Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning på problemet "50 frågor" om samma ämne?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett diskussions forum är skapat för att föra en diskussion, det är dess primära funktion.

Vad händer ifall en ny användare på forumet reggar sig för att fråga nåt som inte ha diskussionsvärde? Utan bara är en fråga efter lösning på ett vardagligt problem?

Jo, användaren ställer frågan och får svar. Sedan åker tråden ner i hieriakin, folk har svarat, problemet löst.

Användare B kommer in 3 dagar senare med samma problem och ställer en snarlikfråga. Får kanske kommentaren "sök", men även ett svar på frågan.

Men vad händer ifall 50 personern ställer samma fråga unde ren kort tidsrymd? Jo, tillslut får de svaret "SöK!" av mer erfarna medlemmar. Vad som föds är ett dåligt intryck av 99mac och seniormedlemmarn. Tillslut blir vi "en elitistisk skara medlemmar med inbördes beundran". men är vi verkligen det?

En lösning på det här problemet är att inför någon form av frågeforum för vardagliga problem. Trådarna är bara kvar 30 dagar innan de raderas, men de trådar som får svar och löser sig låses samt flyttas till ett forum för "Lösta problem". På så sätt kan vi förhindra att folk missuppfattar 99mac.

Den här "lösningen" kräver förstås mer tid från moderatorernad sida, men rent generellt så skulle man kunna ge medlemmar som varit här länge och hjälp till det ansvaret att flytta trådar som lösts till forumet.

Vad tror ni? Är jag helt fel ut? Finns det andra lösningar på problemet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-29 15:05

Moderatorerna skulle kanske titta på Flashback.info under någon vecka och se hur dom gör där.

En FAQ är givetvis svaret. Det finns ingenting som slår en välgjord FAQ om man snabbt vill ha svar på en fråga. Var heller inte rädd för att låta den svälla ut så länge det lätt går att söka i den.

Men vänta lite nu, hur hjälper det här?

För om det ska ha någon effekt så måste ju _alla_ kolla i "Lösta problem" innan de postar ett nytt problem (Annars så stämmer sök-kören upp till klagosång). "Lösta problem" kommer att bli ett gigantiskt underforum utan struktur.

För vad händer om någon postar en redan besvarad fråga? Om de kommer att snällt bli visade till rätt tråd så innebär det hela ju bara mer extraarbete. Då kan man lika gärna göra så nu, vilket många gör. Om frågan kommer att bli obesvarad (eftersom den redan har ett svar, men någon helt annanstans) så finns ju risken att användaren har missuppfattat hela konceptet och tror att vi är otrevliga.

Njae, Hakro807 är inne på rätt spår. Men för att det ska funka så måste man ändra hur folk tänker, vilket kan ta lite tid.

Jo, FAQ är svaret, men frågan är hur man kan veta vad folk undrar över?
Behövs fortfarande någon form mänskligt arbete för att uppdatera FAQ, men det är en bra ide. Problem är till för att lösas, så hur gör vi det? Om FAQ är vägen, hur hittar vi den?

För jag tycker det är jäkligt synd att folk med ~20 inlägg slutar besöka 99mac pga av att de får ett dåligt intryck ( Vilket man inte borde få!).

En FAQ kan naturligtvis vara en bra idé. Men jag tror att vi aldrig kommer bort från det faktum att det kommer att frågas 50 gånger efter samma problem. Det kommer alltid att vara någon som inte sett/vet att det finns en FAQ eller inte hittar en passande fråga i den.

Jag tycker att det är fel att kalla det för ett problem. Att det skapas underlag för diskussioner som gör det möjligt att driva 99mac kan omöjligt vara ett problem.

Jag tror på ett rullande "problemforum". Idén känns dock inte riktigt färdig än. Hur ska en användare kunna veta att det är där frågan ska ställas?

Sluta vara ett forum, bli en kunskapsbank!

Informationen man vill åt (T ex "Hur funkar SSD") ska man i första hand inte leta efter i själva forumet. När man kommer till förstasidan så kommer man inte till forumet, man kommer till en sida i stil med wikipedias förstasida. Hur gör man på wikipedia? Jo, man söker. Kommer det inte upp det man letar efter så får man möjligheten att ställa frågan (skapa artikeln).

