Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar Powerbook G4 17"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac testar nya Powerbook G4 17"

Apple Sverige bjöd in 99mac till en visning av nya Powerbook G4 serien - och vi hade en riktigt trevlig stund där Oscar Bjers och Erik Stannow berättade mer om dom nya produkterna och om Apples situation i övrigt.

Erik Stannow inleder sin presentation av nya Powerbook G4 17" med ett citat ifrån Wall Street Journal publicerat i tisdags: "Who does Steve Jobs think he is, making the world of PC:s interesting?". Ingen har byggt en bärbar dator med så stor widescreenskärm tidigare och nu skulle vi få se om våra farhågor besannades.

JA - det får plats en kaffekopp brevid tangentbordet!

Steve Jobs anser att 2003 är "a Year of mobility" och Apple satsar på att få fler användare ifrån stationära datorer till bärbara arbetsstationer. Powerbook G4 17" är inte en dator för den som reser varje dag och använder datorn ofta ute på fältet - den är byggd för en målgrupp som flyttar datorn mellan två stationära arbetsplatser.

Bildskärmen är väldigt trevlig - upplösningen på 1440x900 punkter gör att man får plats med en hel del fönster samtidigt. Datorn måste vara perfekt för den som kör program som Final Cut Pro och Dreamweaver MX som slukar massor av skrivbordsyta med alla paletter.

Hur många pixlar har du i din väska?

Vi blev förvånade över två saker:

- Den är inte så stor som vi hade förväntat oss, å andra sidan hade vår bild av ett jättemonster växt fram under ett par veckor.

- Den är tunn & lätt - klart portabel tyckte åtminstonde Martin. Jürgen gillade 12" bättre.

99mac fönster känns som en droppe i havet

Oscar Bjers berättar att 17" Powerbook G4 börjar levereras i början på Mars i Sverige. På en fråga om priserna säger Oscar att Apple faktiskt har sänkt priserna på Powerbook G4 serien med 40% under dom senaste 6 månaderna. En 17" Powerbook kostar mindre än en 15" modell gjorde vid lanseringen. "Det finns billiga PC modeller men dom har inte all utrustning som en Powerbook G4 har. Och utseendet - det är många som är beredda att betala för design."

Hela Powerbook G4 familjen är samlad

Erik Stannow fick frågan om när Apple släpper snabbare bärbara datorer. 1GHz G4 räcker inte när Dell har 2.8GHz bärbara datorer. Erik svarade: "Vi tillverkare inte processorerna själva, det gör Motorola och IBM. Vi använder oss av dom snabbaste PowerPC processorer som finns tillgängliga. Vi skulle inte tacka nej till 8GHz processorer men så ser inte situationen ut just nu. Om man tittar på områden som filmproduktion där Apple är starka så är ändå totala produktionshastigheten snabbare på en Mac än hos konkurrenterna."

Då kontrade någon och sa "När jag var på lanseringen av Power Macintosh 6100 berättade Apple stolt att om ett par år skulle PowerPC krossa x86 processorerna. Så är inte riktigt situationen idag, varför?"

Erik Stannow svarade kort: "Personerna som sa så är inte längre kvar på Apple".

Titta närmare på hela vårt bildreportage med 25 bilder och mer information här:
http://99mac.com/pics/powerbooks_web/

Fler artiklar i serien:

99mac testar Powerbook G4 12"

99mac testar Powerbook G4 17"

99mac träffar Oscar Bjers

99mac träffar Erik Stannow - PMDE

/Martin Björnström & Jürgen Buchmann på plats!

-- Kom ihåg att du läste det först på 99mac.com! --

[ 24. Januari 2003, 18:10: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-24 19:01

Att det skulle bli sån skillnad utseendemässigt med nytt tangentbord!
TiBooken ser "gammal" & PC ut i kontrast :°(

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 19:09

Men alla dessa rykten med att 10.2.4 skulle vara ute snart.
Så undrar jag, kollade ni det?
För ni hade världens chans att kolla upp det.
Eller glömde ni det? :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Alle:
Men alla dessa rykten med att 10.2.4 skulle vara ute snart.
Så undrar jag, kollade ni det?
För ni hade världens chans att kolla upp det.
Eller glömde ni det? :rolleyes:

Svar på tal - alltid hos 99mac.com
Angående tangenterna så är dom även större på dom nya Powerböckerna, dessutom lite annorlunda design än föregångarna. Lite fasade kanter.
Gällande utseendet avseende färg så vill jag minnas att jag för nått år sen el två frågade efter just tangentbord i samma färg som övriga datorn. Samtidigt som jag tyckte det var synd med vita tangenter då iBooken dök upp, pga att dom snabbt lär bli skitiga. Ok, Apple har säkert inte lyssnat på mina inlägg här men uppenbarligen har fler haft samma ideer

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 20:25

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Alle:
[qb] Men alla dessa rykten med att 10.2.4 skulle vara ute snart.
Så undrar jag, kollade ni det?
För ni hade världens chans att kolla upp det.
Eller glömde ni det? :rolleyes:
[/quote]

Ni är underbara Ni tänkte på det!

Värt att notera är också att Jürgen och undertecknad numera kallar Martin för "entreprenören". Det återstår att se om Martin är road av detta.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-25 02:48

Nu blir man ju bara deprimerad... Att jag inte kunde vänta ett tag till innan jag gav mig på att köpa en ny dator...

Nåja... Sånt är livet... Jag får väl hosta upp 45 000 till

/arvid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-26 02:05

Jag sitter och undrar hur de nya Powerböckerna låter. Var det något ni tänkte på?

Vänligen, Ylan

Läs testet om 12"..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-26 18:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Läs testet om 12"..

Tackar,

Ylan

Hmmm, hade inte råd med en TiBook så jag köpte en Xbox istället... hehe!
Blir jag utslängd nu eller?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: El Tollo:
Hmmm, hade inte råd med en TiBook så jag köpte en Xbox istället... hehe!
Blir jag utslängd nu eller?

Det måste få vara upp till var och en om man vill gynna Microsoft eller ej.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 09:45

aah, själklart du blir utslängd!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-27 11:06

Jag kollade lite på bildreportaget. Vad menar ni med "Observera att inställningen för bildskärms-styrka är animerad!"? Animerad inställning? Vad är det, och hur ser man det på en stillbild?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-01-27 14:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Angående tangenterna så är dom även större på dom nya Powerböckerna, dessutom lite annorlunda design än föregångarna. Lite fasade kanter.

Om tangenterna är större eller inte är nog en definitionsfråga. När första USB-tangentborden kom klagade våra användare på att de var smalare än de tidigare ADB-tangenborden var. Vi var tvungna att plocka fram linjalen mer än en gång för att visa att avståndet mellan ytterkanten på "A" var lika långt bort från ytterkanten på "Ä" på de båda.

Däremot har Apple lanserat tangeter som är mer eller mindre "spetsiga" och det kanske är det du menar...

/P-M

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 12:12

Hur var ljudnivån på fläktarna, har den förbättrats eller är det samma nivå som de förra.

1
Bevaka tråden