Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problemfri MacBook?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-05-30 18:37

Hittade märkligt nog ingen existerande tråd på ämnet.

Eftersom det väl mest är de som har problem med sin nya dator som skriver om det, så får man ju lätt intrycket att det är väldigt hög felfrekvens. Därför vore det intressant om alla som fått sin MacBook kunde rösta här.

För att vara övertydlig gäller detta MacBook 13", inte MacBook Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 19:15

enda jag kan klaga på är att dom skickade fel kabel, fick en mini dvi-vga istället för mini dvi-dvi.... men dom ska skicka den rätta kabeln och jag får behålla vga kabel så antar att jag kna leva med det

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 19:53

förutom min lilla döda/sovande pixel så är den problemfri. Helnöjd!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-30 20:04

Fick en till jobbet som hade kass skärm. Den ville inte tända bakgrundsbelysningen till skärmen längre än 1 sekund. Svårt att se nåt då...

Min är DOA:d - den låser sig vid uppstart efter första gången jag bootade. Ny på väg.

Update: innan det så fungerade varken isighten eller front row

Min var skum när jag hade packat upp den på jobbet och skulle boota om. Plötsligt startade den i läget "välj bootpartition" (som om jag hade tryckt ned alt-tangenten vid uppstart - vilket jag inte gjorde!). Valde jag sedan hårddisken så bootade den glatt vidare och datorn betedde sig sedan normalt. Till nästa omstart, samma sak. Det gick inte heller att nollställa parameter-ramminnet med alt+äpple+P+R, då bootade den bara som vanligt med ett (1) startljud, ingen andra omgång följde. Jag raderade hårddisken o installerade om Tiger från systemskivorna, men samma fel.
Ringde Apple Support som inte kunde hjälpa mig. De sa att de byter ut den. Jag tog dock hem datorn på kvällen och döm av min förvåning när allt plötsligt fungerar som den ska! Helt voodoo!!
Får hårdtesta den nu under de kommande dagarna och se om turen håller i sig. Mitt fel känns som ett glapp någonstans eftersom jag inte ändrat någonting, bara packat ner datorn o förflyttat den hem.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 22:03

Min är perfekt, inga döda pixlar, ej varmare än hustruns släpbara Dell, (mycket snyggare också, än Dellen, naturligtvis), allt funkar snabbt.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 22:42

Min är också helt problemfri, har inget att anmärka på alls.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-31 00:20

Problemfri? Att ha alldeles för mycket pasta och bli onödigt mycket varmare är ett problem för mig :<
Annars har jag nog inge större problem, inte tillräckligt för att orka reklamera och vara utan dator en längre tid iaf.

Ursprungligen av j0ppe:

Problemfri? Att ha alldeles för mycket pasta och bli onödigt mycket varmare är ett problem för mig :<
Annars har jag nog inge större problem, inte tillräckligt för att orka reklamera och vara utan dator en längre tid iaf.

Den applicerade kylpastan påverkar inte värmen mer än +- några få grader oavsett vad folk verkar tro...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-31 00:55

Kollade resultatet........och 5 av 20 levererade skall reklameras! Hur ser kvalitetskontrollen egentligen ut? Verkar ju helt sanslöst.....

Min piper konstant. I övrigt är den felfri.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-31 01:40

Jag stör mig inte på att min piper, att den är lite varm, eller inte att nätdelen whinar. Jag stör mig på att fläkten går av och på, av och på, osv varannan sekund när CPUn ligger kring 66grader. Låter verkligen moo, som en ko!! Annars, SJUKT bra dator!! PS någon annans som också låter som en ko ibland? Inte på idle eller full belastning, utan någonstans imellan..

Japp. Kossan är där. Men det är ju ingenting. Mina andetag har högre decibel. Stör mig inte alls.

1: Mooande ljud, extremt störande. (speciellt som detta definitivt lär förkorta livslängden på fläkten och riskerar att resultera i rejäla problem senare i datorns liv)
2: Ibland ett sådant där svagt elektriskt ljud när processorn har låg belastning. Går ju att "lösa" med PhotoBooth, men ändå störande. Dock inte så mycket högre än den nivån jag hört på vissa PC-burkar.
3: "+/?"-tangenten sitter lite snett, och är mer nertryckt åt höger. Inte jättestörande, men rätt fult att de inte kan fixa tangentbordet ordentligt.
4: Sjukt störande värme. Jag har två bärbara PC:s på 1.5GHz eller så, och ingen av dem är obekväm att ha kontakt med. MacBooken däremot gör att svetten börjar porla. Dessutom gör den att jag blir varm på knäna eftersom UNDERSIDAN av bordet den står på blir varm!
5: En del konstigt mjukvarutrubbel med BootCamp, men jag är medveten om att detta är betamjukvara, så det kan väl egentligen inte räknas som ett problem på samma sätt.

Hört muande två gånger (och då var den i knät), och det anser jag inte vara något fel på datorn. Ett väldigt ljust piiiiip, men tror nog piiipet kommer från mitt huvud

PS. Usch va högt ett mac mini låter, så irriterande!!!

  • Medlem
  • 2006-06-03 14:34

e tyst, snabb, fin och alldeles alldeles underbar

skaffa underlägg till datorn så slipper ni att fläkten går på och av hela tiden !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 20:52
Ursprungligen av andreas.wah:

skaffa underlägg till datorn så slipper ni att fläkten går på och av hela tiden !

