 22:49

Det är kanske dags att byta disk i den bärbara i alla fall =)'
/Tangen

Jag har hört att just sustained read inte spelar så stor roll för den upplevda prestandan när man startar upp och använder systemet, eftersom det inte rör sig om en enda stor fil. Men det är nog en go' liten disk att sätta i ett externt FW-kabinett för backup.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag har hört att just sustained read inte spelar så stor roll för den upplevda prestandan när man startar upp och använder systemet, eftersom det inte rör sig om en enda stor fil. Men det är nog en go' liten disk att sätta i ett externt FW-kabinett för backup.

Den där disken var ju 25% snabbare på allting tyckte jag - inte bara sustained read.

Anledningen till att jag tog upp detta är att jag ska konfigurera upp ett par Intel Mac mini:s som servrar snart.

Ursprungligen av Björnström:

Den där disken var ju 25% snabbare på allting tyckte jag - inte bara sustained read.

Anledningen till att jag tog upp detta är att jag ska konfigurera upp ett par Intel Mac mini:s som servrar snart.

Vad kass jag är. Jag tittade bara på bilden, kollade aldrig länken...

  • Medlem
  • 2006-05-24 12:32

Men hörrni, jag vet att det har frågats om detta tidigare men inga givna svar har kunnat ges.

Hur stor skillnad är det på värmeutvecklingen i etn 5400rpm mot en 7200? Jag sitter i valet och kvaltet att slänga in en ny HDD i min iBook G4. Antagligen blir det en Seagate då jag hört mycket gott om dessa (tysta, bra kvalle).

Ska man ta det säkra före det osäkra och dra till med en 5400rpm , 8mb cache?

Mvh
/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Men hörrni, jag vet att det har frågats om detta tidigare men inga givna svar har kunnat ges.

Hur stor skillnad är det på värmeutvecklingen i etn 5400rpm mot en 7200? Jag sitter i valet och kvaltet att slänga in en ny HDD i min iBook G4. Antagligen blir det en Seagate då jag hört mycket gott om dessa (tysta, bra kvalle).

Ska man ta det säkra före det osäkra och dra till med en 5400rpm , 8mb cache?

Mvh
/Fredrik

Jag har svarat klart och tydligt på detta flera gånger.

Nifo: Jag kan rekommendera Samsungs 2.5" diskar. Den jag satte i mitt dasslock (iBook 466) är tyst och bra. Seagate är förstås ett säkert kort. Alla verkar köpa Momentus-serien nuförtiden.

  • Medlem
  • 2006-05-31 22:45

Okej, så Seagate och Samsung gör okej diskar? Var lite tveksam till Samsung först; för mig har de alltid varit "skärmtillverkaren" även om jag vet att de gör långt mer än så.

Denna rackarn då: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301726
ATA-100, det är rätt eller?

Just nu skulle jag bara vilja komma i kontakt med någon som vill vara bussig och vara med när jag gör bytet. Tänkte jag kunde spara en slant om jag gjorde detta själv. Så är någon från Götet manad och har lite ledig tid så... Jag bjussar gärna på lunch och lite mactjöt - kul att träffa nytt, kunnigt macfolk i Göteborg! ( har varit dålig att gå på pubträffarna ) *erkänner*

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • 2006-05-31 22:56

Jaja..jag hittade ett litet test med för er som är nyfikna (Det är väl samma hårddisk?)

Tar och drämmer till på denna, inte mycket att fundera på.

Stefan; vi tackar för infon du givit.

http://www.overclockersonline.com/index.php?page=articles&num=294&pnum=0

/Fredrik

1
Bevaka tråden