Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pipande ljud från MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-24 15:02

Hej,

nybliven Mac-användare som äntligen fått min MacBook Pro. Mäkta nöjd förutom ett väldigt irriterande surrande ljud från högtalarna. Jag inbillar mig att ljudet beror på någon typ av störning i burken för om jag håller musknappen nertryckt försvinner ljudet! Det kan variera lite i ton och intensitet men det hörs ganska tydligt nästan hela tiden.

Någon annan som råkat ut för detta, kan det vara värt att ringa supporten lämna in för rep? På mina tidigare Dell-bärbara så kunde det tjuta/pipa när man lyssnade på musik via hörlursuttaget och det lyckades jag aldrig få någon bukt på.

mvh

/Emil

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-04-24 16:27

Supporten kommer vilja att du går till butik och låter dom undersöka problemet. Jag har nyss själv ringt dem i samma ärende och de vill knappt erkänna att problemet finns. Tyvärr. En lösning är att du kör photobooth minimierat för då försvinner det.

Folk snackar om Apples goda kvalitét. Var är den undrar jag. Har haft både en Powerbook och en Macbook och båda med väldigt störande problem.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-24 16:51

Tack för svar!

Ska testa photobooth minimerat, men otroligt irriterande att Apple inte vill erkänna att det är ett problem. Om du går vidare med detta hos Apple support är jag intresserad av att höra hur det går!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-24 17:14

Du behöver inte ha PhotoBooth kvar igång. Du kan ta en stillbild, sedan avsluta PhotoBooth, så försvinner ljudet tills nästa omstart.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-04-24 17:49
Ursprungligen av akesson:

Du behöver inte ha PhotoBooth kvar igång. Du kan ta en stillbild, sedan avsluta PhotoBooth, så försvinner ljudet tills nästa omstart.

Problemet finns även om jag gör det du skriver. Även om det skulle försvinna så ska proceduren inte behövas på en dator för 20.000kr.

Mitt surrande försvinner när jag kopplar i magsafe-kontakten, och när jag tar ut den kommer det åter. Någon annan med samma som jag?

Ursprungligen av totemspock:

Mitt surrande försvinner när jag kopplar i magsafe-kontakten, och när jag tar ut den kommer det åter. Någon annan med samma som jag?

Jepp. Så är det för i stort sett alla. Pipet uppstår enbart under batteridrift med låg cpu-belastning.

För mig är det tvärtom. Ett högfrekvent pip som blir intensivare om jag öppnar ett fönster (en mapp eller vad som helst). Men bara när jag har adaptern inkopplad, tar jag bort kontakten från datorn försvinner pipet. Lustigt nog är det bara problem med detta när jag är i Mac OS - miljö, när jag kör i Windowsläge piper det inte alls.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 12:55

Det känns verkligen bra att jag inte har det där pipande ljudet. Det måste begränsa sig till vissa serier?

Jag hoppas verkligen detta tillhör den första utgåvan av macbook pro'en.
Funderar på att beställa en 15" MBP under sommaren och vill helst inte att det problemet skall ingå i köpet.
Vart finns det mer information om pipljudet? Hur har folk gått tillväga när det har önskat få problemet åtgärdat? Allt av information är välkommet!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-31 18:54
Ursprungligen av daniels:

Jag hoppas verkligen detta tillhör den första utgåvan av macbook pro'en.
Funderar på att beställa en 15" MBP under sommaren och vill helst inte att det problemet skall ingå i köpet.
Vart finns det mer information om pipljudet? Hur har folk gått tillväga när det har önskat få problemet åtgärdat? Allt av information är välkommet!

Detta problem finns enligt rapporter på t.ex. Apples forum fortfarande på de maskiner som skickas ut från fabriken idag. Vissa återförsäljare påstår att Apple arbetar med att ta fram ett nytt logikkort som löser problemen. Det påstås att detta ska släppas i Juni. Vänta med köp tills värme, missljudsproblem och den allmänna byggkvaliteten har förbättrats. Har ägt flera MacBook Pro. Alla har varit alldeles för varma, högfrekvent ljudliga och haft defekter som trasiga och skeva tangentbord. En maskin dog efter ett lasttest (ca 2 timmar 2x100% CPU), en annan hade trasigt grafikkort. Har haft dem inne på flera reparationer. Varken värme, missljuden eller tangentbordsproblemen har kunnat åtgärdats. Har hävt mitt köp i väntan på fungerande datorer.

