Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya Power Macintosh G4

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har precis uppdaterat sin Power Macintosh G4-serie och nu finns en 1.42GHz dubbelprocessormodell att beställa. Utseendet är detsamma men innehållet är förbättrat. Dom nya modellerna går ej att boota i MacOS 9 och Apple har tagit fram speciella modeller för OS 9-användare, utan allt godis som släppts idag.

Apple uppdaterar sin Power Macintosh G4-serie genom att öka klockfrekvensen till 1.420MHz - en ökning med 14% mot tidigare toppmodell. Dom nya modellerna är:

-1.000MHz G4, 1MB L3 cache, 60GB Ultra ATA/100 hårddisk, DVD-CD/RW Combo, Nvidia GeForce 4MX. 16.995:- inkl. moms.

-2x1.250MHz G4, 2MB L3 cache, 80GB Ultra ATA/100 hårddisk, DVD-CD/RW Combo, ATI Radeon 9000 Pro. 23.495:- inkl. moms.

-2x1.420MHz G4, 2Mb L3 cache, 120GB Ultra ATA/100 hårddisk, 4xSuperDrive, ATI Radeon 9000 Pro. 31.995:- inkl moms.

Apple Store erbjuder även en ännu kraftfullare Power Mac med 1.5GB RAM, nVidia Geforce 4 Ti4600 128MB, inbyggt Bluetooth samt AppleCare för 44.772,50:- inkl. moms.

Som väntat uppdateras Power Macintosh G4 serien med Firewire 800, Bluetooth-teknologi, 4x Superdrive (dubbelt så snabb på att skriva) och Airport Extreme 54Mbit. Powerbook G4 fick liknande specifikationer nyligen när den lanserades på MacWorld Expo i San Francisco.

Värt att notera:
Grafikkorten är inte förändrade utan det är ATI Radeon 9000 i båda toppmodellerna och GeForce 4 MX i lillebror. Anmärkningsvärt är även att man fortsätter använda Ultra ATA/100-diskar i dom nya modellerna, när världsstandarden nu är ATA/133.
Superdrive är inte standard på mellanmodellen som tidigare - kanske är det för liten prestandaskillnad mellan 2x1.250MHz och 2x.1420MHz?

Värt att notera för dig som använder Mac OS 9:
Från och med nu kommer alla nya Power Macintosh G4 modeller säljas med Mac OS X och det går inte att starta ifrån OS 9. Det går dock att köra gamla program i "Classic" läge inuti MacOS X. Apple har tagit fram en modell för dig som fortfarande kräver att få starta datorn i OS9 läge:

- 2x1.250MHz G4, 2MB L3 cache, 512MB DDR RAM, 120GB Ultra ATA/100 hårddisk, 2xSuperDrive, ATI Radeon 9000 Pro. 29.495:- inkl. moms.

Det är lite konstigt att man släpper en dubbelprocessormaskin för OS 9-operativsystemet, som inte kan använda mer än en processor effektivt.

Uppdatering 15.45 Jag har talat med Oscar Bjers på Apple och ställt frågor kring exakt vilken G4-processor som används i dom olika modellerna, huruvida ljudnivån i modellerna är lägre och den traditionella frågan: när börjar leveranserna. Läs mer om vad Apples huvudkontor i Stockholm och Paris svarar på våra frågor:

Exklusivt: Apple berättar mer om dagens nyheter

Läs mer och titta på alla bilder:
http://www.apple.com/

99mac uppdaterar med mer information varefter den blir tillgänglig för oss.

-- Du läste det först på 99mac.com --

[ 28. Januari 2003, 16:38: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-01-28 14:58

undrar hur tysta dom är??
men snålt att gå från dual 867 till Single 1Ghz som minstling

Tror inte de är snålhet utan att dom har svårt o skrämma upp processorerna till snabbare hastigheter..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 15:02

Jo, fast den har gått ner i pris med 200 dollar också. Lite tråkigt dock! Nu får man å andra sidan Dual 1.25 Ghz för 1999 dollar mot dual 867 för 1699 förut... 300 dollar extra får bättre grafikkort, 167Mhz buss, mer HD och 766 Mhz mer så det är väldigt prisvärt tycker jag.

BRA att priserna går neråt!

Andra nyheter är ju också:
- Radeon 9700 Pro som tillval: $300 (som GF4Ti fast du får ett mycket snabbare/bättre kort)
- Ny 20.1" TFT för $1299
- Nytt pris på 23" Cinema Display: $1999
- Nytt pris på 17": $699

[ 28. Januari 2003, 15:04: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 15:02

Dom har tagit bort Superdriven från mellanmodellen!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 15:03

Muahahaaaaa...

Ännu mera buller!!!!!!!!!!!!!

Allvarligt talat, vem f*n vill ha maskinerna
så som de låter idag, knappast nått ens för en
´poweruser´, de förstör ju hemfriden...
---
/Samuel

Samma låda så risken finns att de låter lika mycket.
Jag upplever inte detta oväsen, men jag kanske inte kört så processor intensiva saker heller.

Att köra OS X 2x1 Ghz är trevligt. Det går fort i systemet då.

Men självklart önskar jag att Apples datorer kan vara lika snabba rent siffermässigt som vilken PC dator som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 15:06

Ljudnivån har jag inte alls tänkt på faktistk på de ny-gamla burkarna, men å andra sidan är det redan en hel del ljud i redigieringsrummet jag sitter i så... Låt oss hoppas rev. 2 av vindtunnlarna är bättre!

