Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär för 99mac 6.0

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Olle@mac:

Hemma på macen så är jag jättenöjd men på jobbets WinXP så suger det rejält - nästan inget av de klickbara alternativen i den bruna listen finns på rätt ställe, istället så listas de klickbara alternativen till höger i en fallande kolumn... att det sedan krachade 3 gånger på raken är en annan historia - lyckades komma in i denna tråd först efter att jag tömde allt från Temporary Internet Items folder. - För de som är eller blir switchers så måste detta komma som en bitter upplevelse. Vore intresant att höra med alla de som tvingas köra WinXP hur dom då uppskattar sidbyggandet - tyvär så måste jag nu totalsåga 6.0 uppdateringen... fast OK, det är på rätt väg..

På många arbetsplatser så är det INTE tillåtet att byta webläsare hur som hellst, typ vi på SVT får deffinitivt INTE göra det.

Olle

Tack för påpekandet Olle. Vi ska kika på hur siten kan specialanpassas för IEs egna tolkning av CSS och HTML.

/M

Ursprungligen av Olle@mac:

Hemma på macen så är jag jättenöjd men på jobbets WinXP så suger det rejält - nästan inget av de klickbara alternativen i den bruna listen finns på rätt ställe, istället så listas de klickbara alternativen till höger i en fallande kolumn... att det sedan krachade 3 gånger på raken är en annan historia - lyckades komma in i denna tråd först efter att jag tömde allt från Temporary Internet Items folder. - För de som är eller blir switchers så måste detta komma som en bitter upplevelse. Vore intresant att höra med alla de som tvingas köra WinXP hur dom då uppskattar sidbyggandet - tyvär så måste jag nu totalsåga 6.0 uppdateringen... fast OK, det är på rätt väg..

På många arbetsplatser så är det INTE tillåtet att byta webläsare hur som hellst, typ vi på SVT får deffinitivt INTE göra det.

Olle

Då skulle jag byta jobb.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-29 10:19

Vackert! Mmmm...

Det här blev verkligen jättesnyggt! Jag gillar att ni gjort om menysystemet till detta - som fungerar mycket bättre än de tidigare fula java (?)-dropdownerna.
Men jag förstår fortfarande inte skillnaden på Nya inlägg och dagens inlägg. Varför finns båda?

Visst är det tidsbundet med speglingen, men det spelar ingen roll. Logon kommer att vara precis lika snygg utan speglingen, på t.ex tröjor och annat. Och på framtidens forum, när vi väl tröttnat på speglingen.

Min lilla detaljanmärkning på logon (alla ska väl ha sin egen lilla anmärkning hehe) : Om man puffade upp "99" några pixlar i position skulle det vara lättare att uppfatta siffrorna även som citationstecken, vilket ju är en perfekt dubbelbetydelse för dem, här på vårt kära forum. Och okej, jag kan hålla med om att den står liiiiiite för nära ordet mac också.

Stora tummen upp för den här tvätten/uppfräschningen!

Ursprungligen av sjovall:

Men jag förstår fortfarande inte skillnaden på Nya inlägg och dagens inlägg. Varför finns båda?

De överlappar varandra, men det finns skillnader:

"Nya inlägg" visar alla trådar med olästa inlägg (upp till maximala 500 stycken). Sedan vi bytte version av vBulletin när vi lanserade 99mac v6beta i december så sparas informationen om olästa trådar i databasen, därmed nollställs det inte varje gång man loggar in (som var fallet tidigare när det var cookie-baserat).

"Dagens inlägg" visar samtliga trådar som har inlägg de senaste 24 timmarna. Även trådar som du läst och inte har några nytillkomna inlägg i visas.

  • Medlem
  • 2006-05-29 10:50

*instämmer i hyllningskören*

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-29 11:11

Mycket vackert, mycket bra. Skönt med återgången till forumformen, man skall göra det man är bäst på! Och när det gäller forum så är det ingen som slår er på fingrarna!

När jag försöker läsa den här tråden så kraschar Internet Explorer. Inte så bra. "Måste" använda Firefox istället. Internet Explorer 6 är den browser som fungerar med flest sajter. 99mac är kanske vill vara en motvikt till detta ;-).

Ursprungligen av eternit:

När jag försöker läsa den här tråden så kraschar Internet Explorer. Inte så bra. "Måste" använda Firefox istället. Internet Explorer 6 är den browser som fungerar med flest sajter. 99mac är kanske vill vara en motvikt till detta ;-).

Har fått ordning på det mesta i IE för PC nu. Menyn ser dock inte helt hundra ut än, och undermenyn vägrar visa sig helt. Fortsätter med detta under dagen.

Kraschar fortfarande era webbläsare?