Ursprungligen av tobhas:

Detta problem finns enligt rapporter på t.ex. Apples forum fortfarande på de maskiner som skickas ut från fabriken idag. Vissa återförsäljare påstår att Apple arbetar med att ta fram ett nytt logikkort som löser problemen. Det påstås att detta ska släppas i Juni. Vänta med köp tills värme, missljudsproblem och den allmänna byggkvaliteten har förbättrats. Har ägt flera MacBook Pro. Alla har varit alldeles för varma, högfrekvent ljudliga och haft defekter som trasiga och skeva tangentbord. En maskin dog efter ett lasttest (ca 2 timmar 2x100% CPU), en annan hade trasigt grafikkort. Har haft dem inne på flera reparationer. Varken värme, missljuden eller tangentbordsproblemen har kunnat åtgärdats. Har hävt mitt köp i väntan på fungerande datorer.

Tack för infon.
Jag hoppas jag kan behålla min iBook isåfall under sommaren (lånedator via utbildning), för jag är i behov av dator i vilket fall.
Jag hoppas också att rykten om det nya logikkortet stämmer och att det i bästa fall släpps så tidigt som möjligt. Hur troligt är det att dessa barnsjukdomr är lagom lösta till Augusti?

har också lite ljud från hårddisken (tror jag.. sitter inte den till vänster?) när jag har strömsladden ikopplad.. inte annars.. kan man göra nått? är det lönt att be dem titta på den? går sånt på garanti?

har MBP 17" 2 GB Ram..

  • Medlem
  • 2006-06-04 13:22

har en mbp 15" sedan i fredags och den piper som faan!

men jag undrar om det behövs logikkortsbyte för att den ska bli tyst, den piper nämligen inte när jag kör xp på den?!?

dessutom har jag upptäckt att den oftast (men inte alltid?!?) slutar pipa när jag startar photo booth, så kanske går det att åtgärda med en uppdatering...

Det står i tidigare inlägg att man lyckats få tyst på ljudet, dock tillfälligt, genom olika trix, däriibland photobooth men även har strömadaptern (magsafe) fått ljudet att försvinna när man kopplar in den. Läs ovan för mer info.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 13:44

Finns det inget mod som kan slå ihop alla gnälltrådar om missljud i MBP till en tråd?

Det finns ett rykte om ett väldigt enkelt sätt att få en macbook pro att sluta tjuta.

Sätt i ett USB minne, och låt det sitta där. Vore kul om några här testade och kunde bekräfta det ryktet.

Ursprungligen av ghost9999:

Det finns ett rykte om ett väldigt enkelt sätt att få en macbook pro att sluta tjuta.

Sätt i ett USB minne, och låt det sitta där. Vore kul om några här testade och kunde bekräfta det ryktet.

Det kan jag avfärda. Har precis testat och det gör ingen som helst skillnad.

  • Medlem
  • 2006-06-08 08:45

det är ännu enklare att starta phone booth och gömma det...

  • Medlem
  • 2006-06-08 09:38

funkar det med phone booth? det funkar på min.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-08 14:53

Så länge Photo Booth är igång är den tyst men stänger jag programmet så kör det igång igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-08 23:35

Det räcker med att scrolla i tex Safari för att (o)ljudet ska försvinna. Troligen det enklaste sättet att övertyga en ÅF.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-09 07:27

Efter lite diskussion med några andra verkar det som felet har med ett fel i processorn som gör att den tjuter när den har för lite att göra och går i högre klockfrekvenser. DVS, det finns något tillverklingsfel i vissa Core Duo-processorer som på något sätt är kopplat till Speedstep som är orsaken till ljudet. Eller det är i alla fall den teorin vi kom fram till.

Ett enkelt sätt att få tyst på datorn, men också ett sätt som dödar batteriet, skulle vara att köra nåt i stil med "yes > /dev/null" i terminal. Då har datorn något att göra (rätt mycket att göra till och med) och pipljudet försvinner.

Ett annat sätt som diskuterats är att stänga av alla processorns energisparfunktioner, då skall tydligen ljudet försvinna också.