Vilket?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-07 21:12

Hej,

Detta är min andra Mac. Har en Mini också, sen i November i fjol. Före det hade jag PC. Den tiden kallar jag numera "the dark times".... (jo det är rätt nördigt )

När det gäller min Macbook är jag rent generellt nöjd men även solen har sina fläckar så också i det här fallet. Jag retar mig på två saker:
1) Det ljud fläkten för.
Dels ett lågt moo-ande (ibland). Att fläkten går på och av med några sekunders intervall kan säkert fixas med nån firmware-update.
Däremot stör jag mig på ljudets karaktär. Det låter inte mekaniskt riktigt. En fläkt borde inte låta sådär. Låter snarast som att det är nåt fel med lager eller nåt annat. När fläkten varvar upp lite mer låter det ännu mer som att det är nåt mekaniskt fel, närmast som att nåt "tar i" fläktbladen.
Allt detta är rätt tyst, men jag tycker inte det ska låta såhär i en modern dator. Den ska ju hålla rätt länge, så om det redan nu är nåt tvivelaktigt med fläkten så lär det nog inte bli bättre med tiden. Jag kommer därför att gå till butiken och få deras uppfattning.

2) Funktionen hos styrplattan när man har kryssat i "ignorera oavsiktlig inmatning".
Detta är min första laptop och jag märker att jag gärna kommer åt styrplattan när jag skriver lite fortare. Därför har jag kryssat i funktionen "ignorera oavsiktlig inmatning" för styrplattan. Dock blir då funktionen hos plattan att den ignorerar all inmatning ett par sekunder efter att jag slutat skriva på tangentbordet. Det kan bli fördröjningar även i andra sammanhang, t.ex. efter "drag-och-släpp" i vissa situationer. Förhoppningsvis kommer detta att fixas med nån mjukvaru-uppdatering.

För övrigt är jag helnöjd med datorn. Snabb, praktisk och snygg. Får de bara bort "barnsjukdomarna" så blir nog det här en absolut höjdare.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-07 19:42

varför ska man behöva göra det?

Min funkar fint!

Kör en svart MB, kossan finns där men är inte speciellt störande, men visst kanske skulle varit skönt om det var ett mer konstant ljud om än lägre än kossa - mu ljudet.
I övr är det den absolut skönaste bärbara dator jag haft, vilket är den 8e i raden från 2 PB G3, G4 Titanium, G4 Alu 12", 2 G4 Alu 15", G4 Alu 17".

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-08 13:42

Har haft min sen igår. Ska vänta med att rösta tills jag haft den i en vecka eller så, men hittills verkar den ganska problemfri. Den blir rätt varm, men jag har ändå kunnat ha den i knät. Kanten är vass mot händerna, men nu har jag börjat anpassa mig.

Jag kanske har hört mu-ljudet, men i så fall är det väääldigt ljudsvagt, inget som bekommer mig. Å andra sidan är det ett halvhögt bakgrundssurr från en annan dator i det här rummet, så det kanske döljer det.

  • Medlem
  • Kalix
  • 2006-06-08 18:44

Haft min i en vecka nu, för övrigt min första mac. Blev en 1.83GHz, 80 GB HD, 2GB minne. Har inte haft några problem än så länge, har en AMD Turion 64, ML-34 CPU att gämnföra med, macen är tystare, betydligt snabbare vid uppstart. Ville ta denna modell för att testa OS X, gämnföra mot PC världen som jag kommer ifrån, måste säga att jag är väldigt nöjd med min lilla maskin, installerat office och adobe cs2 utan några som helst problem, photoshop funkar felfritt. Får se vilken mac det blir härnäst, går helt över till mac senare.

"enda jag kan klaga på är att dom skickade fel kabel, fick en mini dvi-vga istället för mini dvi-dvi.... men dom ska skicka den rätta kabeln och jag får behålla vga kabel så antar att jag kna leva med det"

Är det fler som har fått med någon kabel överhuvudtaget. Jag fick då ingen, och i specen står att dessa säljs separat...

Ursprungligen av Andreashagg:

"enda jag kan klaga på är att dom skickade fel kabel, fick en mini dvi-vga istället för mini dvi-dvi.... men dom ska skicka den rätta kabeln och jag får behålla vga kabel så antar att jag kna leva med det"

Är det fler som har fått med någon kabel överhuvudtaget. Jag fick då ingen, och i specen står att dessa säljs separat...

du får inte med någon, det ser du ju när du beställer, så man får välja till det för 175 kr. skulle det vara nått som följde med standard skulle det inte stå som tillval

inget fel på min förutom att den kan bli varm ibland på vänsersida. Hör nästan aldrig några ljud från fläkten eller "pip", bara cd/dvd som låter när den är igång.

har en svart 2 ghz.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 15:05

Helt problemfri MB VIT 2.0/1GB/60GB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 15:31

Även min är helt problemfri, vit 1.83GHz. Temperaturen ligger mellan 50 (vid idle) och 85 (vid 100% på båda propparna) grader ungefär (85 är det högsta jag kommit upp i när jag testat temperaturen). Inga konstiga fläktljud (ett jämt och fint sus den enda gången den snurrat igång) och inget pipande eller muande. Är jättenöjd!

Bevaka tråden