Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död pixel

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 13:07

Nu hittade jag en död pixel.

Pricken är röd mot vit bakgrund. Körde ett pixel test-program och såg att den inte syntes vid röd o blå bakgrund, men vid grön, svart o vit syntes den.

Är den död eller har den fastnat? Går det att göra nåt åt den? Den ligger ca 2 cm från mitten av vänstra kanten.

Den stör mig inte mycket, men vad är apples policy? Och vad ska man acceptera?

Nån mer som sett en död pixel?

Testa gnugga lite med en trasa, det kan hjälpa. Det dök upp 1-2 stycken när jag startade min iMac första gången, men de försvann direkt och har inte kommit tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 13:28

jag har en liknande på min cinema, hade också panik i början och tvingadet ill mig att få byta (postorderlag inom 2 v). men när det var dags att skicka in den hade jag glömt den, det finns ju runt en miljon pixlar på en skärm, man ser den inte om man inte letar efter den.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 13:38

Jag har absolut inga problem med den. Men läste lite på några ställen att man inte ska acceptera en enda död pixel och byta produkt på momangen.

Själv tycker jag att den döda pixeln ser ut som vilket annat dammkorn som helst på skärmen. (trodde ju först att det var damm o skulle torka bort den)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 13:39

dåså, lugna dig
jag skulle inte bry mig om en död pixel på min mb.
skulle absolut inte riskera en till tnt-cirkus (i två vägar) för att få den utbytt

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 13:55

vem vet vad för nåt man skulle få tillbaka? Jag är fantastiskt nöjd med min mb hittills! Skickar in den endast om den är defekt "på riktigt"

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-30 14:01

Det du bör tänka på är att andrahandsvärdet sjunker.. Och därför har man se det som att man köpt en produkt för mer än vad den är värd..

Har du testat att låta programmet Reanimator bearbeta din pixel ett tag (upp till ett par timmar)?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Har du testat att låta programmet Reanimator bearbeta din pixel ett tag (upp till ett par timmar)?

Funkar någonsin sådana program?

Ursprungligen av alexkorova:

Funkar någonsin sådana program?

Ja, ibland, det beror på om pixeln är död eller bara har fastnat. Det är ingen mirakelkur som är garanterad att fungera, men då och då gör det det och då blir man glad. Den här artikeln, t.ex, har många kommentarar där ett identiskt program för PSP fungerar fint.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 14:35

HUr vet man om pixeln har fastnat eller är död?

Ursprungligen av ALi:

HUr vet man om pixeln har fastnat eller är död?

En död pixel lyser inte, en som fastnat är blå, grön eller röd.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 14:48

aha, min är ju röd. Och syns inte när jag kör röd el blå bakgrund. Då borde den väl släppa efter ett tag?

Ursprungligen av ALi:

aha, min är ju röd. Och syns inte när jag kör röd el blå bakgrund. Då borde den väl släppa efter ett tag?

Inga garantier, men chansen är långt ifrån negligerbar att du kan få den till liv med tum-massage eller genom programmet ovan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-30 14:59

jag har med en röd pixel på min MacBook. Syns på svart tex när jag drar upp Front row. Ska testa med Reanimator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-30 15:02

Suck me sideways, lite tum-masage och reanimator tog bort den. Tack för tipsen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 15:17

hur hårt trycker du när du masserar?

Hittade också pixel som fastnat, lyser blått och syns väl egentligen bara mot vitt. Befinner sig nere i högra hörnet och stör inte. Är det något man ska bry sig om eller leva med det? Tror inte det täcks av garantin.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-01 23:12

jag lever med min...syns ju knappt ändå.

1
Bevaka tråden