SuperDrive kostar 200 dollar extra.

Låt oss även hoppas Apple håller nere Svenska priser så mkt som möjligt... G4/1Ghz för 16500 kr inkl moms vore trevligt att se (även om en Dual 1.25 Ghz för 21 800 kr vore bättre

[ 28. Januari 2003, 15:08: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samu:
Muahahaaaaa...

Ännu mera buller!!!!!!!!!!!!!

Hur vet du att dom här låter mer eller lika mycket?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samu:
Allvarligt talat, vem f*n vill ha maskinerna
så som de låter idag, knappast nått ens för en
´poweruser´, de förstör ju hemfriden...

Det finns en del som använder dom på jobbet, om du inte visste det...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 15:07

Prisutvecklingen är positiv!

Jag väntar dock till G5:orna dyker upp...

Hmm, undrar vilken version av G4:an det är? Är det den ryktade PPC 7570 eller vad den hette?

Jag antar att den snabbare SuperDriven är en Pioneer A05.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Jag väntar dock till G5:orna dyker upp...

Då får du vänta ett bra tag till.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 15:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Apple:
...new technologies for massively enhanced output and connectivity... And it´s a digital media powerhouse that delivers tremendous value across the line...This turbocharged Power Mac rips through digital video and 3D projects faster than Pentiums can say "uncle".

Som vanligt låter det väldigt bra. Är det sant?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 15:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Jag väntar dock till G5:orna dyker upp...

Den tror jag aldrig vi kommer få se. Det blir Power4lite om mina aningar är helt rätt!

Intressant modell och skönt att de har mycket som tillval så burken kan bli riktigt billig. Ingångsmodellen funkar för de flesta!

  • Medlem
  • 2003-01-28 15:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Hmm, undrar vilken version av G4:an det är? Är det den ryktade PPC 7570 eller vad den hette?

Jag antar att den snabbare SuperDriven är en Pioneer A05.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Jag väntar dock till G5:orna dyker upp...

Då får du vänta ett bra tag till.

Om det är de nya G4-processorerna (vad de nu hette) så skulle väl dom vara mindre i storleken och inte bli lika varma, eller??

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Om det är de nya G4-processorerna (vad de nu hette) så skulle väl dom vara mindre i storleken och inte bli lika varma, eller??

Mm, jag har för mig det. *Om* det stämmer så skulle det ju kunna betyda att det inte behövs lika mycket fläktande heller i datorn.

(Eller hur var det nu? Är det fläkten för nätdelen och inte processorfläkten som är den stora skurken?)

Hmm, PPC 7457 kanske den ryktade hette och inte 7570 som jag skrev tidigare.

Saxat från Apple
Den här turboladdade Power Mac-datorn gasar på med digital video och 3D-projekt snabbare än Pentium-datorerna kan säga farfar.

Modigt uttryckt...
...har fom några oberoende tester att visa som slår fast detta???

Så som jag har fattat det är det nätdelen som för ett jävla oväsen.

Classic mode då?
Jag tjatar om det en gång till, går det att köra de nya Macarna i Classic-mode?

Jag har f ö redan beställt en, mellanmodellen fick det bli.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 16:04

Kromlister.

Årets modell har ny spoiler på bakluckan, nya runda ljus innanför plastskalet bak och "nydesignad" grill..
...annars är det samma gamla B18 under huven.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Classic mode då?
Jag tjatar om det en gång till, går det att köra de nya Macarna i Classic-mode?

Jag har f ö redan beställt en, mellanmodellen fick det bli.

Ja, du kan starta Classic mode. Men du kan inte BOOTA in i OS 9 rent. Utan måste köra det via Mac OS X

  • Medlem
  • 2003-01-28 16:09

Nu är svenska applestore uppdaterat applestore sverige

Svenska priser ute nu:

Fast: 16.995 kr inkl moms

Faster: 23.495 kr inkl moms

Fastest: 31.995 kr inkl moms

Ultimate: 44.772,50 kr inkl moms

  • Medlem
  • 2003-01-28 16:11

Vad kostar det att köpa en Superdrive separat?
Mellanmodellen har ju inte det längre

  • Medlem
  • 2003-01-28 16:12

hmmm $1999 det blir 17021:- enligt Calculator.app Nu lär väl Svenska Apple sko sig, blir säkert < 20k

För alla här på 99mac som bara tjatar om priser på PowerMac hela tiden borde de sänkta nya priserna vara välkommet.

  • Medlem
  • 2003-01-28 16:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Svenska priser ute nu:

Fast: 16.995 kr inkl moms

Faster: 23.495 kr inkl moms

Fastest: 31.995 kr inkl moms

Ultimate: 44.772,50 kr inkl moms

Då blir det väl billigare på Macoteket kanske... hrrm

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nixon:
hmmm $1999 det blir 17021:- enligt Calculator.app Nu lär väl Svenska Apple sko sig, blir säkert < 20k

Alltid trevligt med folk som jämt är negativa...

$1999 blev endast 18.796 kr exkl moms hos svenska Apple. Där fick du!

  • Medlem
  • 2003-01-28 16:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
För alla här på 99mac som bara tjatar om priser på PowerMac hela tiden borde de sänkta nya priserna vara välkommet.

Ja de sänkta priserna är ju skitbra, men om andra ÅF dumpar priserna en aning så är ju det välkommet.

"Hoppas att dom är tystare"

Bevaka tråden