Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.Mac populär trots avgift, 100 000 väljer att betala

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När Apple valde att göra .Mac en betaltjänst höjde många sina röster och krävde ett gratis eller billigare alternativ.

Stora motaktioner sattes igång, med bl. a. protestlistor, vilka tiotusentals människor undertecknade. Men Apple stod på sig och idag meddelar företaget att fler än 100 000 valt att fortsätta med tjänsten, och betala de $50 (medlem sen tidigare) eller $100 (ny medlem) det innebär.

Detta genererar Apple $5-$10 miljoner i intäkter. Rykten menar samtidigt att Apple kommer bygga in en SMS-tjänst i .Mac, med lansering senare i år.

Betalar du för .Mac? Varför? Varför inte?

[ 21 September 2002, 01:53: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 21:29

5-10 milljoner dolares américanos är ju inte kattlort, men man bör hålla i minnet att 33 000 personer har skrivit på namninsamlingen mot betaltjänsten.

Naturligtvis kommer jag inte att betala.

[ 17 September 2002, 21:39: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag betalar. Får internets fräckaste mailadress och ett otroligt enkelt sätt att slänga upp bilder från iPhoto. Dessutom använder jag o flickvännen det till att dela kalendrar i iCal.

500 spänn var det värt i alla fall första året, får se hur det känns sen.

Ciryon

Hmm vet inte ännu.. @mac.com är dom som har haft mest downtime av alla mina konton.. Men hur mer tjänster dom slänger in så..

Men just nu har jag en egen "iDisk" på en 100 mbits lina och med 30 GB + alla roliga servrar för 0 kr. Så just nu.. Nja...

P.s SMS tjänsten (om det kommer någon) lär garanterat inte fungera med Telia, Tele2 och Comviq och Vodaphone.

Det känns som om det är lite synd att så många ändå väljer att köpa .Mac...

Bluetooth adapter (till min t68) eller .Mac? Om Apple hade haft kvar iTools så hade jag inte behövt ha detta dilemma

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-18 01:15

Ta gärna och rösta i min omröstning angående detta:
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=25;t=000072

Själv kommer jag inte att betala trots att min .mac-adress är väl inarbetad. Det har liksom blivit en principsak och jag är envis. Grrr!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 09:42

Populär? Känns konstigt att säga att något är populärt om man skrämt bort 2,4 miljoner användare för att få 0,1 miljon betalande kunder (siffror från CNet). Men visst drar Apple in lite kulor på det, åtminstone kortsiktigt. Jag tycker priset för iTools/.Mac borde vara inbakat i operativsystemet eller datorn man köper från Apple.

Betala extra för att göra reklam för Apple/Mac? Nej tack, helst inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Maco:
Jag tycker priset för iTools/.Mac borde vara inbakat i operativsystemet eller datorn man köper från Apple.

Personligen gillar jag valmöjligheter. Att baka in .Mac i priset på operativsystemet är för mig helt främmande. Ska det då kosta 3000kr att köpa Mac OS X. Eller ska en ny Mac kosta 4000kr mer än tidigare. De flesta av Apples produkter ligger på gränsen till om de är prisvärda eller inte. Så att höja priset för att göra .Mac gratis måste ju vara vansinnigt.
1000kr för .Mac kan verka mycket, men tydligen så har ändå många hoppat på tåget. Trots att det enligt Cnet var betydligt fler tidigare. Man ska dock ha i åtanke att inte alla av dem som tidigare hade iTools använde det aktivt. Utan bara hade ett konto aktiverat, så att säga.

Nu har Apple fått sig ett antal .Mac användare. Inte lika många som med iTools. Men de nuvarande skottar i alla fall in pengar åt Apple. Jag skulle tippa på att det finns ca 100.000 personer till därute som kommer att välja att betala för .Mac innan årets slut.
Men resten då?
Ja som det nämnts flera gånger så är utbudet i .Mac inte låst för all framtid. Tjänster kan komma och tjänster kan gå. Det troligaste är att tjänster kommer att komma till de närmsta åren. I alla fall om .Mac slår igenom. Vilket hänger ihop med fler tjänster. Apple kommer knappast att sänka priset på .Mac, däremot kommer man att fylla på med tjänster.
Det senaste ryktet är en ny sms tjänst. Men troligtvis har Apple fler kort i rockärmen, kanske får vi se några nya tjänster i Januari. Man får hoppas att Apple tar de pengar som kommit in från betalningarna av .Mac och använder dem till att utveckla nya .Mac tjänster.
Personligen tycker jag att det ska bli intressant hur det hela utvecklas.

Skrämt bort 2.4 miljoner användare? Visst skämtar du? Vad menar du med skrämt bort? Från iTools eller från Macen i sig?