Man får sudda ut gränsen mellan artikel och diskussion. Varje artikel föregås av en diskussion, vill man se en utökan utav artikeln så får man be om det i diskussionen. Jämför med widgets. Framsidan visar den infon man vill ha medans man på baksidan bestämmer vad framsidan ska visa. Diskussionen blir artikelns "backstage", där man efterfrågar tillökningar osv...

Det var mina 7 dinarer!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-29 17:41

Moderatorer som har i uppgift att kontinuerligt läsa ett par forum, och på så sätt skaffa sig underlag för vilka frågor som ofta dyker upp. Denna person kan då hålla en FAQ uppdaterad.

Självklart måste denna FAQ uppdateras allt eftersom nya produkter släpps.
Nästa steg är ju att få nykomlingar att ge sig på FAQ i första hand istället för att skapa en ny tråd.
En variant är att inte låta nykomlingar skapa ett inlägg på direkten, utan fördröja möjligheten ett x-antal timmar.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-05-29 17:49

En FAQ låter som en bra idé tycker jag. Problemet är ju att hitta den som ni säger, man kanske ska komma till den automatiskt första gången man loggar in - så man vet att den finns?

Ursprungligen av Bokis:

En FAQ låter som en bra idé tycker jag. Problemet är ju att hitta den som ni säger, man kanske ska komma till den automatiskt första gången man loggar in - så man vet att den finns?

Det kommer att bli en brutalt stor FAQ, möjligtvis om man då har en sitemap som man kommer till för att sedan klicka sig vidare till rätt FAQ.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-29 19:31
Ursprungligen av irrelogical:

Det kommer att bli en brutalt stor FAQ, möjligtvis om man då har en sitemap som man kommer till för att sedan klicka sig vidare till rätt FAQ.

Det får ju självklart bli en FAQ för varje enskilt forum.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-29 18:27

FAQ låter bra men sättet man hänvisar folk dit måste vara vänligt. Kanske ska man svara på frågan först och sedan säga att nästa gång en liknande fråga dyker upp, är det FAQ:en man i första hand ska vända sig till.

Ursprungligen av JonasV:

FAQ låter bra men sättet man hänvisar folk dit måste vara vänligt. Kanske ska man svara på frågan först och sedan säga att nästa gång en liknande fråga dyker upp, är det FAQ:en man i första hand ska vända sig till.

Ungefär som nu med andra ord. Jag tycker att man ska försöka få dem att gå till FAQ'n med en gång, annars så blir det inte någon förbättring.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-29 22:03

Klokt förslag, Joakim!

Många forum har "sticky topics" som alltid är överst i tråden. Kolla tex. på http://forum.osx86project.org/index.php?showforum=18 som överst i tråden har HCL för OSX86-projektet.

Det kommer givetvis finnas förtappade som missar allt och frågar ändå, men den situationen går inte att undvika helt och hållet.

Såkallade "Klistrade trådar" finns redan här på 99mac. T ex en FAQ om att använda webcam under OS X. Men folk frågar fortfarande om det fungerar.

Ursprungligen av irrelogical:

Såkallade "Klistrade trådar" finns redan här på 99mac. T ex en FAQ om att använda webcam under OS X. Men folk frågar fortfarande om det fungerar.

Men visst kan man acceptera att samma fråga dyker upp då och då? Jag tror att många faktiskt söker efter information men att man aldrig kan få alla att göra det. Dessutom förändras ständigt svaren. Det som var ett svar igår behöver inte stämma idag.

Annars kan man ju göra som så att det dyker upp en ruta, liknande "Nytt PM", för de som loggat in första gången.

Det kanske kan stå:

"Välkommen! Var vänlig och använd sökfunktionen innan ni frågar efter hjälp. Det är ofta samma fråga dyker upp flera gånger och det underlättar för oss om ni söker först.

Alternativ: Sök eller Stäng"

1
Bevaka tråden