Edit: Energisparfunktion

Det finns ett mycket enkelt sätt att få tyst på kvittret. En polare bad mig ta en titt på hans MBP, som just kvittrade på batteridrift och låg last. Den kvittrar inte mycket men om det knäpptyst i rummet så tyckte han att det kunde störa en aning.

Lösningen var enkel. Installera Developer Tools från Tiger skivorna, leta sen efter CHUD.pkg . CHUD står för Computer Hardware Understanding Development (CHUD) Tools. Installera CHUD.pkg, och ta sen en titt under Systeminställningar. Där har helt plötsligt ett nytt tillägg som heter "Processor" dykt upp. Gå in och stäng av processor två och kvittret upphör.

CHUD kan även laddas ner från http://developer.apple.com/tools/download/ om man redan har Developer Tools installerat

Och man kan även få en ikon i menyraden för snabbt access

Senast redigerat 2006-06-09 18:56

Stänger man av datorn så slutar den ju pipa också. :eek: Man blir även av med värmeproblemet då.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-10 13:33

Jag har en MBP från vecka 17 som har både det högfrekventa (pip)ljudet och exterm värmeutveckling. Det var nära att jag hade öppnat min (företags)dator och gjort om kylpasteappliceringen tills att jag råkade läsa en tråd i Apples (diskussions)forum om MBP. Där pratas det om MBP från vecka 22-23 och de verkar inte lida av vare sig ljud eller värme.

Så det lutar nog åt att lämna in/åter sin MBP och propsa på att det faktiskt finns MBP som fungerar på rätt sätt (tm).

Den 30/5 lämnade jag in min MBP hos återförsäljaren Macforum där jag köpt den för att den utöver tjutet och värmen hade börjat ge ifrån sig ett knattrande/knäppande ljud efter att man använt datorn ett par timmar. I dag ringde jag för att kontrollera hur det lågt till eftersom jag inte hört ett ljud från Macforum sedan jag lämnat in datorn. Då får jag till svar att de inte lyckats få knäppljudet att uppträda, okej men de andra felen då? Det vägrade Macforum att ta på sig att åtgärda, i alla fall tills Apple släppt ifrån sig några specefikationer om hur den ska låta och hur varm den skall bli. Då säger jag att jag vill få datorn utbytt men detta går ju naturligtvis inte, inte heller kan jag få logitkortet utbytt utan att behöva bekosta det själv. Och helt plötsligt under samtalet så börjar personen jag pratar med påstå att jag har den fixade revisionen av logikort, jo men självklart måste det vara så för jag satt säkert och inbillade mig att datorn piper som en dåre på batteridrift. När jag försökte tala om att det tydligen finns MBPs som inte piper så var det som att tala till en vägg.

Så vad ska jag göra nu, ska jag vända mig direkt till Apple?

  • Medlem
  • 2006-06-17 13:10

jag ringde apples support i torsdags angående min pipande mbp15" och först sa det att pipande inte var någon anledning till åtgärder och att "man får räkna med lite ljud även från bärbara datorer".

då blev jag förbannad och gjorde jävligt klart för honom att jag har haft att göra med hundratals bärbara macar (har drivit macsupportfirma i 10 år) och INGEN har låtit så här! då plötsligt skulle han prata "med en annan avdelning" och var borta i 10 minuter, och efter det var inställningen en helt annan. han ställde ett antal frågor om när ljudet uppstår och vad man kan göra för att få det att sluta (photo booth, scrolla i safari etc) och sedan konstaterade han att jag har senaste revisionen, rev d, och att en åtgärd för att lösa dessa problem troligtvis kommer inom någon månad. om det var en hårdvaru- eller mjukvaruåtgärd kunde han inte svara på, men trodde mest på mjukvaruuppdatering. verkar rimligt på mina problem åtminstone eftersom det inte piper i xp...

jag rekommenderar alla som har pipljudet att ringa apples support (0771-199 519) och anmäla problemen så att de fattar hur många vi är. se till att få ett ärendenummer så att ärendet säkert är loggat hos dem.

och vad hände sen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-01 23:02
Ursprungligen av gubbslyna:

och vad hände sen?

Sedan kom Apple ut med nya revisioner av MBP som inte lät.

Bevaka tråden