/M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-30 09:38

Har varit borta ett par dagar och därför inte varit inne. Vilken skön suprise det var att slänga sig in nu i morse.. Kanonjobb Martin och Martin. Otroligt snyggt. Det var som att komma hem igen, Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 12:39
Ursprungligen av Martin Belak:

Har fått ordning på det mesta i IE för PC nu. Menyn ser dock inte helt hundra ut än, och undermenyn vägrar visa sig helt. Fortsätter med detta under dagen.

Kraschar fortfarande era webbläsare?

/M

Menyn ser snygg ut nu och jag har inte haft några kraschar vid det här besöket... Bra jobbat!

Jag tror Belak tittar på IE-stödet nu. Kan inte lova att det är fixat idag men det kommer bli fixat.

  • Medlem
  • 2006-05-29 11:49

Rent, snyggt och lätt att hitta. Bra jobbat!

Riktigt riktigt fint! Känns väldigt trevligt, och förändringen med större teckensnitt var verkligen underbart!

Väldigt fin uppdatering!

/HP

Förutom IE-missen så är det riktigt fint. Men långsamt. Tror inte det är laddtiden som strular utan att sidan är så finessrik. Kanske flyter bättre i Safari hemma på eMacen än i Firefox på min Intel Centrino 1,6 ghz med 1 gb internminne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 13:04
Ursprungligen av eternit:

Men långsamt. Tror inte det är laddtiden som strular utan att sidan är så finessrik. Kanske flyter bättre i Safari hemma på eMacen än i Firefox på min Intel Centrino 1,6 ghz med 1 gb internminne?

Ja, igår trodde jag att det helt enkelt var många besökare men det är lika seeegt idag. Klart segare än förr. Men men, jag har tid att vänta.

Ursprungligen av tei:

Ja, igår trodde jag att det helt enkelt var många besökare men det är lika seeegt idag. Klart segare än förr. Men men, jag har tid att vänta.

Finns lite ledtrådar här och där kring varför det går långsammare än vanligt

Vi kommer göra en 6.01 uppdatering snart - eventuellt redan om ett par timmar - som ska ge liten förbättring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 13:23
Ursprungligen av Björnström:

Finns lite ledtrådar här och där kring varför det går långsammare än vanligt

Har det att göra med att sidorna ser ut som statiska html-sidor?

...eller är det "bara" ovanligt många inloggade?

Ursprungligen av tei:

Har det att göra med att sidorna ser ut som statiska html-sidor?

Jepp, det har det. Är en del i att göra sidorna med sökmotorvänliga. Men det tog visst lite kraft av servern också.

Grattis, det verkar mycket trevligt. Känns inspirerande. Äntligen en ny .ico också

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-29 14:15

Jag vet inte om någon annan har påtalat detta eller om det är irrelevant.

Menyraden (den bruna) blir vertikal istället för horisontell i IE på en PC med Win2000.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-05-29 17:10

Fräscht!

Riktigt nice. Aningen stora fonter på sina ställen, men det är ju en smaksak, lättläst iaf.

Jag har länge gått i tankarna att bli Plus-medlem och nu när det ser så här fint ut kan man ju inte motstå. Men ni skriver att det kommer ske förändringar, ska man vänta "en eller två veckor" innan man slår till?

Ursprungligen av k3vlar:

Jag har länge gått i tankarna att bli Plus-medlem och nu när det ser så här fint ut kan man ju inte motstå. Men ni skriver att det kommer ske förändringar, ska man vänta "en eller två veckor" innan man slår till?

Man ska inte vänta alls, du förlorar inget på att slå till nu.

Trevlig och snygg logotyp, och reflections ligger ju i tiden nu, bra jobbat!!

Idag har det rensats kod, förstasidan validerar nästan med W3Cs XHTML-validator. Återstår en del arbete innan koden blir hundraprocentig dock.

/M

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-05-29 22:45

Jag undrade väl mer om hur utformningen på Plus/Pro kommer bli, om den kommer ändras osv.

Snyggt!!

Men är det bara jag som inte kommer in i testlabbet längre?
Får en access denied...

Ursprungligen av LeBigMAC:

Snyggt!!

Men är det bara jag som inte kommer in i testlabbet längre?
Får en access denied...

Har hittat felet. Vår modul som skapar statiska sidor krockar med en redan befintlig mapp som heter testlabbet - måste döpa om mappen. Men då fungerar inte bilderna används i alla gamla test...hmm. Trollar lite!

Stämmer in i hyllningskören med en varm applåd!

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2006-05-30 06:42
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Stämmer in i hyllningskören med en varm applåd!

Kan bara säga det samma!

Bevaka tråden