Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar Powerbook G4 12"

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-14 06:32

Bra jämförande bild på nya PB:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Bra jämförande bild på nya PB:

Är det, det där du har hemma eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-14 13:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:Är det, det där du har hemma eller?

[/QB]

hehe, om så vore... min stapel är bara en 1/4 så hög

F-n, vad sugen man blir på en 12", eller hur?

Så fick jag min då , tangentbordet var en positiv överraskning trodde det skulle vara mer åt ibook hållet, den känn väldigt robust, vissa av rapporterna på nätet stämmer, den blir varm vid vänstra hörnet, knappen på trackpaden sticker ut mer än vad man är van vid.

Materialet är också känsligare för svett, blir fula märken som man måste torka bort,

Skärmbilden vibrerar uppe i vänstra hörnet om den inte står på plant underlag ( d.v.s i mitt knä )

Bluetooth och Airport fungerar väldigt bra,
Adminstrations verktygen behövde uppdateras från skiva för att funka med den nya Basstationen..

But overall så är den precis vad jag drömde om,
om bara min powermac dual kommer snart.

my 2 cents.

edit stavfel

[ 15. februari 2003, 16:21: Meddelandet ändrat av: Jhonny ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-15 15:42

Hur är hastigheten i Finder? Snabb, seg, ok, slö?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Hur är hastigheten i Finder? Snabb, seg, ok, slö?

Helt ok, lite snabbare än min pb 800 som jag tyckte var snabb nog,

Och bra mycket snabbare än en iBook
/Jhonny

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jhonny:
Så fick jag min då , tangentbordet var en positiv överraskning trodde det skulle vara mer åt ibook hållet, den känn väldigt robust, vissa av rapporterna på nätet stämmer, den blir varm vid vänstra hörnet, knappen på trackpaden sticker ut mer än vad man är van vid.

Varifrån beställde du?

[/qb][/QUOTE]Varifrån beställde du? [/QB][/QUOTE]

Applestore några minuter efter att den släpptes.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 07:59

Kanske är jag helt blind på ögat, men hur många varv jag än läser dessa 2 trådar (AlBook 12" & 17") så hittar jag inte någon vettig information om huruvida fläktarna lever om eller ej.

Skulle vara skönt med en seriösare rapport om detta. Specifika frågor:

1. Är de igång hela tiden?
2. Låter de mer än den på 12" iBook?
3. Har de olika hastigheter?

Bonusfråga 1: Är det samma skärm i 12" AlBook som i 12" iBook?

Bonusfråga 2: Finns det en ledig plats att installera mer RAM på?

Edit: Bonusfrågor..

[ 17. februari 2003, 08:45: Meddelandet ändrat av: pjutsi ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
IDG:s Joel Åsblom testar nya Powerbook 12".

saxat ur artikeln;
"Det tar ungefär en halvtimme att uppgradera alla de program som förinstallerats till de senaste versionerna. Eftersom Apple är leverantör av de flesta räcker det med en knapptryckning för att starta uppgraderingen av Imovie, Iphoto, Itunes, Icat, Ical och resten."

iCat? Har det något med Jaguar att göra, månne?

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-17 11:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jhonny:

Varifrån beställde du? [/QB][/QUOTE]

Applestore några minuter efter att den släpptes. [/QB][/QUOTE]

Aj f-n! Jag ligger på 3 veckor (Being assemled...) och några dagar nu. Hade hoppats nyttja den för en rejäl Keynote om en vecka, men det ser kanske ut som att det får bli en iBook-backup för det ändamålet. Har någon annan fått sin 12"? Och när beställdes den i så fall?

Enligt många åf har de inte anlänt till Sverige ens.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 12:44

Enligt Apple på Irland (för en halvtimme sedan) så måste det handla om en internationell version, ingen nordisk.
De nordiska har åkt tillbaka till den gamla leverans-uppskattningen dvs slutet av februari.

Det är en svensk.

Som sagt jag var nog bland dem första som beställde så det är inte mer än rättvist.

Dessutom har vi storkundsavtal med Apple.

beviset

Jason Snell på MacWorld US har testat den nya 12" PowerBooken.

Totalbetyget blev 4 av 5.
För:
+Liten och snabb
+Bra tangentbord
+Stöd för dubbla skärmar
+Relativt snabb

Emot:
-Saknar L3 cache
-Begränsad till 640 MB RAM
-Saknar DVI
-Grafikkortet duger inte för spel

Läs testet här!

/M

[ 18. februari 2003, 00:05: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Jason Brooks har för eWeeks räkning testat nya 12" PowerBook G4. Resultatet återfinns här.

I mycket korta drag är resultatet;
+ Kompakt
+ Integrerad bluetooth
+ Överkommligt pris

- Blir het under användning
- Saknar PCMCIA-gränssnitt

/M

Nu fick vi vår Powerbook 12"! Allt är uppdaterat och klart, tog inte länge alls. Första intrycket: Otrolig form och design. Den är också väldigt tyst (har kört den i en timme).

Det snabba grafikkortet och G4-processorn gör också att avsaknaden av L3-cache inte spelar så stor roll. Datorn är snabbare än min Powerbook G4 667 dvi på det mesta.

Bör tillägga att den faktiskt blir lite varm på vänster sida. Känns lite konstigt då höger sida är sval.

Är skärmen så dålig som svenska MW påstår?

Nej, det kan jag inte påstå. Känns som om Apple lyckats väldigt bra, rent generellt. Hög kvalité rakt igenom, är min kommentar så här långt.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 16:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Är skärmen så dålig som svenska MW påstår?

Skall läsa MW snart...
Kikade dock på en PB 12" i eftermiddags på MacForum i GBG..

Kan bara säga att jag blev _inte_ imponerada av skärmen, släpar en hel del(på gränsen till irriterande), och lite utblekta färger, 12" iBook bredvid den hade betydligt bättre kvalitet på skrämen(släpade inte lika mycket och var betydligt klarare och kändes skarpare)

Kan detta ha nått med nVidia kretsen att göra då båda maskinerna skall ha samma platta i sig?

Jag säger bara att jag är glad att jag inte köpte en för man skulle bara bli förbannad på släpandet(som är så irriterande när man scrollar eller för den delen har nått som rör på sig på skärmen).
---
/Samuel

  • Medlem
  • 2003-02-28 18:46

Jag kollade på samma PB 12" på MacForum i GBG, ... idag (vilket sammanträffande).
Jag är däremot väldigt imponerad av allting hos den. Speciellt ljudet.
Märkte inga skavanker med skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 19:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: 3oPaH:
Jag kollade på samma PB 12" på MacForum i GBG, ... idag (vilket sammanträffande).
Jag är däremot väldigt imponerad av allting hos den. Speciellt ljudet.
Märkte inga skavanker med skärmen.

Då råkade bara inte av misstag jämnföra den med den TiBook som fanns där oxå... ruggig skillnad i kvalitet om man säger så...
---
/Samuel

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: 3oPaH:
Jag kollade på samma PB 12" på MacForum i GBG, ... idag (vilket sammanträffande).
Jag är däremot väldigt imponerad av allting hos den. Speciellt ljudet.
Märkte inga skavanker med skärmen.

Jag får hålla med, ljudet är fullkomligt underbart! Vilket djup jämfört med TiBook.

Har haft min bysse hemma 2 dagar nu och den är helt fantastisk. Skärmen är bra, inte alls dålig som ryktena säger. Klart den inte är lika bra som 15", självklart inte, men det betyder inte att den är dålig. Har kopplat till en extern skärm och kör med utökad skrivbordsyta! Har en DVD film igång på stora skärmen och konfigurerar email-skräppostfilter på inbyggda just nu
Grafiken är snabb och bra, kör Medal of Honor i 1024x768 och det flyter fint! Har anordnat en liten ränna vid fötterna som leder bort drägglet. iMovie går som en dröm och livet är underbart

[ 01. mars 2003, 16:39: Meddelandet ändrat av: Olof N ]

  • Oregistrerad
  • 2003-03-01 23:40

Har meckat med tjejens PB 12" en hel del nu och tycker såhär:

Bäst:
1. Ljudet - mäktigt att något så litet kan låta så bra.
2. Bygget - otroligt tajt chassi.
3. Tangentbordet - har aldrig skrivit så fort förut.
4. Tystnaden - fläkten går ju aldrig igång.
5. Litenheten - alla andra notebooks är jätteklumpar i jämförelse.
6. Inkastmatningen - låter som en mantelrörelse. Släde känns stenålder nu.

Tveksamt:
1. Skärmen - lika kass som iBook. Den duger men inte mer, känns slarvigt från Apple - precis som MW skriver. Tyckte att färgerna blev lite bättre mha supercal.

Värmen från HDn är överdriven i min mening. Min tjej har alltid frusna fingrar så hon tycker det är ett plus. Jag tycker den är acceptabel. Överlag är PB 12" en fullträff.

[Edit: Inkastmatningen]

[ 02. mars 2003, 10:50: Meddelandet ändrat av: pjutsi ]

Christopher Papastefanou testar nya Powerbook 12" i vårt testlabb, klicka här för att läsa!

[ 03. mars 2003, 00:38: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Vågar man hoppas på motsvarande test av 17" ???

Ja, förhoppningsvis, men det dröjer. Själva maskinen börjar inte levereras förrän mars/april, skulle jag tro,.

Bevaka tråden