Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mdb utan access?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-05-26 16:49

Hejs

Jag har en gästbok på min site som bygger på en microsoft access db.. finns det nått program som kan öppna och redigera/spara den utan att jag behöver installera hela jäkla office-skiten och sitta och mala den i rosetta?

vore skönt att slippa riva upp sin pc bara för att få bort lite spam från sin gästbok..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-26 17:07

Att installera Office på macen hjälper dig ändå inte, för Access finns bara till PC.

Edit: Fast det finns andra möjligheter ser jag nu
http://macupdate.com/info.php/id/20360
kanske http://macupdate.com/info.php/id/5932

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-26 17:49

Jag har någonstans ett gäng asp-filer som gör det möjligt att administrera mdb-filer direkt på www-servern. Men jag kommer inte åt dem förrän på måndag då jag är på jobbet igen.

  • Medlem
  • 2006-05-26 21:33

hmm..

jag visste faktiskt inte att access bara fanns till windows.. jag känner inte riktigt att de två program du länkar till memark är vad jag letar efter tyvärr.. om jag ändå måste sätta upp dsner och sånt så kan jag likabra skaka fram min pc, eller göra det när jag ändå sitter vid den 5 dagar i veckan på jobb..

jag tänkte bara om det fanns nått enkelt sätt.. egentligen borde jag väl koda en sida till min hemsida där jag kan fixxa det via webgränssnitt.. men jag orkar inte..

tack för förslagen iaf, det löser sig på något sätt..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-26 22:54

Om din site bygger på asp.net är det väldigt enkelt gjort att fixa en editeringssida mha den nya serverkontrollen GridView som finns i .net 2.0.

  • Medlem
  • 2006-05-27 00:58

ja.. fast den bygger på asp classic eller vad det kallas nu för tiden..

har aldrig lagt tid på att göra en backend till den alls då jag uppdaterar den väldigt lite i taget, och inte jätteofta.. kommer dessutom byta till en flashsite med xml snart, så jag tänkte rensa bort spam för hand tills dess..

förvisso kan jag ju köra .net på hotellet, så man kan ju göra en sån sida ändå.. men ja, jag väntar nog med det då jag ändå kommer ersätta det i framtiden..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-30 11:25
Ursprungligen av filuren:

Jag har någonstans ett gäng asp-filer som gör det möjligt att administrera mdb-filer direkt på www-servern. Men jag kommer inte åt dem förrän på måndag då jag är på jobbet igen.

Idag är det tisdag, och lite tid fanns över. Här är den utlovade filen, vara sig ni behöver den eller inte.

Medpackat ligger även en .mdb-fil som kan testas, ändras och joxas med.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-06 14:13
Ursprungligen av filuren:

Idag är det tisdag, och lite tid fanns över. Här är den utlovade filen, vara sig ni behöver den eller inte.

Medpackat ligger även en .mdb-fil som kan testas, ändras och joxas med.

Super! Precis vad jag behövde just nu. Sort tack!!

Ser schysst ut, filuren. Någon som vet hur man kör ASP på Mac OS Apache?
Är det Sun's Chilisoft som gäller? Verkar inte som de själva skriver om något Mac-stöd.
http://www.sun.com/software/chilisoft/index.xml

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-30 13:51
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Ser schysst ut, filuren. Någon som vet hur man kör ASP på Mac OS Apache?
Är det Sun's Chilisoft som gäller? Verkar inte som de själva skriver om något Mac-stöd.
http://www.sun.com/software/chilisoft/index.xml

Ta inte ut något i förskott. Jag har inte grävt så djupt i detta, och gissar att det kan vara lite buggigt. Dock har den hjälpt mig en gång då lite tabellinfo skulle justeras, vilket inte gick via något admingränssnitt.

Jag har aldrig hört talas om att ASP ska funka på Mac-server, men det finns kanske någon hemsnickrad speciallösning för detta?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-05-30 17:49

ASP.NET går att få igång via Mono. Gamla ASP har jag inte hört om.

Edit: En googling gav detta
http://www.apache-asp.org/

Egentligen har jag inget behov av detta men jag blev nyfiken. Har hört att vissa webbhotell erbjuder både PHP och ASP från en FreeBSD-server så jag tycker det borde finnas lösningar. Jag inser givetvis att vissa saker i ASP är gjort för Windows/IIS-miljö och kan inte funka på andra plattformar. Men Chilisoft verkar ju påstå att det mesta grundläggande ska funka.

Hej Filuren

Jag har haft samma behov av att uppdatera min sidas gästbok som också är gjord med gammal ASP skript.
Jag testade ditt skript (eller vad det nu heter) mdbadmin.zip och hade stora problem med att hitta filens rätta sökväg.
Kan inget om skript men lyckades genom att kopiera och klistra ta fram ett eget skript som spottade ut var min mdbadmin mappen hamnade, alltså dess path.

Skriptet ser ut som följer och bör sparas som en .asp fil i mdbadmin mappen på servern.
För er som inte fattar (typ mig) kopiera in den in textfil och döp det till till exempel path.asp. Kopiera därefter till servern på stället där mappen ligger.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2 Final//EN">
<HTML>
<HEAD>

</HEAD>

<BODY>

<%
Dir = Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")
Dir = StrReverse(Dir)
Dir = Mid(Dir, InStr(1, Dir, "/"))
Dir = StrReverse(Dir)
Path = Server.MapPath(Dir) & "\"
%>
<b><%=Path%></b>
</BODY>
</HTML>

Om detta inläggs textarea är känslig för HTML kommer skriptet ovan inte att synas tyvärr. Skriv till mig så mejlar jag det istället.

Med hjälp av den sökvägen som skriptet spottar ut kunde jag sedan ändra i din DB_path.txt så att servern kunde hitta och köra ditt skript.

Tack ska du ha för alla filer.

Skulle annars vara mycket tacksam för tips om en enkel fungerande gästbok i någon .net version. Är väldigt oerfaren när det gäller sånt men brukar inte ge mig i första taget. Inte så att jag vill skriva skript utan snarare använda mig av ett färdigt om det finns. Känner du till något?

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden