Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" PowerBook vägrar starta.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått problem med min PB 12" 1,33MHz.
När jag starta den flimrar skärmen och blir randig/rutig. Äpplet och den snurrande symbolen kommer upp men sen fryser hela datorn.
Det kom upp ett medelande om att jag hade ett fel på min dator och skulle starta om den(som knappt gick att läsa eftersom skärmen då är helt randig).
Jag testade att resetta PRAM och alla andra grejer, allting fryser som vanligt men felmedelandet dyker inte upp längre.
Har provat starta från installationsskivan men det blir samma fel.
Om jag håller alt. nere vid uppstart kan jag röra musen och varje gång jag rör den flimrar skärmen.
Datorn fryser inte förrän jag väljer startskiva.
Har även provat starta utan mitt extra RAM.
Någon som har råkat ut för något liknande eller som vet vad som är fel?

/Andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 11:04

Yes, samma grej hände mig i Mars, skrev nåt inlägg om det då.. Köpte DiscWarrior, körde den från min stationära med PBn i firewire-mode (eftersom jag inte ens fick in en startskiva i PBn innan den frös helt)..

Återskapade hela hårddisken och sen dess har allt flytit på som det ska, ta en backup för säkerhets skull bara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 11:08

Det är helt klart värt investeringen, när jag kollade min G5 och mina 5 firewirediscar så upptäckte den en del läskiga saker som den fixade, som skivverktyg aldrig sagt nånting om..

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Tack, ska kolla det.
Älskar firewire

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 11:59

Mmmm, it´s very super-fast...

Cartman

Nu har jag reparerar och formaterat min hårddisk men har fortfarande samma problem;
ränder på skärmen och vägra starta upp från både cd och HD.
Jag mistänker att det kan vara fel på logikortet, grafikortet eller det inbyggda minnet.
Någon som har erfarenhet av detta? Finns det något sätt att utesluta något av allternativen?
Det går inte att köra på en externskärm(samma ränder osv.) men det går att köra hardware test men det är omöjligt att läsa resultatet(pågrund av ränderna på skärmen).
Har även testat starta i Firmewareläget och gjort en reset-all men det hjälpte iinte heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-15 14:28

Om du har tur kan det vara en minneskrets. Prova med att ta ur en itaget och se hur det går. Annars är det risk för allvarligare fel.

Jag har testat utan de extra minnet men det funkade inte ändå.
Det blir till att köpa en ny dator

1
Bevaka tråden