[ 18 September 2002, 11:57: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 12:01

Jag har hittat ett billigare och förhoppningsvis bättre och pålitligare alternativ för 300 kr per år. Bostream erbjuder fem e-postadresser och en FTP-server samt hemsida för 300 kr per år, vilket är precis vad jag vill ha.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Maco:
Populär? Känns konstigt att säga att något är populärt om man skrämt bort 2,4 miljoner användare för att få 0,1 miljon betalande kunder (siffror från CNet). Men visst drar Apple in lite kulor på det, åtminstone kortsiktigt. Jag tycker priset för iTools/.Mac borde vara inbakat i operativsystemet eller datorn man köper från Apple.

Detta inträffar alltid när en tjänst blir betaltjänst, naturligtvis kommer ju inte alla betala. Men 100 000+ betalande medlemmar är inte illa alls. Jag tycker .Mac är mycket prisvärd, helst när den kostar $49.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag har hittat ett billigare och förhoppningsvis bättre och pålitligare alternativ för 300 kr per år. Bostream erbjuder fem e-postadresser och en FTP-server samt hemsida för 300 kr per år, vilket är precis vad jag vill ha.

Så för 180 kr extra får jag:

[email protected] med ett underbart webbgränssnitt
-backupprogramvara integrerad i systemet
-antivirusprogram
-kommande tjänster, Apple lär
-iDisk
-webbutrymme på en sjysst url

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 12:50
Citat:

quote: Så för 180 kr extra får jag:

[email protected] med ett underbart webbgränssnitt
-backupprogramvara integrerad i systemet
-antivirusprogram
-kommande tjänster, Apple lär
-iDisk
-webbutrymme på en sjysst url

Vad då 180 kr extra? Det kostar ju 1 000 nästa år?
Jag använder ett e-postprogram, inte webbmail.
Behöver inte något backupprogram.
Har redan ett antivirusprogram.
Kommande tjänster? Ska jag betala för något som inte finns än?
Gillar FTP, ogillar WebDAV.
Webbutrymme med bra URL får man hos Bostream också. Apples servrar är långsamma...

Dessutom är tjänsterna främst avsedda för USA-marknaden. Några av dem kommer antagligen inte att fungera i Europa eller annorstädes.

Men fortsätt gärna att argumentera. Det kan hända att jag ändrar mig.

[ 18 September 2002, 12:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag betalade inte för nästa år, jag betalade för första året, vilket var $49. Nästa alla macanvändare jag känner har också ett .mac-konto, vilket gör att de också kan teckna för $49.

Jag säger inte att det är världens deal, men jag tycker man får relativt mycket för $49 och skulle aldrig välja Bostream med färre tjänster för endast 180 kr mindre. Däremot kanske jag ändrar mig nästa år, då det höjs. Om nu inte Apple byggt in ytterligare tjänster som tilltalar mig (vilket jag tror de gjort om ett års tid).

Apple sa på Apple Expo att de jobbar "dygnet runt" med att lokalisera alla deras tjänster för Europa. Om det innebär Sverige i ett första skede, vet jag tyvärr inte.

Jag har fått veta att Apple är mycket medvetna om prestandaproblemen med .Mac (speciellt webmail.mac.com) och jobbar på att lösa dessa snarast möjligast.

[ 18 September 2002, 13:57: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Skulle vara intressant att se hur många användare iTools hade precis innan .Mac lanserades

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 14:02

Jo, jag är inte helt avvisande. Men jag är inte beroende av min .mac-adress och jag är inte imponerad av iTools. Jag kan byta e-postadress och webbserver fortare än någon kan säga "massutskick".

  • Medlem
  • International user
  • 2002-09-18 14:10

Jag betalade trots att jag har eget webb och email på Vegasys för ca 1200/år.

Använder inte emailen, men iPhoto och som lagringsplats för stora filer som jag länkar till från mitt webb. Ville oxå inte gärna missa alla möjligheter till test och lek med Apple´s nya grejer... tror att mer och mer kommer att kopplas till .mac.

Jag är för mycket mac-fanatiker för att klara tanken på att lämnas utanför...

Förhopppningvis kan man flytta sin domän dit nästa år...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-09-18 14:21

Jag köpte just mitt medlemskap, men jag är inte direkt intresserad av mailen, utan det som jag var intresserad av var iDisken i kombination med iPhoto, iCal, Backup osv.. Fantastiskt trevligt, och väl värt pengarna tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 20:51

Mac OS X behöver inte kosta ett antal tusenlappar om Apple låter ett tidsbegränsat .Mac-abb ingå i priset. Det bästa förslaget läste jag i MacWorld: nämligen att låta ett abbonemang "fram tills nästa uppdatering + några buffertmånader" ingå i priset för Mac OS X. D.v.s: jag köper Jaguar. .Mac-abbet gäller fram tills 10.3 eller liknande släpps + någon månad. Jag betalar drygt 1400 - 1500 kronor för systemet och .Mac är låst till serienumret på förpackningen.

