Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Freehand och GoLive läggs ner

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Verkar som GoLive och Freehand får ge vika i Adobes nya, gemensamma produktportfölj:

http://www.macsimumnews.com/index.php/archive/goodbye_to_freehand_golive/

Bra beslut verkligen.
Ska bli intresant att se vad ur GoLive som hamnar i Dreamweaver.
Har inte hänt så mycket med Dreamweaver i senaste versionerna tycker jag.

Finns det nått bra i Freehand att ge Illustrator?

Raderat eftersom inlägget blev gravt missförstått.

Senast redigerat 2006-05-31 17:29

Nja... nu håller jag inte med.
Jag tycker ändå det ska skilja på Illustrations- och bildredigeringsprogram.
De skiljer sig åt alltför mycket.

Jag tycker att du rä lite väl "hård" i vad som ska slås samman.
Det skulle bli tre-fyra monsterprogram för allt.
Hellre mindre program som är bäst på det som de sak göra.

Dreamweaver får alltså leva vidare? Det trodde jag inte.
GoLive som har tagit de stora kliven framåt i utvecklingen just nu tycker jag att GoLive är strået vassare än Dreamweaver.

Ska bli intressant att se vad detta innebär.

  • Medlem
  • 2006-05-31 16:16

Är knappast förvånad över att just dessa program "läggs ner". Dreamweaver har ett starkare varumärke än GoLive, och Illustrator starkare än Freehand. Att ett program är "bättre" än det andra är nog underordnat i det här fallet, i princip kan ju Adobe släppa en ny version av GoLive fast med namnet Dreamweaver.

Fast förhoppningsvis så får vi "best of" applikationer...

Svenska Adobe är enligt Cap & Design inte helt med på noterna när det gäller GoLives (avsaknad av) framtid.

...och svenska Adobe hade rätt. Cap & Design rapporterar nu att Dreamweaver kommer att ersätta GoLive i Adobes Creative Suite, men att GoLive kommer att fortsätta att utvecklas aktivt. Allt direkt från Phil Miller, "chef för Adobes webbprogram på huvudkontoret i San Fransisco".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 17:21

Kan inte alls hålla med om Niklas kommentarer... Gärna får Photoshop få mer av illustrators funktionallitet och Illustrator mer av Photoshop, men programmen fyller olika segment applikationer.

Freehand har mer eller mindre varit "dött" fler år nu känns det som. Jag vet ingen som kör det framför illustrator

GoLive är tråkigt om det försvinner, det är webverktyget jag lärt mig sen det var en Mac-only produkt från företaget GoLive Dreamweaver har ett väldigt... annorlunda interface. Antar det lider av samma "fel" som Freehand. Det är inget fel, det är bara annorlunda mot många andra apps.

Att Lightroom skulle ersätta Photoshop vore kul om det var första april. Det kommer inte ske. Phothsop måste vara det starkaste varumärket som finns inom grafik och fotobehandling. Lightroom fyller en helt annan funktion än Photoshop.

Adobe Bridge får gärna utvecklas och bli mer "OSX-ig". Det programmet känns, igen, väldigt "annorlunda". Filhantering är mkt bättre i Findern.

Något jag ser som intressant här är Adobes position nu. De "äger" en gigantiskt potion av dagens standarder, däribland Flash och PDF. Adobe Media Player och Adobe Digital Paper Management here we come... Apple och Microsoft kan få intressant konkurans på mediaspelarfronten, helt klart. Dock ser jag inte en PDF-läsare och Flash-spelare som samma produkt. Precis som att Apple har en QuickTime player och en Preview applikation.

Ursprungligen av Leftrustle:

Verkar som GoLive och Freehand får ge vika i Adobes nya, gemensamma produktportfölj:

http://www.macsimumnews.com/index.php/archive/goodbye_to_freehand_golive/

Personligen hoppas jag att de inte bara lägger ner programmen utan ta de bästa bitarna ur det program som läggs ner och bakar in/ersätter funktionerna i det produkt som finns kvar. T.ex. GoLives utmärkta CSS hantering. Det finns säkert mängder med bra funktioner i Freehand och GoLive som skulle kunna leva vidare...

Ehm tydligen har Adobe's uttalande missuppfattats, iaf om man läser detta:

Ursprungligen av MacObserver:

Adobe has no direct plans to discontinue its GoLive and FreeHand applications, contrary to statements attributed to French Adobe officials published Wendesday, May 31st. According to a statement given to The Mac Observer, Adobe plans to continue support for both products, as well as to continue development of both, though with a caveat...

http://www.macobserver.com/article/2006/06/01.2.shtm

1
Bevaka tråden