Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt om raketbränsle

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo det är mycket text och få bilder. Men texten är intressant om du är tekniksnubbe som jag. När bygger vi en raket med antimateria som bränsle? - rätt bra drag i dom tydligen!

http://www.dcr.net/~stickmak/JOHT/joht13rocketprop.htm

Ganska intressant läsning Jag tycker om att läsa om sånt ibland för att få en uppfattning om hur saker funkar o.s.v.

Något som jag hoppas går vägen är detta, väldigt smart faktist, med hjälp av nån masking/eller om det bara är ren el, kan man dela H2O till HHO gas som tydligen kan vara väldigt användbart för vårt bilkörande:
http://www.zpenergy.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1889

Nu är du lite ung för att ha läst tillräckligt med kemi, Apple4ever, men att klyva vatten kräver mer energi än vad som du får ut av det i form av brännbara gaser. Har du tillräckligt stark ström så kan du precis som du säger utvinna vätgas H2 och Syregas O2 ur vattnen.

Energiprincipen gör gällande att energi kan inte förstöras, utan bara omvandlas i olika former. Skulle dock vara lösningen för ett nytt mobilt bränsle, smäll upp ett kärnkraftverk i närheten av havet (absolut tillgång på H2O) och börja utvinna vätgas samt syregas. Finns dock många problem som måste lösas innan det är verklighet i alla moderna bilar, t.ex. hur man ska lösa transporten av gaserna från fabrik samt hur förvara dem i fordonen

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Nu är du lite ung för att ha läst tillräckligt med kemi, Apple4ever

Håller med dig fullständigt Ska ju bara gå ur nian nu och mitt betyg i kemi är bara VG, så jag är ju ingen professor direkt.

Tycker bara att det är kul att försöka smålära mig då och då, utan lite av varje kan man betydligt mindre än om man bara kan några få fullständiga saker.

Skulle jag bara vilja, kunde jag lära mig nästan hur mycket som helst om sånt här.

Jag måste propagera lite för de traditionella bränslena. Varför inte använda hederligt krut? Det finns en legend om kinesen Wang-Hu, som omkring år 1500 försökte bli den förste astronauten:

Citat:

The first Rocket Scientist was probably a Chinese official named Wan-Hu. Wan-Hu, one way or the other and according to legend, was probably the first person to go aloft by rocket power. [Don't try this at home!] In about the year 1500, Wan-Hu designed a "flying chair" by attaching two large kites and 47 fire arrow rockets to a wicker chair. He enlisted 47 torch-bearing assistants ("Junior Rocket Scientists") to simultaneously light the fuses.
They did. A great roar and billowing clouds of smoke followed. The smoke cleared and no Wan-Hu. Did his chair soar or did Wan-Hu fly piecemeal into the sky?

Enligt legenden sågs Wang-Hu aldrig till igen.

Källa till citatet: http://www.bafsat.com/h4.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 11:08
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag måste propagera lite för de traditionella bränslena. Varför inte använda hederligt krut? Det finns en legend om kinesen Wang-Hu, som omkring år 1500 försökte bli den förste astronauten:

Enligt legenden sågs Wang-Hu aldrig till igen.

Källa till citatet: http://www.bafsat.com/h4.html

Programmet Mythbusters på Discovery testade just den där myten. De spände fast en provdocka i en korgstol utrustad med 47 svartkrutsraketer och tände på. Det blev "en jädra smäll" samt en våldsam rökutveckling och provdockan gjorde en elegant saltomortal ner i backen. Klart underhållande

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-05-29 22:46

Vi får hitta på lite effektivare metoder - läste om en formel, tror den löd E=mc^2

På tal om antimateria skrev jag lite om det för någon vecka sedan på fysiken, här kommer ett utdrag för den intresserade

"Problemet med antimateria är att man inte kan förvara det, så fort det kommer i kontakt med vanlig materia så frigörs allt som energi. Det är stora mängder energi som frigörs, med 8 kilo materia och 8 kilo antimateria kan man tillgodose Sveriges årliga energikonsumtion. Tyvärr är det en ganska lång väg dit då CERN säger att det skulle ta dem 2 miljarder år att skapa 1 gram anti-väteatomer med nuvarande metoder. Dessutom kan man bara spara anti-vätet man producerar i några tiondelar av en sekund."

Kommer inte ihåg mina källor exakt, va lite från fysikboken, lite från wikipedia och lite från CERNs hemsida.
Kan kolla upp det imorgon men nu är det läggdags

Senast redigerat 2006-05-29 23:09

Köp aktier morphic, behåll i 20 år, bli stenrik

1
Bevaka tråden