Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

15.4" eller 17", vad tjänar/förlorar jag?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!
En MacBook Pro kommer att köpas under sommaren då jag i höst sticker
utomlands för att vidare utbildare mig i Grafisk Design.
Jag vill köpa en MBP som jag kan ha i kanske 5 år utan att den blir slö,
gammal och jävlig. Jag kommer att använda den bärbara datorn mest som
en "stationär" vid ett skrivbord, men den lär följa med mig varje dag till/från
utbildningen.

¤ 17" känns som det ultimata då jag får en stor fin skärm (vilket inte alls är
fel när jag kommer att jobba med design på den), 8x SuperDrive för skivor med dubbla lager (bara för att, det vill jag säkert ha i längden) och 120GB hårddisk.
Men är 17" verkligen jävligt klumpigt att ha som bärbart?

¤ 15.4" känns lite "fattigare" då jag vill ha det värsta och bästa för att slippa
uppgradera och köpa en massa externa grejer. Men den känns mer portabel.
Jag har inte jämfört 15.4" med 17" i verklighet... men egentligen, hur jävla
mycket mer skärm får jag med 17"?

Jag vet inte vad jag ska välja, det blir antingen:
15.4" 2.16GHz eller
17" 2.16GHz 120 GB 5400varv/minut (ja ni vet vad som finns mer på 17")

Så nu ber jag er som kanske varit och taffsat lite på dessa MBP's i affären
eller kanske redan äger en (kanske två?), att ge mig några tips för det här
blir min första laptop ever (och Mac), och den vill jag älska länge!
Vad tjänar jag egentligen på att beställa 17", kommer jag att ha användning
för det extra grejer som 17" erbjuder? (svårt för er att säga kanske, men det
är det för mig också).

Come on and help

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-30 19:50

Jag skulle säga som så att om du planerar att ta med dig den ofta så är det inte 17" du ska ha. Tänk på möjligheten till extern skärm. Att sedan 17"aren har 8x istället för 4x brännare är helt ovesäntligt för de flesta av oss. I övrigt är det ju samma maskin.

Ursprungligen av Snooze:

Jag skulle säga som så att om du planerar att ta med dig den ofta så är det inte 17" du ska ha. Tänk på möjligheten till extern skärm. Att sedan 17"aren har 8x istället för 4x brännare är helt ovesäntligt för de flesta av oss. I övrigt är det ju samma maskin.

Jag kommer att bo i ett "studenthus" i England, och vill då strunta i att köpa extern skärm,
tangentbord etc så att jag kan ta med mig allt var jag än går, även när jag flyger hem till
Sverige över nån högtid för att slippa oroa mig över att min externa skärm mår bra
Men 15.4" är kanske tillräckligt stort?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-30 21:11

Tja, det är ju väldigt upp till var och en. Mitt råd är att traska in i en butik och titta live. Själv tycker jag 15.4" räcker gott för min del, och jag ska inte ta med den speciellt mycket.

Det låter lite corny kanske (hehe!) men jag skar ut storleken av
en ihop vikt MBP 17" i kartong, för att få en idé om hur stor den är.
Och ja den är ju ganska stor, men samtidigt så verkar inte 15.4"
mycket mindre än 17" om man kollar på måtten.
Så jag vet inte, det känns ändå nödvändigt då jag behöver en ganska
stor skärm när jag jobbar, och externa skärm kommer inte på frågan.
(förklaring till det finns i ett inlägg ovan).
Det enda som egentligen stör mig är att jag måste behöva en ganska fet
väska oavsett om jag har fodral eller datorväska haha! fan va jag är petig...
FUCK IT!

Men en annan sak, 5400varv/minut eller 7400?
Är det bättre att köra 7400 eller blir det bara onödig strömförlust och kanske
jobbigt väsen när den jobbar. Är det stor skillnad på dessa?
Det blir mycket jobb i Adobe förresten (om det har någon betydelse).

"The bottom line is that if you're a creative professional who always works on Macs and is heavily into graphic design or movie editing, the move to the MacBook Pro 17-inch is a no-brainer, even at $3,099 (fully loaded). "

Läste det nyss i en recension... men den borde ändå knäcka de flesta
andra bärbara datorerna om man jobbar med grafisk design, eller?
(tänk även långsiktigt om ni har svar på den frågan)

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-31 01:15

Är 15" inte ljusare än 17" ?

Apple skriver iaf så här: (möjligt att 17" var ljusare från början?)

Both widescreen displays are significantly brighter than previous Apple notebooks. The 15-inch MacBook Pro is 67% brighter than the 15-inch PowerBook G4, and the 17-inch model is 36% brighter than the 17-inch PowerBook G4.

Ska man ha en dator länge så blir väl skärmen mörkare efter nåt år?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 20:01

Jag tycker man ska rækna in en dators livslængd och dela priset med det. 3 år max om du ska kunna sælja datorn. Om du sæljer efter 2 år så får du mer och kan køpa en ny snabbare. Rækna in allt det i priset och du vet vad din dator kostar dig per år.

2"/sqrt(2) cm mer på skärmen, höjd och bredd, ger dig inte mycket mer "grafisk produktionsyta". Bättre att välja en 15,4" och tjäna in några tusenlappar och kanske köpa ett Wacom ritbord istället. 7200 rpm kan du behöva om du sysslar mycket med rörlig grafik annars ser jag inte så stort behov av det.

Ursprungligen av Kameleonten:

2"/sqrt(2) cm mer på skärmen, höjd och bredd, ger dig inte mycket mer "grafisk produktionsyta". Bättre att välja en 15,4" och tjäna in några tusenlappar och kanske köpa ett Wacom ritbord istället. 7200 rpm kan du behöva om du sysslar mycket med rörlig grafik annars ser jag inte så stort behov av det.

Ah det har du kanske rätt i, jag får helt enkelt spana i dem båda två i verklighet först.
Och 7200rpm skadar inte på något sätt va, blir dem mycket varmare och mer högljudda
än 5400rpm? Eller är det bara schysst att ha en dator som kan jobba snabbare?
Mycket rörlig grafik blir det ju kanske inte, om jag inte utvecklar det intresset såklart?!

Är det någon som har en bild, eller vet var det finns en bild där en 15.4" ligger
ovanpå eller brevid en 17" MBP? Så att jag kan se på så vis sålänge....

Senast redigerat 2006-05-31 23:11
Ursprungligen av Kameleonten:

2"/sqrt(2) cm mer på skärmen, höjd och bredd, ger dig inte mycket mer "grafisk produktionsyta".

Det tycker jag förvisso att det gör. Men har själv en 15,4" och anser att det räcker gott med den upplösning som bjuds.

17" har dual layer brännare, vilket inte 15" modellen ahr, om det inte redan nämnts

Om du nu ska jobba med grafisk formgivning utgår jag ifrån att du jobbar mot tryck. Då duger väl inte en skärm för en bärbar som även om du kalibrerar knappast är något att lita på. Satsa på MacBook 13" och köp dig en riktigt vettig extern skärm för grafiskt bruk istället. För jag misstänker att du inte vill punga ut med 30 000 kr för 17" och sedan ytterligare 15 000 kr för en vettig extern skärm.

jag kommer inte använda extern skärm....
datorn ska vara bärbar för att den skall vara ett stöd under min utbildning!
Så jag kan ta med mig och småfixa grejer oavsett om jag är på universitetet,
i lägenheten eller i sverige. Så 15.4" eller 17" blir det iaf.
Det lutar åt 17"

1
Bevaka tråden