Det går bara att använda ett serienummer en gång. Det går alltså inte att skapa flera konton med ett nummer.

Apple skulle ha en bra morot för uppgraderingar om .Mac ingick. Den version som då ingår bör vara identisk eller något begränsad jämfört med gamla iTools. Dagens .Mac bör vara en tilläggstjänst som man betalar extra för.

För att ingen ska klaga på att .Mac ingår kan Apple sälja en billigare utgåva av OS X utan medlemsskap.

Totalt får man alltså:

Mac OS X Standard. 1250 kronor inkl. moms. Inget .Mac ingår.

Mac OS X .Mac Base. 1500 kronor inkl. moms inkl ett års medlemskap i .Mac Base.

.Mac Pro eller Full. 500 kronor/år och köps som tillägg till Base. Ger stor iDisk, antivirus etc.

Det vore verkligen trevligt om olika servicegrader kunde erbjudas.

Jag kanske rent av uppgraderar till nya versioner av Mac OS X om jag kan köpa dem med ett .Mac Base.

Jag kan ju välja olika klasser på flyget och tåget så varför inte med .Mac?

I´m in - använder tjänsten mest för att publicera tillfälliga "hemsidor" - typ midsommarsidan, tivolisidan och det är super för tjänsten streamar ju också film...så jag lägger upp film också - mycket uppskattat av kompisar. sedan anser jag att apple skulle ha erbjudit .mac-emailen gratis. det hade dom nog tjänat på i längden.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-30 03:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
När Apple valde att göra .Mac en betaltjänst höjde många sina röster och krävde ett gratis eller billigare alternativ.

Stora motaktioner sattes igång, med bl. a. protestlistor, vilka tiotusentals människor undertecknade. Men Apple stod på sig och idag meddelar företaget att fler än 100 000 valt att fortsätta med tjänsten, och betala de $50 (medlem sen tidigare) eller $100 (ny medlem) det innebär.

Detta genererar Apple $5-$10 miljoner i intäkter. Rykten menar samtidigt att Apple kommer bygga in en SMS-tjänst i .Mac, med lansering senare i år.

Betalar du för .Mac? Varför? Varför inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 07:45

Jo, 100 000 användare valde att betala för .Mac, men 2 000 000 användare valde att inte göra det... Frågan är: vad vann Apple på det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jo, 100 000 användare valde att betala för .Mac, men 2 000 000 användare valde att inte göra det... Frågan är: vad vann Apple på det?

USD 5.000.000.- Dom fick också tillfälle att rensa sina diskar från skit som 1.000.000 (gissning) inaktiva användare "glömt" kvar. De fick också möjligheten att rensa bland dubbla, trippla, epostkonton som folk hade skapat för att det var lätt och kul. M.a.o. de har gjort om lekstugan till en användbar tjänst som man kan använda om man anser att den är värd kostnaden.

Det kommer säkert också att bli en del ändringar både i innehållet och sättet man tar betalt....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-30 10:54

Kan tänka mig att priset kommer att justeras också, tror det mest negativa som man känt är att tjänsten varit för dyr, hade den kostat 300-499 kr så hade nog fler nappat.

Intressant är också att se vad som händer i november när alla som prenumererar på .mac får ett tillgodohavandekvitto att handla för på Apple store. Kanske kan bli ett hyfsat erbjudande.

Tror också att det kommer att ingå fler mjukvaror i abonnemanget, frågan är bara vad. Appleworks kanske?

[ 30 September 2002, 10:57: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 12:46

Apple har fått 100 000 användare att betala för .Mac, men de kunde ha fått 2 000 000 .Mac- användare och en utomordentlig marknadsföringsplattform om de a) hade prissatt denna ganska mediokra tjänst lägre och b) marknadsfört den i pressen och med tv-reklam.

Som det är nu riskerar hela rasket att bli en flopp. Det är kanske därför Apple har givit motsträviga .Mac-användare som inte vill betala två veckors respit. Någon kommer att få betala priset för den här fadäsen men det kommer inte att bli Steve Jobs.

Jag tror inte man haft 2.000.000 användare. Snarare har det kanske funnits 500.000 unika användare. Varje så kallad användare har haft flera adresser.

Jag förstår inte heller riktig var marknadsföringsvärdet i denna tjänst skulle ligga. Det är ett extra värde för Macanvändarna men vill man ha fler Macanvändare så skall man inte vända sig till dom som redan är användare. Det är lite som att predika för redan frälsta.

1
Bevaka tråden